A sütik általunk történő használatának kezelése átmenetileg offline. Ezért lehet, hogy bizonyos sütihasználat engedélyezését igénylő funkciók hiányozni fognak.
KÖRNYEZET.
A TELJES ÉRTÉKLÁNCRA KITERJEDŐ, ÁTFOGÓ FENNTARTHATÓSÁGI KONCEPCIÓ.
Ami a környezet védelmét illeti, a BMW Group a teljes értékláncot illetően az ökológiai fenntarthatóságra, a CO₂-kibocsátás csökkentésére, valamint a természeti erőforrások megóvására helyezi a hangsúlyt. Az ellátási lánctól a beszállító-menedzsmenten, a nyersanyag-gazdálkodáson és a gyártáson át egészen a termékek felhasználási fázisáig, sőt még azon is túl: e minden lehetséges vonatkozásra kiterjedő megközelítést alkalmazva a BMW Group a globális felmelegedés mértékét 1,5°C-ban korlátozni kívánó Párizsi Megállapodásban foglaltakkal összhangban végzi tevékenységét.
A CO₂-KIBOCSÁTÁS CSÖKKENTÉSE.
A BMW Group azt a célt tűzte ki maga elé, hogy a teljes értéklánc tekintetében jelentősen, mérhetően csökkentse ökológiai lábnyomának méretét – a járművek felhasználási fázisa előtt, alatt és után.
- A BMW Group lendületbe hozza a fenntarthatóság ügyét. 2024-től például a BMW és a MINI járművekre zöld energiával előállított öntött alumínium keréktárcsák kerülnek fel a gyárban. A váltás az alumíniumgyártás során alkalmazott, nagy energiafelhasználással járó elektrolízist, valamint a keréktárcsák öntését érinti. A BMW Group jelenleg is dolgozik a vonatkozó, a keréktárcsák gyártóival kötött megállapodásokon.
- Jelenleg a CO₂-kibocsátásnak körülbelül az öt százaléka írható a kerekek számlájára. A fenntarthatóbb, zöld energiát felhasználó gyártási eljárás bevezetésével ez az emisszió kevesebb mint a felére csökken. A BMW Group évente mintegy 10 millió darab könnyűfém keréktárcsát használ fel, amely mennyiségnek a 95%-át öntött alumínium kerekek teszik ki.
- Az átállás 2023-ban, a MINI-vel kezdődik. Az új MINI Countryman öntött alumínium keréktárcsái 70%-ban másodlagos alumíniumból készülnek. Azzal, hogy a gyártás zöld villamosenergiával történik, valamint, hogy az alapanyag 70%-a másodlagos, a CO₂-kibocsátás akár 80%-kal is alacsonyabb lehet ahhoz képest, mintha a kerekeket a hagyományos eljárással készítették volna. 2024-től kezdődően a BMW modellek is olyan alumínium kerekekkel gördülnek majd ki a gyárból, amelyeket megújuló energiaforrások felhasználásával, 70%-ban másodlagos alumíniumból állítanak elő.
- Mindezeken túlmenően a 2025-től útjára induló Neue Klasse modelljei olyan műanyag borításokat kapnak, amelyek nagyjából 30%-ban újrahasznosított halászhálókból és -kötelekből készülnek. Mindezzel elkerülhetővé válik az, hogy a halászat és a hajózás területein keletkező hulladék a tengert szennyezze.
- A gyártás során alkalmazott innovatív korrózióvédelmi eljárásnak, valamint a fosszilis erőforrásokat nem igénylő matt festékeknek köszönhetően az Európában és a Dél-Afrikai Köztársaságban gyártott BMW modellek esetében a CO₂-kibocsátás 40%-kal mérséklődik.
- A BMW Group világszinten is az első olyan autógyártó, amely biomasszából és nem pedig ásványi olajból előállított matt festékeket használ. De ez még nem minden: a BMW Group lipcsei (Németország) és rosslyni (Dél-Afrikai Köztársaság) gyárában fenntartható módszerekkel – amelyek a német műszaki felügyelet, a TÜV hivatalos minősítésével rendelkeznek – előállított korrózióvédelmi lakkot visznek fel a megóvandó felületre.
- A lakkot gyártó BASF által alkalmazott innovatív gyártási eljárás során már a festékelőállítás első fázisában szerves hulladékból nyert megújuló alapanyagokat használnak az ásványiolaj-alapú nafta helyett. Amellett tehát, hogy ily módon csökken a fosszilis eredetű erőforrások iránti igény, megtakarítható a nafta szállításával és további feldolgozásával együttjáró CO₂-kibocsátás is
ELLENŐRZÉSI RENDSZER.
Átfogó megközelítésének segítségével a BMW Group az életciklus jellemzőit tekintve járműgenerációról járműgenerációra alapvető javulást volt képes elérni. A Neue Klasse színre lépésével a BMW Group nagyot ugrik előre a CO₂-kibocsátás csökkentésének terén, valamint még inkább a körforgásos gazdaság továbbfejlesztése kerül tevékenységének homlokterébe. A vállalatcsoport egészén belül alkalmazott, értékközpontú megközelítéssel szavatoljuk, hogy a fentiekhez kapcsolódó előírások mindenütt következetesen érvényesüljenek. Ennek szellemében a CO₂-kibocsátás csökkentésére irányuló célokat a jármű teljes életciklusára vetítve fogalmazzuk meg, de természetesen figyelembe vesszük a járműflottákra vonatkozó országspecifikus előírásokat is. Arról, hogy a meghatározott célok megvalósulnak-e, valamint, hogy a fejlesztés hozta-e az elvárt eredményeket, minősített környezetvédelmi menedzsment-rendszert alkalmazva győződünk meg.
A TELJES ÉRTÉKLÁNCRA VONATKOZTATOTT FENNTARTHATÓSÁG.
A FELHASZNÁLÁSI FÁZIS ELŐTT.
ELLÁTÁSI LÁNC ÉS BESZÁLLÍTÓMENEDZSMENT.
A jelen
A BMW Groupnál a fenntarthatóság már a beszállítói hálózatnál is érvényesül. Ez azért lehetséges, mert átalakítottuk ellátási láncainkat – az átláthatóság jegyében, a legszigorúbb követelmények mentén:
- folyamatos beszállítóitevékenység-fejlesztés következetes beszállító- és albeszállító-menedzsment mellett
- az emberi jogok védelmét célzó, egyértelműen megfogalmazott szabályok és határozott intézkedések, amelyek között ott van a gyermekmunka teljes, az összes beszállítónkra kiterjedő tilalma
- megbízható kockázatkezelés, különösen a kritikus anyagok vonatkozásában Beszállítóinkkal szemben nagyon szigorú követelményeket támasztunk. Ez érvényes például a kritikus anyagok ellátási láncára vonatkozó különleges projektekre is.
- folyamatos beszállítóitevékenység-fejlesztés következetes beszállító- és albeszállító-menedzsment mellett
2030
Célunk, hogy 2030-ra a teljes értékláncra vonatkoztatva 40%-kal fogjuk vissza a járművenkénti CO₂-kibocsátást. E csökkenés 20%-áért a beszállítási lánc felelős.
GYÁRTÁS.
A jelen
Az 5. generációs elektromos motorokban egyáltalán nem találhatók ritkaföldfémek. Az elektrifikált járműveinkbe kerülő akkumulátorok előállításához zöld villamosenergiát használunk fel – csakúgy, mint az akkumulátorcellákat gyártó beszállítóink. Akkumulátoraink 90%-nál is nagyobb arányban hasznosíthatók újra. A fenntarthatóság jegyében az alábbi intézkedéseket foganatosítottuk gyártási tevékenységünket illetően:
- Acélgyártásunkat a beszállítóinkkal együttműködve lépésről-lépésre igyekszünk úgy átalakítani, hogy az lényegében egyáltalán ne járjon CO₂-kibocsátással.
A következő években a velük kötött megállapodásoknak köszönhetően több mint 40%-ban a Salzgitter AG, valamint a H2 Green Steel elégíti majd ki a BMW Group európai gyárainak acéligényét. - 2020-tól kezdődően külső partnerektől csak megújuló forrásokból származó villamosenergiát vásárolunk.
- 2021 óta az összes gyártási helyszínünk teljesen CO₂-semlegessé vált a kiegyenlítést szolgáló intézkedések jóvoltából.
- Vízbázisú festékeket használunk. A BMW Group Európában és a Dél-Afrikai Köztársaságban működő gyáraiban használt matt festékek 100%-ban szerves hulladékból készülnek.
- 2025-től kezdődően (Új Kategória):
Az Új Kategória gyártásának előterében egy olyan folyamat áll, amelynek során a CO₂-kibocsátás csökkentése zöld áram és másodlagos anyagok felhasználásának útján valósul meg. Az akkumulátorcellák készítéséhez felhasznált kobalt, lítium és nikkel egy része másodlagos anyag. Ezen alapanyagok gyártói emellett kötelezettséget vállaltak arra nézvést, hogy a tevékenységük során kizárólag megújuló forrásból származó villamosenergiát használnak fel. Mindezeknek köszönhetően a BMW Group akár 60%-kal is csökkentheti az akkumulátorcella-előállítás CO₂-lábnyomát ahhoz képest, mintha a cellák mostani generációjánál alkalmazott gyártási módszerekhez nyúlna. - Az új generációs akkumulátorcellákhoz felhasznált kobalt és lítium minősített bányákból kerül ki. Mivel ily módon teljes rálátásunk van a kitermelési módszerekre, szavatolt a felelősségteljes bányászat.
- Acélgyártásunkat a beszállítóinkkal együttműködve lépésről-lépésre igyekszünk úgy átalakítani, hogy az lényegében egyáltalán ne járjon CO₂-kibocsátással.
2030
Mindenekelőtt arra törekszünk, hogy 2030-ra járművenként, a teljes értékfolyamatra vetítve 40%-kal mérsékeljük a CO₂-kibocsátást. A BMW Group 2030-ra 80%-kal kívánja csökkenteni a saját termeléséhez kapcsolódó CO₂-kibocsátást. Az ennek megvalósítását célzó intézkedések mérlegelésekor természetesen figyelembe vesszük a helyi sajátosságokat is.
- Mindemellett folyamatosan optimalizáljuk energiahatékonyságunkat.
- Gyártási helyszíneinken pedig egyre nagyobb teret engedünk a megújuló energiaforrásoknak.
A FELHASZNÁLÁSI FÁZIS SORÁN.
EMISSZIÓCSÖKKENTÉS.
A jelen
A fenntarthatóság folyamatos javításának eszközeként a BMW csökkentette a közúti forgalomban résztvevő járműveinek károsanyag-kibocsátását – tette mindezt olyan sikeresen, hogy 1995-höz képest kevesebb mint a felére esett vissza a kibocsátott CO₂ mennyisége. A kiváló eredményt az EfficientDynamics stratégia részeként kifejlesztett, kimagaslóan hatékony, alacsony emissziójú belsőégésű motorokkal értük el. Mindemellett az elektromobilitás elterjesztésében való részvételünket is növeltük: egyrészt népszerűsítettük a hatékony vezetést, másrészt erőfeszítéseket tettünk annak érdekében, hogy az autótulajdonosok minél több helyen tölthessenek – például több százezer, a partnereink (DCS GmbH, Ionity stb.) által működtetett töltőállomáshoz biztosítunk hozzáférést.
2030
A BMW Group azt a célt tűzte ki maga elé, hogy 2030-ra a járművei használatához kapcsolódó CO₂-kibocsátást 50%-kal csökkentse a 2019-es szinthez képest.
- Eltökélt szándékunk az is, hogy ugyanekkorra az eladások legalább felét a tisztán elektromos járművek tegyék ki.
HOSSZÚ ÉLETTARTAM AZ ÁLLAPOTFÜGGŐ SZERVIZ JÓVOLTÁBÓL.
A jelen
A BMW Group az Aftersales területén is kínál olyan új, a fenntarthatóságot célzó megoldásokat, mint amilyen például az Állapotfüggő szerviz (Condition-Based Services, CBS). A BMW Group volt az első olyan OEM, amely felvette kínálatába a meghatározott kopó alkatrészek állapotát szorosan figyelemmel kísérő Állapotfüggő szerviz (CBS) funkciót. Ez utóbbi jóvoltából a jármű önműködően felismeri a szervizigényét, valamint azt, hogy az egyes alkatrészek miként használhatók a leghatékonyabban az élettartamuk alatt. Mindez a költségek szempontjából előnyös az ügyfeleknek, de jól jár a környezet is.
AZ ELEKTROMOS ENERGIÁVAL VALÓ HALADÁS RÉSZARÁNYÁNAK NÖVELÉSE A PLUG-IN HIBRID MODELLEK ESETÉBEN.
A jelen
A Tool Fleet Data eszköz jóvoltából a flottakezelők olyan új, a fenntarthatóság növelését célzó funkciókat kapnak a kezükbe, mint az alábbiak:
- A flotta CO₂-kibocsátásának kiértékelése és átláthatóvá tétele
- A plug-in hibrid járművek elektromos és mérsékelt emissziójú használati arányának összehasonlítása és értékelése
- Lehetőség a flottavillamosítás hatásának elemzésére, majd az ennek alapján történő javaslattételre
Amennyiben igényli, e tárgyban is készséggel állunk rendelkezésére: tendermanagement@bmwgroup.com
A FELHASZNÁLÁSI FÁZIST KÖVETŐEN.
ÚJRAHASZNOSÍTÁSI LEHETŐSÉGEK AZ ÉLETCIKLUS VÉGÉN.
A jelen
2023-ban a másodlagos anyagok (újrahasznosított anyagok, visszaforgatott gyártási hulladék stb.) részaránya a BMW-nél nagyjából 30% volt.
- Egy olyan újszerű eljárást vezettünk be, amellyel a nagyfeszültségű akkumulátorokban található anyagok több mint 90%-át visszanyerhetjük.
- A BMW Group 2021-ben egy, a maga fizikai valójában megjelenő jármű, a BMW i Vision Circular formájában szemléltette, hogy mit is ért körforgásos gazdaság alatt. A BMW Group törekvéseit jelző, látnoki modell 100%-ban újrahasznosított anyagokból készült és ennek megfelelően 100%-ban újrahasznosítható. A BMW Group középtávú célja, hogy a flottájában található járművek esetében 50%-ot tegyenek ki a másodlagos nyersanyagok – mindenütt, ahol járműpiaci kínálatának összetétele ezt lehetővé teszi.
TERMÉKPORTFÓLIÓ.
ELEKTROMOBILITÁS.
Fenntarthatósági stratégiánk egyik fő tartópillérje az elektromobilitás, amelynek megerősítéséért a BMW Group komoly erőfeszítéseket tesz a következő években.
- 2022: kétszer annyi elektromos jármű talál gazdára, mint 2021-ben
- 2023: 25 elektrifikált modell van a piacon, amelyek közül 13 tisztán elektromos meghajtású
- 2025-re: az összértékesítés több mint 30%-át az elektrifikált hajtásláncú járművek teszik ki
- 2030-ra: a világszintű értékesítés több mint 50%-át a tisztán elektromos meghajtású járművek adják
A jövő elektromosjármű-generációihoz mindenképpen szükség lesz nagy teljesítményű és fenntartható energiatároló rendszerekre, illetve új, innovatív akkumulátorcellákra. A BMW Group a cellák energiasűrűségének jelentős mértékű növelésén, valamint az anyag- és a gyártási költségek leszorításán dolgozik. Az akkumulátorok újrahasznosíthatósága már csak azért is fontos tényező, mivel jelentős lökést ad a jövőbeli akkumulátorcella-fejlesztéseknek. A fentieken túl a BMW Group már jelenleg is intenzív kutatásokat folytat a szilárdtestes akkumulátortechnológia terén, amely igencsak ígéretesnek tűnik.
NEUE KLASSE 2025.
A BMW Group által bevezetendő Neue Klasse modelljei egytől-egyig tisztán elektromos meghajtásúak lesznek. E járművek alapját az Új Klaszter Architektúra (New Cluster Architecture, NCAR) képezi, amelynek lényegét az „elektromos”, a „digitális” és a „körforgásos” jelzők írják le.
A BMW Group fenntarthatósági koncepciója a Neue Klasse modelljeivel lép át a harmadik fázisába. E szakaszban még jobban felgyorsítjuk a CO₂-kibocsátás csökkentésének ütemét, emellett figyelmünket a körforgásos gazdaság megvalósítására fordítjuk. A fázis három kulcsfontosságú aspektusa a következő: teljes egészében újragondolt IT és szoftverarchitektúra, új fejlesztésű elektromos hajtás és új akkumulátor-generáció, valamint a teljes termékéletcikluson átívelő fenntarthatóság.
- Első a villamosítás. Kompromisszumokat nem ismerve mindent az elektromos hajtásláncok köré tervezünk és optimalizálunk – mi ezt csak „BEV-fentesség”-nek nevezzük. Célul tűztük ki magunk elé, hogy megközelítsük a korszerű belsőégésű motorok hatótávját és hozzájárulási különbözetét
- Első a másodlagos. A másodlagos anyagok részaránya meredeken emelkedik. Figyelmünk középpontjában a természeti erőforrások megkímélése áll
- Első a digitalizáció. Teljesen újszerű felhasználói élmény. Még több egyénileg konfigurálható és utólagosan megvásárolható funkció
- Fosszilis energiaforrások nélküli gyártási tevékenység az új, magyarországi BMW iFactoryban
TÖLTÉSI INFRASTRUKTÚRA ÉS TÖLTÉS.
A BMW és MINI Charging révén a BMW Group átfogó töltési megoldásokat kínál, amelyek lehetővé teszik a villamosított járművek kényelmes használatát különböző helyzetekben. A portfólió olyan töltéshez használatos termékeket és szolgáltatásokat tartalmaz, amelyek útközben, otthon vagy a munkahelyen egyaránt használhatók.
A BMW/ MINI Charging Card egyszerű hozzáférést biztosít az európai töltőhálózatokhoz.
MAXIMÁLISAN MAGAS KÖVETELMÉNYEK SAJÁT MAGUNKKAL, VALAMINT A VILÁG LEGKÜLÖNBÖZŐBB PONTJAIN TALÁLHATÓ BESZÁLLÍTÓINKKAL SZEMBEN.
MUNKAÜGYI NORMÁK ÉS EMBERI JOGOK.
A környezet és a társadalom védelmét célzó, nemzetközileg elismert irányelvek a teljes értékláncon belül igazodási pontként szolgálnak a BMW Group számára. Az említett irányelvek közül kiemelkedő jelentőséggel bírnak a következők:
- A Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) multinacionális vállalkozások számára megfogalmazott irányelvei
- Az ENSZ üzleti és emberi jogi irányelvei
- Az ENSZ Globális Megállapodásának tíz alapelve
- A Fenntartható Fejlődés Üzleti Chartájában lefektetett irányelvek
- Az ENSZ Környezetvédelmi Programjának (UNEP) a tisztább termelésről tett nyilatkozata
KÖRNYEZETVÉDELMI NORMÁK ÉS FENNTARTHATÓ NYERSANYAGELŐÁLLÍTÁS.
A működésünkhöz szükséges komponenseket, valamint szolgáltatásokat több mint 32 000 gyártási és forgalmazási helyről szerezzük be. A szerződésben rögzített, a fenntarthatósággal szemben támasztott követelmények részeként beszállítóinkat terheli a felelősség a vonatkozó társadalmi és ökológiai átvilágítási kötelezettség teljesítéséért. Mindemellett dolgozunk azon, hogy csökkentsük a járműveinkhez szükséges nyersanyagok mennyiségét, illetve, hogy amennyiben erre szükség és lehetőség van, helyettesítsük azokat. A nyersanyagokat ugyanis folyamatosan elemezzük olyan szempontból, hogy azokhoz kötődik-e valamilyen formában az környezetvédelmi és a társadalmi normák megsértése.
VÁLLALATI ÁTVILÁGÍTÁS.
A VÁLLALATI ÁTVILÁGÍTÁS VÉGREHAJTÁSA A BESZÁLLÍTÓI HÁLÓZATBAN.
Az ellátási láncra vonatkozó átvilágítási kötelezettség
A BMW Group nyolc éve fordít kiemelt figyelmet a beszállítói hálózatán belüli átvilágításra. A magunk részéről már 2008-ban átfogó megelőző intézkedéseket foganatosítottunk, így például beemeltük a szerződéses követelmények közé a környezetvédelmi és társadalmi normák betartását. Elsőként a BMW i3 beszállítóival kötött szerződések rögzítették külön is ezeket az előírásokat. Utóbbiakat 2014-ben többlépcsős átvilágítási folyamattal bővítettük ki, amely az összes járműmodell gyártásához szükséges anyagok beszerzési forrásaira, valamint a gyártáshoz szorosan nem kapcsolódó minden árura és szolgáltatásra kiterjed. A szerződésben foglaltak közé tartozik a kiterjesztett környezetvédelmi és társadalmi normák, valamint az emberi jogok betartása, valamint a munka- és környezetvédelmi irányítási rendszerek működtetési kötelezettsége is. A BMW Grouppal közvetlen üzleti kapcsolatban álló beszállítók ezen előírásokat szerződéses formában kötelesek rögzíteni saját beszállítóikkal. Mi, akik szilárdan hiszünk a nemzetközileg elismert emberi jogok betartásában, egyebek mellett az alábbi elvek és előírások szerint járunk el:
• az ENSZ üzleti és emberi jogi irányelvei
• az ENSZ Globális Megállapodásának alapelvei
• az ENSZ Nemzetközi Munkaügyi Szervezetének (ILO) irányelvei
• az OECD-nek a felelős üzleti magatartáshoz kapcsolódó vállalati átvilágítással kapcsolatos iránymutatása
• a Német Szövetségi Kormány Nemzeti Cselekvési Terve, valamint
• a Német Szövetségi Köztársaságnak az ellátási láncokban résztvevő vállalatok átvilágítási kötelezettségeiről szóló, a cselekvési tervből levezetett törvénye
Fenntartható nyersanyagbeszerzés
A jelenlegi, ötödik generációhoz szükséges összes olyan kritikus nyersanyagot, mint amilyen a lítium és a kobalt – amelyek az akkumulátorcellák legfontosabb összetevői – közvetlenül a bányáktól vásároljuk meg, majd a legújabb generációs akkumulátorcelláinkat előállító gyártók rendelkezésére bocsátjuk azokat. Ily módon nyomon követhetjük az egyes nyersanyagok eredetét (anyagmérleg), valamint átláthatókká válnak számunkra a kitermelési módszerek.
- A vállalati átvilágítás összehangolása a konfliktus sújtotta, illetve nagy kockázatú területekről származó ásványi anyagok felelős ellátási láncaira vonatkozó OECD átvilágítási útmutatóban foglaltakkal
- A fenntarthatósági normák szavatolása az ellátási biztonság és az árstabilitás fenntartása, valamint a biztonságos munkakörülmények fenntartása révén
- A „Kobalt a fejlődésért” („Cobalt for Development”) iparági szintű kezdeményezés tető alá hozatala
Kockázatelemzés és -elkerülés
Bármely szerződéses kapcsolat létrejöttének alapfeltétele az előírt fenntarthatósági követelményeknek való megfelelés. A BMW Group ezért a beszállítói hálózatán belül folyamatosan értékeli a fenntarthatósági kockázatokat és felméri az azokból esetlegesen fakadó következményeket. Teszi mindezt azért, hogy eleget tegyen az ökológiai szempontokat és az emberi jogokat érintő átvilágítási kötelezettségeinek.
A BMW Group átvilágítási programja az alábbiakat foglalja magában:
- Folyamatos kockázatelemzés a BMW Group saját kockázatszűrőjével, amelyet a Felelősségteljes Üzleti Szövetség (Responsible Business Alliance, RBA) szabványosított kockázattérképei egészítenek ki
- Dinamikus értékelési módszertan alkalmazása a magas színvonalú, országspecifikus kockázatelemzés érdekében, minden egyes értékelt beszállítói helyszínre vonatkozóan
- Különböző adatforrások, például az UNICEF gyermekmunkával kapcsolatos indexének alkalmazása
- A kockázatértékelés ötvözése meghatározott nyersanyag-csoportok számításba vételével
- A 100-nál több alkalmazottat foglalkoztató beszállítóinktól megköveteljük, hogy külső szervezet által auditált és tanúsított környezetvédelmi menedzsmentrendszereket működtessenek