Mitől különleges egy elektromos modell.
Az elektromos motorok lélegzetelállító gyorsulásukkal nyűgöznek le.
A belső égésű motorokkal összehasonlítva az elektromos meghajtás teljesítménye még dinamikusabban szabadul fel. Vezetés közben bármikor azonnal rendelkezésre áll a teljes teljesítmény.
Az elektromos gépkocsi akkumulátora üzemanyagtartályként szolgál.
Hajtás elektromos árammal üzemanyag elégetése helyett. Az elektromos gépkocsikban nem található üzemanyagtartály. Az ilyen járművekben elektromos gépkocsi akkumulátort találunk, amely a töltőrendszerrel együtt megfelelően védett a balesetekkel szemben.
A rekuperációs rendszer fékezés közben tölti az akkumulátort.
Az elektromos motorral ellátott gépkocsikban rekuperatív fékrendszer található. A hagyományos fékrendszerrel ellentétben ez a rendszer energia-visszanyerésre képes. Ezt hívjuk energia-visszanyerésnek vagy rekuperációnak.
A BMW elektromos modelljeinek akkumulátora. Jó tudni.
Kapacitás, töltési teljesítmény vagy tömeg. Sok jellemző vonatkozik az elektromos gépkocsik akkumulátoraira. Rövid áttekintés.
Az elektromos modellek akkumulátorainak elvitathatatlan előnye a hosszú élettartam.
A belső égésű motorokhoz hasonlóan egy BMW legértékesebb alkatrésze az akkumulátor. Ennek ára többek között annak kapacitásától függ. Röviden fogalmazva: minél több energiát tud tárolni az elektromos modell akkumulátora, annál többe kerül. A sofőr viszont pozitívan befolyásolhatja annak élettartalmát azzal, hogy megváltoztatja vezetési szokásait.
Hogyan tudja pozitívan befolyásolni elektromos gépkocsi akkumulátorának élettartamát.
Elektromos gépkocsi akkumulátorát a legnagyobb körültekintéssel fejlesztettük. A hatótávolság és a töltési teljesítmény azonban a normál öregedés miatt idővel némileg lecsökken. Ezt fejezi ki az egészségi állapot (SoH). Ez a jellemző a használt elektromos autó akkumulátor maximális energiakapacitását fejezi ki az új akkumulátoréhoz képest. Az alacsonyabb SoH rövidebb hatótávolságot jelent. Az akkumulátor élettartama azonban gondos kezeléssel és óvatos vezetési stílussal maximalizálható.
Ajánlások az elektromos gépkocsi akkumulátor élettartamának maximalizálásához.
Hogyan őrzi meg az elektromos gépkocsi akkumulátor a magas energiaszintet.
Az elektromos gépkocsi akkumulátort mindenféle napi vezetési helyzetre tervezik, de ki van téve a fizikai öregedésnek. Az öregedés egyik aspektusa az idő, vagyis az években kifejezett életkor. Minél következetesebben kerüljük a magas töltöttséget és ügyelünk az akkumulátor hőmérsékletére, amikor a jármű parkol, annál lassabb az időbeli öregedés. Az öregedés második aspektusát jelentősen befolyásolja a töltési és kisütési ciklusok száma. Ez az úgynevezett ciklikus öregedés. Ezt többek között az előrelátó vezetési stílus és a Mérsékelt töltési teljesítmény csökkenti.
Hosszú távú tapasztalatok a BMW i3 példáján.
A BMW elektromos modellek akkumulátorainak tartósságát úttörő elektromos autónk, a BMW i3 bizonyítja. 2013 óta követjük nyomon az elektromos autó akkumulátorok öregedési folyamatát. De még ezt megelőzően is, a BMW i3 fejlesztése során komplex vezetési és töltési tesztek szimulálásával elemeztük az öregedési folyamatot.
A legjobb előfeltételek az újabb BMW generációknak.
Az aktuális modellekhez képest a korai BMW i3 modellek nagyon kis elektromos gépkocsi akkumulátorral rendelkeztek. A technikai fejlődésnek és a nagyobb akkumulátoroknak köszönhetően azonban a BMW elektromos autók újabb generációi már jobban felkészültek az öregedés kezelésére. Mivel azonban ezt az egyes esetekben számos tényező befolyásolja, nem lehet általános érvényű kijelentést tenni az egyes járművek öregedési folyamatáról.
Az elektromos motor felépítése. Egyszerűen elmagyarázva.
Hogyan működik az elektromos hajtás.
Az elektromos motorok az elektromos áramot alakítják át mozgássá. Két fő egységük: a forgórész és az állórész. Ahogy a neve is mutatja, a forgórész forog. Ez a forgórész és az állórész mágneses mezejének kölcsönhatása idézi elő. A forgórész mágneses mezejét a motor típusától függően mágnes vagy áram generálja. Az elektromos motor ezt a forgómozgást egy 1 fokozatú hajtáson keresztül továbbítja a kerekekre. Ha a menetciklust (WLTP) nézzük, az elektromos motor hatékonysága több mint háromszorosa a belső égésű motorokénak. A BMW elektromos járművekben gyakran kiemelkedően hatékony, külső gerjesztésű szinkronmotorok, úgynevezett SSM-ek találhatók.
A külső gerjesztésű szinkronmotorok (SSM) előnyei.
A BMW egyik alapvető kompetenciája az SSM-ek széles körű alkalmazása. Ezeknek a motoroknak az a jellegzetessége, hogy a forgórészükben nem találhatók ritkaföldfémek. Más motortípusokkal összehasonlítva az SSM-ek hatékony teljesítményjellemzőkkel rendelkeznek, és nagy fordulatszámon is jól gyorsulnak. Ez autópályán való előzésnél fontos. Emellett a SSM-ek fogyasztása is kedvező. Mivel a forgórész mágnesezéséről áram gondoskodik, helyzettől függően hatásfokra vagy teljesítményre optimalizáltan működnek.
Az állandó gerjesztésű szinkronmotor (PSM) előnyei.
A PSM kialakítású elektromos motorokat nagy teljesítménysűrűség jellemzi. Egységnyi helyen viszonylag nagy teljesítményt képesek létrehozni. Technikailag abban különböznek az SSM motoroktól, hogy a forgórészben más módon, állandó mágnesek révén jön létre a mágneses mező. A PSM ezért ideális plug-in hibrid elektromos járművek (PHEV) és a M-PHEV (BMW XM) járművek sebességváltójában való elhelyezésre.
Egyszerű mérnöki megoldás. Egyszerű vezethetőség.
Egy BMW elektromos gépkocsi közvetlenül gyorsul. Nincs szükség kuplungolásra vagy váltásra. A belső égésű motorokkal ellentétben az elektromos motor még direktebb módon biztosítja a teljesítményt. Nyomatéka nagy és szinte állandó az alacsonyabb fordulatszám-tartományokban. Nagy fordulatszámon bármikor rendelkezésre áll az elektromos motor teljes teljesítménye. A belső égésű motorokkal ellentétben a fordulatszámot nem kell fokozatkapcsolással állítani.
Elektromos BMW-t vezetni. Egyedülálló élmény.
Egy elektromos BMW pihentetően halkan, ugyanakkor ismerős módon halad. A gázpedálra lépve azonnal, erőteljesen és kiváló modulációval gyorsít. Fékezéskor pedig precíz pedálérzetet biztosít. Súlypontja is alacsony, mivel az akkumulátor az alvázban kap helyet. BMW-je emellett kiváló úttartással is büszkélkedhet.
Miért gyorsul ilyen jól egy elektromos gépkocsi.
Az 1 fokozatú sebességváltó előnye, hogy elektromos BMW-je váltás nélkül, folyamatosan képes gyorsulni. A nyomaték azonnal rendelkezésre áll, amint lenyomja a gázpedált. Amikor leveszi a lábát a pedálról, a BMW ugyanolyan gyorsan kezd lassulni, az Ön preferenciáitól és a kiválasztott energia-visszanyerési beállításoktól függően.
Hogyan fékez a BMW intelligens energia-visszanyeréssel.
Az elektromos BMW fékrendszere a maximális hatékonyság érdekében elemzi a fékezési helyzeteket, és kihasználja az elektromotor teljes rekuperációs potenciálját. Szükség esetén a hagyományos fékrendszer is aktiválódik. Ez az intelligens együttműködés maximális energia-visszanyerést tesz lehetővé, kíméli a fékeket és csökkenti a fékpor-kibocsátást.
Elektromos gépkocsi ár-összehasonlítás.
Kérdések és válaszok az akkumulátorokról és elektromos motorokról.
További információk.
Elektromos hatótáv.
Elektromos autóink hatótávolsága lehetővé teszi azt, hogy Ön minden további nélkül nagyobb távolságokat is megtehessen azokkal. Az útvonaltervező megmutatja, hogy út közben hol töltheti autóját.
Otthon vagy út közben.
A töltés rendkívül egyszerű. Történjen az akár otthon, az Ön saját elektromos hálózatáról, vagy rugalmasan, menet közben például a gyorstöltő állomásokon. A folyamatosan bővülő töltőhálózat mellett egyre több új, az otthoni töltéshez kifejlesztett megoldás áll rendelkezésre.
Fogyasztás és CO2-kibocsátás.
[1] Az üzemanyag-felhasználási, széndioxid-kibocsátási, villamosenergia-fogyasztási és elektromoshatótáv-adatok a Könnyűgépjárművekre Vonatkozó Világszinten Harmonizált Vizsgálati Eljáráson (WLTP) alapulnak és a 715/2007/EK rendelet jelenleg hatályban lévő változatában előírt mérési eljárás szerint kerültek meghatározásra. A feltüntetett értékek a magyarországi piacra szállított alapfelszereltségű gépjárműre vonatkoznak. Az értéktartományon – amelynek megállapítása során figyelembe vették a különböző kerék- és gumiabroncsméreteket, valamint a választható kiegészítő felszereltségeket – belül az adatok az egyedi konfigurációnak megfelelően változhatnak. Az itt szereplő gépjárművek vonatkozásában az olyan gépjárművet terhelő adók vagy egyéb illetékek tekintetében, amelyek (legalább részben) a széndioxid-kibocsátáson alapulnak, a széndioxid-kibocsátási adatok eltérhetnek az itt megadott értékektől. Az új személyautók hivatalos üzemanyag-fogyasztásáról és CO2-kibocsátásáról további információt a „New Passenger Vehicle Fuel Consumption and CO2 Emission Guidelines” című, a DAT Deutsche Automobil Treuhand GmbH, Hellmuth-Hirth-Str. 1, 73760 Ostfildern-Scharnhausen, Németország postacímen megrendelhető brosúrából vagy a https://www.dat.de/co2 weboldalon kaphat. A WLTP mérési eljárásról további információkat a következő weboldalon talál: www.bmw.de/wltp.
[2] A hatótáv több tényezőtől függ, amelyek közül kiemelkedő jelentőségűek a következők: egyedi vezetési stílus, az útvonal jellegzetességei, külső hőmérséklet, a fűtés/klimatizálás használata, előkondicionálás.
[3] A töltési teljesítmény az akkumulátor töltöttségi szintjétől, a környezeti hőmérséklettől, az egyéni vezetési profiltól és a kiegészítő fogyasztók használatától függ. A feltüntetett hatótávok a legoptimálisabb WLTP mérési szituációt tükrözik. A töltési idők a 23 Celsius-fokos környezeti hőmérséklet melletti, előzetes vezetést követő töltésre vonatkoznak. A töltési idő a felhasználói szokásoktól függően változhat.