A sütik általunk történő használatának kezelése átmenetileg offline. Ezért lehet, hogy bizonyos sütihasználat engedélyezését igénylő funkciók hiányozni fognak.
AZ ÖT LEGFONTOSABB TIPP AZ ÚJ AUTÓHOZ
Új autója készen áll az első útra. Amint le sem veszi a szemét a csillogó fényezésről, és beszívja az új autó semmihez sem hasonlító illatát, talán azon tűnődik, hogyan is kell bejáratni egy új járművet… Vajon mi mindent kell figyelembe venni az első kilométereken? Útmutatónk választ ad minden kérdésre.
A vásárlás lezajlott, és vadonatúj járműve végre a kocsifelhajtón áll. Mielőtt azonban beülne, és becsatolná magát, majd először nyomná meg a gázpedált, van néhány dolog, amit figyelembe kell vennie. BMW szakértőink minden kérdésére választ adnak, és fontos tanácsokkal látják el – például elmagyarázzák, miért nem kell már az első 1600 kilométer után cserélni a motorolajat. A BMW i és M modellekre speciális irányelvek vonatkoznak; az ezeket a modelleket vásárlók a konkrét részletekről is tájékoztatást kapnak.
-
Kattintson ide a tippek megtekintéséhez:
1
„Ismerkedés”: bensőséges viszonyba kerülni az új autóval
Bármelyik autóban könnyen megtalálhatja az irányjelzőket és a kürtöt. Számos alkatrész és funkció azonban gyártónként és járműgenerációnként eltérő. Ezért érdemes időt szánnia arra, hogy megismerje új autóját. Ebben nagy segítségére lehet a használati útmutató. Ez minden lényeges kérdésre választ ad.
Ne feledje, hogy az új autó megismerése nem csupán kényelmi szempont – biztonsági okokból is létfontosságú. Hirtelen forgalmi torlódás, már itt a dugó vége és hosszú kocsisor a visszapillantó tükörben – de vajon hol van a vészvillogó gombja? Ahhoz, hogy ne kerüljön ilyen helyzetbe, tudnia kell, hol találja a legszükségesebbeket. Ide tartozik a hátsó ablak- fűtés kapcsolója, a biztonsági mellény(ek), az elakadásjelző háromszög és az elsősegélydoboz.
Mielőtt tehát belevágna, tudnia kell a válaszokat a következő kérdésekre:
- Hol és hogyan tölti fel a különböző folyadékokat, mint például az üzemanyagot, a motorolajat, az ablaktörlőfolyadékot, a hűtőfolyadékot vagy esetleg az AdBlue-t?
- Hol találhatók az ajánlott abroncsnyomásra vonatkozó adatok?
- Hol van a pótkerék, a defektjavító készlet és a jármű szerszámkészlete?
- Hogyan működnek a vezetőt támogató rendszerek az új autójában?
Peer-Oliver Wagner | A BMW ergonómiai vezetője"A maximális biztonság a megfelelő üléspozíciótól függ."
2
Üléshelyzet és egyéb beállítások: az új autó személyre szabása
Ha kényelmesen ül, az valóban biztonságosabbá teszi a közlekedést. Hiszen a kormány mögött feszült vagy görcsös helyzetben ülve a vezető koncentrációja is romolhat. Ezért érdemes megismerkednie az autójában lévő ülések beállítási lehetőségeivel.
Így határozza meg az optimális üléspozíciót:
- Állítsa be az ülés és a pedálok közötti távolságot úgy, hogy a térdei enyhén behajlítva legyenek, amikor rálép a fékre vagy a kuplungra.
- Szemek az úton: válasszon olyan ülésmagasságot, hogy jól lássa az utat és a fedélzeti műszereket.
- Üljön, ne görbüljön: az üléstámlát úgy állítsa be, hogy a lehető legegyenesebben ülhessen. Így a feje közel marad a fejtámlához, a vállai pedig érintkeznek a háttámlával, miközben biztosítja, hogy ne kelljen kinyújtania a karját.
- Fontos, hogy a kormánykerék és a mellkasa között körülbelül 30 centi távolság legyen. Ez elegendő helyet hagy a légzsáknak ahhoz, hogy – a legrosszabb esetben – felfújódjon. Biztonsági szempontból akkor találta meg a lehető legjobb pozíciót, ha a csuklója a kormánykerék felső szélén nyugodhat, míg a válla a háttámlát érinti. Vezetés közben a kezének mindig a kormánykeréken kell maradnia, ideális esetben 3 óra és 9 óra magasságban.
- Könnyű megfeledkezni a fejtámla helyzetéről: ideális esetben a felső széle a füle tetejéhez igazodik, miközben a feje a lehető legközelebb marad a fejtámlához, de úgy, hogy a fejét még át tudja fordítani a válla fölött.
- Végül állítsa be a külső tükrök és a visszapillantó tükör helyzetét az üléshelyzetének megfelelően. Viszonylag könnyen megítélheti autója méreteit abból, amit a visszapillantó tükrökben lát. Ugyanakkor a lehető legtöbbet kell látnia az autót körülvevő térből, úgy, hogy a látóhatár vonala a tükör felénél legyen. Mindenképpen jegyezze meg az esetleges holttereket.
- Ne mulassza el, hogy az első néhány kilométer után tovább optimalizálja a beállításokat, mivel csak akkor tudja meg, hogy mit kell változtatni, ha valós útviszonyok között vezet.
További hasznos alapértelmezett beállítások közé tartozik a számos készülékbe beépített memóriafunkció. Adja meg otthoni címét a navigációs rendszerben. Csatlakoztassa mobiltelefonját a multimédiás rendszerhez, és mentse el kedvencként a beállítások között. A klímaberendezésben is elmentheti a kívánt hőmérsékletet. Végül pedig konfigurálja a vezetőt támogató rendszereket az igényeinek megfelelően. Az ütközésfigyelmeztetésnél például beállíthatja, hogy a rendszer milyen érzékenységi szinten reagáljon.
3
A napszemüvegtől a hóláncig: a legfontosabb kiegészítők
Az elakadásjelző háromszögnek és az elsősegélydoboznak mindig ott kell lennie minden új autó fedélzetén, csakúgy, mint a biztonsági mellénynek minden utas számára.
Ne feledkezzen meg két másik nagyon hasznos segédeszközről sem. Először is, mindig legyen kéznél egy napszemüveg, akár a kesztyűtartóban, akár a többi rekesz egyikében. Amikor a nap alacsony szögben áll, közvetlenül a szemébe süt, és elvakíthatja, ami már számtalan balesethez vezetett.
Másodszor, egy jégkaparó is létfontosságú lehet, hogy akadálytalan kilátást biztosítson. Ha egy fagyos éjszaka után úgy indul útnak, amikor a szélvédője még mindig jeges, az nemcsak veszélyes, de költséges is lehet. Németországban például 10 eurós bírsággal sújthatják az ilyen veszélyes vezetési gyakorlatért.
Havon és jégen való vezetéskor gondoljon a következő extrákra is:
- Hóláncok, különösen a hegyvidéki kirándulásokhoz.
- Indítókábel és kesztyű arra az esetre, ha lemerülne az akkumulátor.
- Egy tartalék üveg fagyálló a szélvédőmosó rendszerhez.
- Extrém havazás esetén javasoljuk továbbá, hogy legyen Önnél egy lapát arra az esetre, ha ki kell ásnia az autóját a hóval borított parkolóhelyről, illetve egy gyapjútakaró és egy termosz, ha egy utazás során az országúton rekedne.
Torben Flenner | Járműkiszállítás csoportvezető, BMW Welt„Az első néhány kilométeren kerülje el, hogy feszegesse autója határait – ez vonatkozik a motorra, a sebességváltóra, a fékekre, a gumiabroncsokra és a további terhelésekre.”
4
Az új autó bejáratásának helyes módja
Sok járművezetőben felmerül a kérdés, hogy vajon szükséges-e még az új autó bejáratása, vagy a technológia fejlődésével ez a gyakorlat már háttérbe szorult. A válasz? Igen is meg nem is...
Az új autóknál a motor bejáratása régebben alapértelmezett szokás volt. Valójában még mindig az a helyzet, hogy az első 2000 kilométer alatt nem szabad magas fordulatszámon járatni a motort. A szakértők a dízelüzemű modelleknél legfeljebb 3500 fordulat/perc és 140 km/óra, a benzines modelleknél pedig 4500 fordulat/perc és 160 km/óra sebességet javasolnak. Ez elegendő időt ad a motornak és a sebességváltónak, hogy alkalmazkodjon egymáshoz. Ha elérte a 2000 kilométeres határt, fokozatosan növelheti a sebességet és a motor fordulatszámát. Különösen kerülje a hideg motor túl nagy terhelését. Ez azonban nem csak egy új autó bejáratásakor igaz, hanem az autó teljes élettartamára. Hasonlóképpen, soha ne állítson le egy erősen járó motort. Hagyja, hogy lehűljön, néhány kilométert autózva, óvatos tempóban.
Az új autó bejáratási ideje alatt vegye figyelembe a következő tippeket:
- Az első 350 km alatt az új gumiabroncsok még nem nyújtanak teljes tapadást. Ennek oka, hogy a gyártási folyamat során használt leválasztó kenőanyagot le kell koptatni a gumiabroncs felületéről. A balesetek elkerülése érdekében ennek megfelelően vezessen.
- Hasonlóképpen, a fékek sem lesznek teljesen hatékonyak az első 500 kilométer alatt, mivel a fékbetéteknek és a féktárcsáknak csiszolódniuk kell egymáshoz. Ezért fontos, hogy óvatosan vezessen.
- A lengéscsillapítóknak és a rugóknak is időre van szükségük ahhoz, hogy teljes hatékonysággal működjenek. Ezért sem szabad az első kb. 1600 kilométer alatt az új autója határait feszegetni.
Bár számos motorbejáratási tipp a modern motorokra is vonatkozik, az új autókra vonatkozó egyik kötelező szabály megszűnt, mivel az első kb. 1600 kilométer után már nem szükséges a motorolajat lecserélni. Ezeket a bejáratási gyakorlatokat később, az egyes alkatrészek esetleges cseréjénél is szem előtt kell tartani.
5
Hol kell tárolnom a forgalmi engedélyt? Az okmányok biztonságos tárolása
Befejeződött az új autó bejáratása? Ellenőrizze. Minden kiegészítőt megvásárolt? Igen, megvannak. Már csak a papírmunkára kell gondolni. Minden országban van egy hivatalos jármű-nyilvántartási okmány. Az Egyesült Államokban például ez a Certificate of Title, más néven egyszerűen csak Vehicle Title, az Egyesült Királyságban a V5C megfelelője. Aki ennek a dokumentumnak a tulajdonosa, az az adott jármű törvényes tulajdonosa. Ez azt jelenti, hogy a jármű forgalmi engedélyét soha nem szabad magában az autóban tárolni, hanem helyette biztonságos helyen kell elhelyezni. Használhat például egy otthoni széfet vagy egy banki széfet.
Na, de ennyit a papírmunkáról. Kellemes vezetést kívánunk új autójához!
Animations: Johanna Noack