A sütik általunk történő használatának kezelése átmenetileg offline. Ezért lehet, hogy bizonyos sütihasználat engedélyezését igénylő funkciók hiányozni fognak.

DESIGNWORKS – KOROKON ÁTÍVELŐ INNOVÁCIÓ
A Designworks, a BMW Group innovációs stúdiója fennállásának 50.-ik évfordulóját ünnepli. Ez tökéletes alkalom arra, hogy visszatekintsünk a múltba, de még inkább arra, hogy a tekintünket előre, a mobilitás jövője felé vessük.
A jövőben az autó a korábbiaknál jóval nagyobb mobilitási és közlekedési ökoszisztémával fog összekapcsolódni, és abban továbbra is központi szerepet fog játszani. Ez az ökoszisztéma egyre összetettebbé válik, ezért innovatív ötletekre, különböző nézőpontokra van szükség ahhoz, hogy megértsük annak bonyolultságát.
A Designworks, a BMW Group innovációs stúdiója Los Angelesben, Münchenben és Sanghajban is folyamatosan keresi az új megoldásokat erre a kihívásra. A BMW Group járműveinek design terveitől a speciális sport- és kulturális projekteken keresztül az Advanced Design Projectekig - amik olyan kérdéseket is megválaszolnak, amelyeket más még fel sem tett -, a Designworks számos innovációs projektben megbízható partnere a BMW márkának.

A Designworks évtizedek óta kulcsszerepet játszik a BMW Group különböző ikonjainak fejlesztésében. Tudta, hogy a Designworks már 1998-tól kezdve részt vett a BMW 3-as sorozatának a tervezésében (➜ Lásd: A BMW 3-as sorozat fejlődése), akárcsak a BMW Z8 esetében? És azt tudta, hogy a kezdetektől fogva dolgozott az X család modelljein is? Valamint fontos szerepet játszott a BMW i3 és BMW i8 tervezésében, nem is beszélve a BMW i márkáról(➜ Lásd: A BMW i 10 éve) A Designworks 1999-ben kreatív partnerként részt vett az iDrive Controller koncepció kidolgozásában is.
A Designworks innovációi a szó legigazibb értelmében felvillanyozóak. A BMW i-vel és Peter Salzmannal együtt a Designworks addig feltérképezetlen területeket tárt fel a „The Electrified Wingsuit” elnevezésű projektjével. A vakmerő osztrák Salzmann számára egy olyan elektromos motorral rendelkező wingsuit került kifejlesztésre (➜Lásd: A wingsuit készítése a mutatványhoz), amely a világon először tette lehetővé benne a függőleges felemelkedést.
NON-STOP ÖTLETEK
A BMW GROUP DESIGNWORKS
MÉRFÖLDKÖVEI
MÉRFÖLDKÖVEI
A BMW Group és a Designworks közötti egyedülálló kapcsolat a tervezés iránti közös szenvedélyünkön alapul. Az első együttműködés 1986-ban, a BMW 8-as üléseinek a tervezésével kezdődött. (➜ Lásd: Időutazás a BMW luxusikonjának két generációjával). A Designworks, amely akkor még Designworks USA néven működött, 1995-ben leányvállalattá alakult. Számos innovatív projekt formálta az azóta megtett közös utunkat. A következőkben visszatekintünk a közös történelmünk néhány mérföldkövére.

Az összkerékhajtású X Coupé koncepcióautó egy teljesen új járműkoncepciót képviselt kinetikus formanyelvével. Abban az időben a „kupé és X egyben” jellegével elmosta a SUV és a kupé közötti határokat. Az X5 (E53) első generációjaként indult (➜ Lásd: A kor nem számít), majd teljesen új karosszériát kapott alumínium panelek felhasználásával, amikből a hátsó ajtókat elhagyták. Ellentétben a mai BMW X4-gyel és BMW X6-tal, amelyek dizájnját tekintve nagyon hasonlítanak a hagyományos BMW X3-ra és BMW X5-re, a BMW X Coupé semmiben sem hasonlított a BMW X5-höz, hanem helyette egy egyedi, sajátos modell karakterét mutatta.
A GINA Light vision modell - egy kétüléses roadster, amely a BMW márka szinonimájaként szolgáló dinamikus arányokkal rendelkezik -, olyan vízió volt, amely egyúttal kutatási célként is szolgált. A GINA innovatív megközelítések sorát mutatta be, amit a projekt során biztosított maximális kreatív szabadságnak köszönhetett. Mindez teljesen új megoldásokat eredményezett a holnap autóinak formáját és funkcionalitását illetően. Az alépítmény alumíniumcsövekből és karbon elemekből állt, amelyekre ezüst színű, csúcstechnológiás anyagot rögzítettek, amely rugalmas, nyúlásálló, vízálló, rugalmas és érzéketlen volt a hőre és a hidegre; más szóval egy high-tech textil, amely kifinomult új megoldásokat tett lehetővé.

Ilyen volt például, hogy amikor kinyitották az ajtókat, a külső felülete meggyűrődött és meghajlott. A fényszórók bekapcsolásakor elöl szemhéjra emlékeztető fényrések jelentek meg. A GINA radikális újdonsága azonban az volt, hogy az autó teljes külső burkolata mindössze négy darabból állt. Ez egy korai javaslat volt arra vonatkozóan, hogyan lehet az autóipari termelést fenntarthatóbbá és gyorsabbá tenni, miközben meglepően újszerű élményeket is tud kínálni. A jövő vízióját bemutató BMW-tanulmány (➜ Lásd: BMW koncepcióautók, amelyeket ismerni kell) ma a müncheni BMW Múzeumban található.
A BMW Z4 a klasszikus roadster visszatérését jelentette, csak erősebb és stílusosabb kiadásban. Egy olyan rendkívüli kétüléses autónak a kialakításához járult hozzá a Designworks, amely az elegancia, a mozgékonyság és a kényelem kombinációját kínálja a külső és a belső harmonikus kapcsolatának megtartásával – ez az egyensúly kulcsfontosságú a nyitott tetős autók esetén. A BMW Z4 szegmensének egyetlen autójaként, amely a klasszikus roadster arányokat a hátsó tengelyhez közeli ülésekkel, a hátsókerék-hajtással és a visszahúzható keménytetővel ötvözi, a vezetési élmény és az üzemanyag-hatékonyság egyedülálló egyensúlyáról volt ismert.


A BMW Concept X1 volt az első sportos életmódra szabott jármű a prémium kompakt szegmensben, ami a BMW X modellek ismert jellemzőinek és formanyelvének átültetését jelentette az autók új osztályába. A Designworks koncepciótanulmánya egyértelműen a kortárs stílus, sokoldalúság és minőség irányába mutatott. A karakteres dizájn az erőt és a dinamizmust fejezte ki, amivel új mércét állított a hűvös elegancia és a sportos életmódhoz szükséges variálható funkciók számára.
2011. február 21-én „Born Electric” mottóval létrejött a BMW i márka (➜ Lásd: Miből áll a BMW i design). Az elektromobilitás témája azonban már korábban is megjelent a BMW-nél: a BMW Group 2008-ban indította el a „Project i-t”, 2009-ben pedig a BMW Vision EfficientDynamics tanulmányával az autóipar jövőjébe engedett betekintést. A Designworks a BMW i3 és BMW i8 külső kialakításához és felhasználói felületéhez is hozzájárult (➜ Lásd: A jövő klasszikusai). A BMW i3 Concept, a BMW Group első teljesen elektromos sorozatgyártású autója a városi környezet mobilitási kihívásaira összpontosított, és az első prémium elektromos járműként újragondolta a BMW tipikus sajátosságait a jövő számára.

A BMW i8 Concept egyedi plug-in hibrid megoldásra támaszkodott. Ez egyesítette a belső égésű motort és az elektromos hajtást, hogy rendkívüli vezetési élményt teremtsen rendkívül alacsony üzemanyag-fogyasztás és alacsony károsanyag-kibocsátás mellett. Ahogy tette ezt a külső megjelenés tervezésének esetében, a Designworks együttműködött a BMW Group Design céggel a BMW i3 (➜ Lásd: Viszlát, BMW i3) és BMW i8 felhasználói felületének tervezésében is. A konnektivitás itt fontos szerepet kapott, hogy a vezető és az utasok kapcsolatban maradhassanak a külvilággal.
A konnektivitásra és a kezelőfelületekre összpontosítva a Designworks együttműködött a BMW-vel a BMW i Interaction EASE projekten is. A Designworks itt azt a kérdést vizsgálta, hogy a jövő járművei - bár elég intelligensek lesznek ahhoz, hogy önállóan gondolkodjanak és cselekedjenek – , de vajon elég intelligensek lehetnek ahhoz is, hogy megértsék az embereket? A kihívás egyik része egy olyan technológia kifejlesztése, amely lehetővé teszi egy magasan fejlett gép számára, hogy önállóan gondolkodjon és cselekedjen. Azonban sokkal nagyobb kihívást jelent az, hogy az intelligens járművek és az emberek közötti interakció a lehető legkönnyebb legyen.
BMW I INTERACTION EASE – AZ AUTÓ, AMI FIGYEL ÖNMAGÁRA
A BMW i Interaction EASE számos olyan technológiát egyesített, amelyek lehetővé teszik az autonóm járművek számára, hogy megértsék és reagáljanak a természetes emberi viselkedésre. Annak érdekében, hogy a felhasználónak ne kelljen parancsokat megtanulnia, a jármű intelligens rendszere feldolgozza a számos érzékelőtől kapott akusztikus és vizuális információt, és a vezetési helyzettől, időponttól, helytől és a jármű jelzéseitől függően értelmezi azokat. A BMW i Interaction EASE-t először a Las Vegas-i Consumer Electronics Show 2020-on mutatták be.
A Designworks fontos partnere a BMW Group-nak és márkáinak abban a tekintetben is, hogy a járművekhez közvetlenül nem kötődő kérdésekben segít nekik a távoli jövőbe tekinteni az Advanced Design területén.
A BMW Group Advanced Design keretein belül a Designworks innovációs leányvállalat feladata, hogy feltárja a mobilitás jövőjével kapcsolatos, még fel sem tett kérdéseket. A terv az, hogy a csapatok innovatív módszereket dolgoznak ki olyan témák és problémák kezelésére, amelyekkel az anyavállalat aktívan nem foglalkozik. „A Designworks képes erre úgy, hogy mindig nyitva tartja a szemét és a fülét az élvonalbeli trendekre mindhárom telephelyén” – magyarázza Adrian van Hooydonk, a BMW Group Design vezetője. „Az Advanced Design megadja nekünk azt a kreatív energiát, amelyre szükségünk van ahhoz, hogy valóban versenyképesek legyünk.”
Az Advanced Design segítségével a Designworks saját történetmesélési formát fejlesztett ki, hogy lefordítsa és megjelenítse az újonnan felbukkanó jelenségeket a BMW Group számára. Ennek a megközelítésnek az a célja, hogy az egyszerre provokatív legyen, és egyszerre rendhagyó módon gondolkodhasson a mobilitásról.
EGYÜTTGONDOLKODÁS MOBILITÁSRÓL, ÉPÍTÉSZETRŐL
A Designworks folyamatos fejlődésen ment keresztül, amióta 1972-ben megnyílt első stúdiója a kaliforniai Los Angelesben. Sokféle kérdéssel és problémamegoldással kell a világ városainak foglalkozniuk: Hogyan fognak élni, dolgozni és ingázni az emberek a COVID utáni világban? Sikeres lesz-e az éghajlatváltozáshoz való gyors alkalmazkodás, és egyúttal orvosolhatóak lesznek-e a rendszerrel összefüggő egyenlőtlenségek? Mit jelenthetnek az új járműtechnológiák és a változó életmód a mobilitás jövője szempontjából? A Designworks és a Gensler számára – amelyik a világ egyik legnagyobb tervezői és építészeti cége, és a központja a kaliforniai San Franciscóban található – katalizátorként szolgál abban a kutatásban, belyben azt vizsgálják, hogy az építészet és a mobilitás hogyan változtathatja meg együtt a jövőt és javíthatja az életet a városi környezetben.

Ennek az együttműködésnek az ambiciózus céljai közé tartozik az építészet és a mobilitás erősségeinek egyesítése, valamint a tervezés erejének felhasználása intelligensebb, jobb és emberibb városi megoldások kidolgozására. Ez a partnerség olyan kérdésekre összpontosított, mint például hogy hogyan fognak viselkedni az emberek, ha az egész városban rendelkezésre áll az elektromos energia? Hogyan változik a társadalmi együttélés a városokban, és hogyan tudják a tervezők és építészek közösen biztosítani, hogy ebben a fejlesztésben ne elveszítsünk, hanem új élmények révén inkább nyerjünk valamit.
Az is felmerült kérdésként, hogy hogyan nézhetnének ki az autók, ha azokat kifejezetten napi 23 órás parkolásra terveznék – ahogy ez gyakran történik is. A válaszok keresése izgalmas jövőt ígér – és egyben izgalmas ötleteket a holnap mobilitásának megteremtésére.
Szerző: Markus Löblein, Narges Derakhshaan; Art: Shin Miura, Ha My Le Thi; Fotók: Designworks, a BMW csoport tagja