A BMW Z MODELLEK ÁTTEKINTÉSE.

A ’80-as évek végén a BMW felelevenítette roadster-építési tradícióját, amelynek gyökerei olyan legendákig nyúlnak vissza, mint a BMW 507. Az akkoriban született, kétüléses, nyitható tetejű modellek esetében minden a vezetés élményéről szólt. A „Z” sorozatnév pedig tulajdonképpen akár a német „Zukunft” („jövő”) szóra is utalhatna – teljes joggal, hiszen a Z modelleket mindig is kivételesen innovatív, látnokian újszerű megoldások jellemezték.

Bővebben
BMW Z4 M40i Roadster (G29), rézsútos oldalnézet

A BMW Z SOROZAT RÖVID TÖRTÉNETE.

Ismerkedjen az egyedülállóan különleges, a saját korukat megelőző BMW Z Roadster modellek fejlesztésével, történetével és evolúciójával. Nyerjen betekintést abba, hogy miként születtek meg az olyan klasszikusok, mint a BMW Z1 és a BMW Z8, valamint a szélesebb közönségnek szánt BMW Z3 és BMW Z4.

Bővebben

A BMW Z SOROZAT RÖVID TÖRTÉNETE.

BMW Z1.

BMW Z1 (E30/Z), egy mozgó autó rézsútos oldalnézetből

(E30/Z)

Az olyan legendás roadster-elődök, mint a BMW 328 és a BMW 507 nyomdokain járva a BMW a ’80-as évek végén bemutatott egy olyan kétüléses modellt, amely maga is igazi klasszikussá vált: ez nem más, mint a BMW Z1. A BMW Technik GmbH által a közönség megszondáztatásának céljából készített koncepciójármű akkora sikert aratott, hogy elkészítették annak sorozatgyártású verzióját is.

A Harm Lagaay fődizájner irányítása alatt tervezett BMW Z1 egy forradalmian újszerű formatervű jármű volt. Az extrém módon kiszélesített hűtőrács, valamint a meredeken lejtő motorháztető az extrém kanyarvételi képességekre és a precíz menettulajdonságokra hívják fel a figyelmet.

Műszaki értelemben a szériagyártású változat a BMW 3 (E30) alapjaira épült – ám ezzel véget is értek a hasonlóságok. A formabontó dizájn mellett igazolja mindezt az a tény is, hogy a szigorúan mindössze 8000 példányban gyártott roadstert kézi munkával készítették. A BMW Z1 az egyetlen olyan jármű, amelynek prototípusait házon belül fejlesztette ki és építette meg a BMW Technik GmbH. Az autó különlegességét a benne található számos műszaki innováció is fokozta. Ezek közül a leglátványosabbak az oldalküszöbökbe süllyedő ajtók. Ezek arra a színtiszta vezetési élményre utalnak, amelyet kizárólag a BMW Z1 képes nyújtani.

Csakis ez a fajta ajtókialakítás volt lehetséges, hiszen gondoskodni kellett a horganyzott acélból készült, ún. monocoque váz rendkívüli stabilitásáról és merevségéről. A váz nemcsak különlegesen hatékony korrózióvédelmével tűnt ki, hanem azzal is, hogy 25 százalékkal merevebb volt, mint a korabeli hagyományos konstrukciók. A karosszériaelemek részben üvegszálas, valamint egyéb típusú műanyagból készültek.

Kommunikatív futóművének köszönhetően a BMW Z1 gokartszerű élménnyel ajándékozza meg vezetőjét. Az autó mozgatásáról egy, a BMW 325i-ből származó, 2,5 literes, 6 hengeres, 170 lóerős (125 kW) motor gondoskodik. A könnyű roadster tömegelosztása közelít a tökéleteshez amiatt, hogy a motort az első tengely mögé építették be. A BMW tehát sikerrel gazdagította egy újabb klasszikussal roadster-kollekcióját.

Gyártási periódus: 1989–1991
Motor: 2,5 liter (170 LE/125 kW), 6 henger
Hosszúság/szélesség/magasság: 3921 mm/1690 mm/1277 mm

BMW Z3.

BMW Z3 Roadster (E36/7), egy álló autó oldalnézetből

(E36/7)

A BMW Z1 átütő sikerén felbátorodva a müncheni központú gyártó útjára indította a BMW Z3-at, amelyet szélesebb közönségnek szánt. A könnyűépítés, a nyitott tetős roadsterekre jellemző dizájn, valamint a tipikusan BMW-s dinamizmus elegyítése időtálló receptnek bizonyult, hiszen az az utód, a BMW Z4 esetében mind a mai napig tökéletesen működik.

A korlátozott darabszámban, mindössze néhány ezer példányban készült BMW Z1-en kívül a BMW-nek évtizedekig nem volt olyan nyitott kétüléses modellje, amely magán viselte volna a márka összes jellegzetességét. 1995-ben viszont valósággal berobbant a színre a BMW Z3, amely a szerény méretekkel párosuló remek erőnlétével, precíz kormányzásával és pompás úttartásával meghódította az egész világot. A sikeres koncepciójú járműből hét év alatt el is kelt 297 000 példányt.

A kezdetben 1,8 vagy 1,9 literes, négyhengeres erőforrással rendelhető BMW Z3 motorválasztéka 1996-ban egy 6 hengeres, 193 lóerős (142 kW), 2,8 literes hengerűrtartalmú egységgel bővült. A következő évben azután színre lépett a BMW M Roadster változat is, amelynek orrába a BMW M3-ban (E36) is használt 3,2 literes, 6 hengeres, 321 lóerőt (236 kW) előállító egységet szerelték.

1998-ban a BMW új csapást vágott magának: bemutatta a BMW Z3 kupés stílusú shooting brake verzióját. Extravagáns formája egészen rendkívüli jelenséggé avatta az autót. E variáns csak 6 hengeres motorral volt elérhető.

Az 1999-es modellfrissítés alkalmával krómgyűrűk kerültek az első fényszórók köré, emellett a far összképe is dinamikusabbá vált a sárhányók enyhén kidudorodó felső részének köszönhetően. Az ugyancsak a frissítés által behozott L-alakú hátsó lámpákkal optikailag szélesítettek a faron. Az új motorok a korábbiaknál is acélosabbak voltak – például a 2,2 literes, négyhengeres motor teljesítményét 170 lóerőre (125 kW) növelték. 2001-től kezdődően a BMW M Roadsterbe az akkoriban debütált BMW M3 (E46) motorját építették be. A 325 LE (239 kW) teljesítményű erőforrás verhetetlen dinamizmussal és gyorsító képességgel ruházta fel a könnyű kétülésest.

Gyártási periódus: 1995–2002
Motorok: 1,8–3,2 liter (115–325 LE/85–239 kW), 4 és 6 henger
Hosszúság/szélesség/magasság: 4025–4050 mm/1692–1740 mm/1266–1306 mm

BMW Z4.

A BMW Z3 közvetlen utódja a BMW Z4. A névváltással párhuzamosan a roadster jelentősen megnőtt és a kényelem szempontjából is előrelépett – természetesen úgy, hogy mindez egyáltalán nem járt a dinamizmus és a vezetési élmény csorbulásával.

Bővebben

A BMW Z4 ELSŐ GENERÁCIÓJA.

BMW Z4 Roadster (E85), egy mozgó autó rézsútos oldalnézetből

(E85, E86)

A BMW Z3 utódja – amelynek születése Chris Bangle dizájnfőnökségének idejére esett – tovább folytatta a kis túlnyúlások, a viszonylag nagy tengelytáv, a hosszú motorháztető és a rövid far hagyományát. Egy sportos, rendkívül kifejező és dinamikus roadster született meg, amelynek esetében a tervezők szeme előtt az a cél lebegett, hogy az úttal való közvetlen kapcsolat és vezetői környezettel való interakció révén a vezetési élmény új formája teremtődjön meg – természetesen anélkül, hogy mindennek oltárán fel kelljen áldozni a kényelmet és a modern funkciókat. Ez az oka annak, hogy a belső térhez olyan sokfajta minőségi anyagot kínáltak. A vászontetőre fűtött, üvegből készült ablak került, amely nem karcolódik és tökéletesen használható a mindennapokban.

A forgalmazás kezdetén a BMW Z4 csak soros 6 hengeres motorokkal volt elérhető: a 2,2 literes változat 170 lóerőt (125 kW), a 2,5 literes egység 192 lóerőt (141 kW), a háromliteres verzió pedig 231 lóerőt (170 kW) állított elő. Az elöl MacPherson, hátul multilink futómű a dinamizmus és a kényelem terén kategóriájának élére katapultálták a roadstert. 2005-től egy új belépő szintű modellel gazdagodott kínálat, amelynek 4 hengeres motorja 150 lóerőt hozott ki 2,0 literes hengerűrtartalmából.

A BMW Z4 MÁSODIK GENERÁCIÓJA.

BMW Z4 Roadster (E89), egy mozgó autó oldalnézetből

(E89)

Ívelt vonalak, hosszú motorháztető, széles far: a BMW Z4 következő generációja is nagyon ért ahhoz, hogy szárnyra keltse a képzeletet – már csak azzal is, hogy a közúti variáns mellett létezett belőle versenyváltozat is, amely aktív részese volt a motorsportnak.

 

A BMW Z4 (E89) az evolúció során levetette a vászontetőt és az opcionálisan rendelhető keménytetőt, hogy alumíniumtetőre cserélje azt. Amikor utóbbi zárva van, az autó pont úgy néz ki, mint egy hagyományos keménytetős modell. A megoldás felbukkanásával párhuzamosan a kupé el is tűnt a kínálatból.

 

A második generáció első példányaiba 6 hengeres motorok kerültek. A választék az sDrive23i variáns 2,5 literes, 204 lóerős (150 kW) motorjától az sDrive35i csúcsváltozat 3,0 literes, 306 lóerős (225 kW) erőforrásáig terjedt. Ugyanez az egység teljesített szolgálatot a 2010-től elérhető sDrive35is motorháztetője alatt is – igaz, átdolgozott formában, 340 lóerőre (250 kW) növelt teljesítménnyel. Egészen a második generáció gyártásának 2016-os befejezéséig ez volt a BMW Z4-hez elérhető legerősebb motor. A két turbófeltöltővel ellátott 4 hengeres motorok a 2011-ben végrehajtott modellfrissítésekor kerültek be a kínálatba, hogy leváltsák a kisebb hengerűrtartalmú hathengeres egységeket. 2013-ban érkezett egy némileg csökkentett teljesítményű, beszálló szintű motor is; a 2,0 literes, 4 hengeres erőforrás 156 lóerőt (115 kW) termelt.

 

A BMW Z4 biztonsági ellátmánya messze túlmutatott a kor elvárásain. A jármű egyebek mellett fékasszisztenst és a szélvédőre vetített kijelzőt kapott. Azt pedig, hogy a BMW Z4 éppen erősen fékez, villogó féklámpák és automatikusan aktiválódó vészvillogók jelezték a többi közlekedőnek. Az ilyesmik ma már szinte maguktól értetődők, viszont 2009-ben még igazi úttörő újdonságoknak számítottak. A BMW Z4 ellátmányából nem hiányzott a menetdinamikai szabályozás sem, amelynek segítségével a vezető szabályozhatja a jármű viselkedését. Ebbe a gyorsítás intenzitása éppúgy beletartozik, mint a szervokormány rásegítésének mértéke, valamint – automata sebességváltóval ellátott modellek esetében – az automata sebességváltó kapcsolásainak gyorsasága.

 

A BMW Z4 második generációjából körülbelül 115 000 példány készült.

Gyártási periódus: 2009–2016

Motorok: 2,0–3,0 liter (156–340 LE/115–250 kW), 4 és 6 henger

Hosszúság/szélesség/magasság: 4239 mm/1790 mm/1291 mm

A BMW Z4 HARMADIK GENERÁCIÓJA.

BMW Z4 Roadster (G29), egy mozgó autó elölnézetből

(G29)

A BMW Z4 (G29) roadster harmadik generációja egészen a lehetséges határokig tolta ki a Z koncepcióban rejlő lehetőségeket. Egy olyan autóról van szó, amely a látványosan a saját útját járó, radikálisan progresszív, az alapfelszereltséghez tartozó M Sport csomaggal is látványosabbá tett formaterv mögött a legmodernebb technológiákat állítja csatasorba.

Sötétben az autó azonnal felismerhető LED-es első fényszóróiról, a far látványát pedig organikus fénykibocsátó diódákból (OLED) álló lámpák teszik még ellenállhatatlanabbá. A BMW Z4 sportos karaktere tehát bármilyen fényviszonyok között tökéletesen érvényesül. A jármű progresszív menettulajdonságaira az orr-résztől a motorháztetőn és az oldalprofilokon át egészen a rövid, széles farig mindenütt jelenlévő dinamikus vonalak hívják fel a figyelmet. Az első kerékjárati ívek mögött látható Air Breather nyílások – azon túl, hogy dizájnelemekként is remekül megállják a helyüket – gondoskodnak arról, hogy az első kerekeknél csak kisméretékű turbulencia keletkezzen. A roadster vászontetője lélegzetelállító 10 másodperc alatt nyílik és záródik – akár 50 km/órás sebesség mellett is.

Alacsony súlypontjának, rendkívül előnyös tömegelosztásának és feszes futóművének köszönhetően a BMW Z4 nagyon otthon érzi magát a kanyargós vidéki utakon. A kimagasló kanyarstabilitás jóvoltából az autó elképesztően pontosan kormányozható és hatalmas vezetési élményt nyújt. Ami pedig a 4 vagy 6 hengeres Twin Scroll turbófeltöltéses motorokat illeti: azok a 2,0 literes, 197 lóerős (145 kW) egységtől kezdve egészen a BMW Z4 M40i Roadster 3,0 literes, 340 lóerős (250 kW) erőforrásáig bezárólag méltó módon mozgatják a járművet.

A belső tér esetében a BMW Individualtól származó exkluzív anyagok és a különféle színkombinációk párosításával teremthető meg a kimagaslóan egyedi atmoszféra. Kérésre a BMW Head-Up kijelző is bekerül a járműbe. Az ugyancsak a kínálat részét képező BMW Intelligent Personal Assistantnek köszönhetően pedig a BMW Z4 számos funkciója szóban kiadott utasításokkal vezérelhető.

 

Gyártási periódus: 2018-tól napjainkig
Motorok: 2,0–3,0 liter (190–340 LE/145–250 kW), 4 és 6 henger
Hosszúság/szélesség/magasság: 4324 mm/1864 mm/1303–1304 mm

BMW Z8.

BMW Z8 Roadster (E52), egy mozgó autó rézsútos elölnézetből

(E52)

Bár mindegyik Z modellről elmondható, hogy az olyan legendás roadsterek nyomdokain jár, mint a BMW 507, a dizájnt illetően mégis a BMW Z8 tekinthető az 1950-es évekbeli luxusautók közvetlen örökösének. Az exkluzív kétüléses jármű ugyanolyan ívelt sárhányókkal rendelkezik, mint az elődje, emellett a hasonlóságok sorát gyarapítja a rendkívül hosszú motorháztető és a rövid far is. Ugyanez érvényes az elegáns és expresszív autó kivételes teljesítményére is.

Az 1997-ben, a tokiói nemzetközi autókiállításon bemutatott BMW Z07 koncepcióautó már magán viselte a BMW Z8 legfontosabb jellegzetességeit. A Henrik Fisker dizájner és munkatársai által megalkotott BMW Z8 2000-ben bukkant fel a márkakereskedésekben. Ívelt vonalú sárhányóival, valamint széles, lapos veséivel az autó a BMW 507 jellegzetes stíluselemeit idézte meg – az ezredfordulóhoz méltó átiratban.

A BMW Z8 fejlett műszaki tartalmának egy központi eleme az önhordó alumíniumváz (az ún. spaceframe), amelyhez a többi karosszériaelemet rögzítették. A megoldással jelentősen sikerült mérsékelni a jármű tömegét, egyszersmind drámaian javítani a menetdinamikai tulajdonságokat. Az autó ékköve az 5,0 literes, 8 hengeres, a BMW M5-ből (E39S) származó, 400 LE (294 kW) teljesítményű motor, amely megtorpanás nélkül, elemi erővel gyorsítja a Z modellek zászlóshajójának szerepét betöltő járművet. Az erőforrás egyébként a maga korában a BMW legnagyobb teljesítményű motorja volt.

A BMW Z8 tökéletesen felextrázva gördült ki a gyárból. Az autó ellátmánya egyebek mellett magában foglalta a telefonkihangosítót, a navigációs rendszert, a klímaberendezést, a teljes belső bőrborítást, valamint a fűtött hátsó ablakkal ellátott üvegszálas tetőt is. A motor beindítására a műszerfalon elhelyezett gomb szolgál – és ez abszolút rendkívülinek számított több mint 20 éve, amikor az autót bemutatták. 2000-től 2003-ig egészen pontosan 5703 példány készült – kézi munkával – a luxus szintű, gyönyörű és kirobbanóan erős roadsterből.

Gyártási periódus: 2000–2003
Motor: 5,0 liter (400 LE/294 kW), 8 henger
Hosszúság/szélesség/magasság: 4400 mm/1830 mm/1310 mm

BMW használt autók egy BMW márkakereskedés előtt

BMW HASZNÁLT AUTÓK.

BMW Z4 Roadster (G29), hátulnézet

BMW Z4 ROADSTER.

BMW Z4 M40i Roadster (G29), egy mozgó autó rézsútos hátulnézetből

BMW Z4 M40i.

Fogyasztás és CO₂-kibocsátás.

  • Az üzemanyag-felhasználási, széndioxid-kibocsátási és villamosenergia-fogyasztási adatok a Könnyűgépjárművekre Vonatkozó Világszinten Harmonizált Vizsgálati Eljáráson (WLTP) alapulnak és a 715/2007/EK rendelet jelenleg hatályban lévő változatában előírt mérési eljárás szerint kerültek meghatározásra. A feltüntetett értékek a magyarországi piacra szállított alapfelszereltségű gépjárműre vonatkoznak. Az értéktartományon – amelynek megállapítása során figyelembe vették a különböző kerék- és gumiabroncsméreteket, valamint a választható kiegészítő felszereltségeket – belül az adatok az egyedi konfigurációnak megfelelően változhatnak.

    Az itt szereplő gépjárművek vonatkozásában az olyan gépjárművet terhelő adók vagy egyéb illetékek tekintetében, amelyek (legalább részben) a széndioxid-kibocsátáson alapulnak, a széndioxid-kibocsátási adatok eltérhetnek az itt megadott értékektől.

    Az új személyautók hivatalos üzemanyag-fogyasztásáról és CO2-kibocsátásáról további információt a „New Passenger Vehicle Fuel Consumption and CO2 Emission Guidelines” című, a DAT Deutsche Automobil Treuhand GmbH, Hellmuth-Hirth-Str. 1, 73760 Ostfildern-Scharnhausen, Németország postacímen megrendelhető brosúrából vagy a https://www.dat.de/co2 weboldalon kaphat.

    A WLTP mérési eljárásról további információkat a következő weboldalon talál: www.bmw.de/wltp.