A BMW 5-SOROZAT ÁTTEKINTÉSE.

A BMW 5-sorozat a Neue Klasse koncepciót viszi tovább – vagyis modern dizájnnal rendelkező, dinamikus járművekről van szó, amelyek innovatív technológiákat, erős motorokat és a luxus kategóriát idéző kényelmi funkciókat vonultatnak fel. Fél évszázados története során olyan optikai elemek határozták meg a sportos üzleti limuzin karakterét, mint a dupla vese vagy éppen a C-oszlopba benyúló „Hofmeister-könyök”. Mindemellett a BMW 5-sorozattal debütált a márka új számozási rendszere, ahol az első szám a sorozatot jelzi, a másik kettő pedig a motorról tájékoztat. 1975-ben ezt a számozást vette át a BMW 3-sorozat, 1976-ban a BMW 6-sorozat, majd 1977-ben a BMW 7-sorozat is. Mind a mai napig ez a metódus van érvényben.

Bővebben

A BMW 5-SOROZAT 5 KIEMELT TULAJDONSÁGA.

  • 01 Lenyűgöző dinamizmus
  • 02 Elegáns, modern megjelenés
  • 03 Kényelmes és elegáns belső tér
  • 04 Úttörő technológiák
  • 05 A lehető legjobb kapcsolódás a szolgáltatásokhoz a BMW ConnectedDrive jóvoltából
BMW 5 Limousine, a 6 generáció modelljei álló helyzetben

A BMW 5-SOROZAT RÖVID TÖRTÉNETE.

A BMW 5-sorozat fél évszázada – a járműre, amely már az első pillanattól kezdve a kategória legprogresszívabb képviselője, az üzleti limuzinok csúcsaként tekintenek az egész világon. Ismerkedjen hát meg részletesebben is a BMW 5-sorozattal.

Bővebben

A BMW 5-SOROZAT RÖVID TÖRTÉNETE.

A BMW 5 ELSŐ GENERÁCIÓJA.

BMW 520 (E12), egy álló autó rézsútos elölnézetből

(BMW E12)

1972-ben gördült ki az utakra az első olyan BMW, amely a dizájnerlegenda, Paul Bracq keze alól került ki. Az első BMW 5 már magán viselte az összes olyan jegyet, amely az utódait mind a mai napig kiemeli a prémium felső középkategóriás limuzinok mezőnyéből: ezek közé tartoznak többek között a látványos vesék, a dupla fényszórók, a nyúlánk sziluett és a BMW-kre jellemző hátsókerék-meghajtás. E jellegzetességek mellé sorakozik fel a futómű, valamint a sportosság, a biztonság és a kényelem patikamérlegen kimért elegye. A vezetőhelyen a túlburjánzó fantázia helyett a következetes funkcionalitás érvényesül. A belső tér remek tapintású anyagaival és kényelmi funkcióival ejt ámulatba.

 

A következő évben még erősebb motorok tűntek fel a színen: a sort a 145 lóerős (107 kW) BMW 525 nyitotta, majd következett a 165 lóerős (121 kW) BMW 528. Az 1977-es modellévre végrehajtott facelift során az autó határozottabban emelkedő motorháztetőt és nagyobb méretű hátsó lámpákat kapott, emellett a 6 hengeres modellek, a BMW 525 és 528 dupla karburátorral lettek gazdagabbak. A megoldásnak köszönhetően mindkét motorváltozat teljesítménye nőtt. Az első sorozat kicsivel a 700 000-es gyártási darabszám elérése előtt köszönt le, hogy átadja a helyét az új BMW 5-nek (E28).

 

Gyártási periódus: 1972–1981
Motorok: 1,8–3,5 liter (66–100 kW/90–218 LE), 4 és 6 henger
Hosszúság/szélesség/magasság: 4620 mm/1690 mm/1425 mm

A BMW 5 MÁSODIK GENERÁCIÓJA.

BMW 5 Limousine (E28), egy álló autó rézsútos oldalnézetből

(BMW E28)


A BMW 5 utódja mindenekelőtt fejlettebb műszaki tartalmával múlta felül az első generációt. Mindemellett az autó dizájnja letisztultabbá, szabatosabbá, valamint ¬– főleg a megemelt hátsó szekciónak köszönhetően – aerodinamikailag ideálisabbá vált. A dupla fényszórókkal és vesével ellátott orr-rész karaktere alapjaiban nem változott. Az új generációval léptek színre olyan új műszaki innovációk, mint az ABS, a légzsák, az elektronikus motorvezérlés, a kipufogógáz-tisztító katalizátor vagy éppen a fedélzeti számítógép. A motorok szinte mindegyike szívócső-befecskendezést kapott.

 

1983-ban jelent meg az első dízelmotoros BMW 5: a 115 lóerős (85 kW) BMW 524td volt saját korának leggyorsabb dízel limuzinja. Az 1985-ös M535i-vel párhuzamosan került be a kínálatba a BMW M5. Utóbbival indult el azon sportlimuzinok máig tartó karrierje, amelyek megmutatták: a kivételes menetteljesítmények nem az egzotikus sportautók kizárólagos territóriumai. A teljes egészében kézi munkával készített BMW M5 orrába a BMW M635CSi-ben is dolgozó soros 6 hengeres, 3,5 literes, 286 LE (210 kW) teljesítményű motort szerelték be. Visszafogott külső megjelenése ezzel együtt méltóságteljes megjelenéssel ruházta fel az autót.

 

A BMW M GmbH 1974-től gyártotta kis szériában az E12 M változatait. A fejlődés a BMW M535i-ben csúcsosodott ki. Nagyméretű első légterelőjével és 6 hengeres, 218 lóerős (160 kW) motorjával az autó mind megjelenésében, mint sportos menetteljesítményeivel a csúcsot képviselte.

 

1987 végéig több mint 722 000 második generációs BMW 5 (E28) gördült ki a gyárból.

 

Gyártási periódus: 1981–1987
Motorok: 1,8–3,5 liter (66–210 kW/90–218 LE), 4 és 6 henger
Hosszúság/szélesség/magasság: 4620 mm/1700 mm/1415 mm

A BMW 5 HARMADIK GENERÁCIÓJA.

BMW M Limousine (E34), egy mozgó autó rézsútos elölnézetből

(BMW E34)

Az 1988 januárjában a nagyközönség elé tárt BMW 5 (E34) jóval hosszabb és szélesebb volt elődjénél. A szemmel is jól láthatóan tovább javított aerodinamikai tulajdonságoknak – az autó légellenállási együtthatója (Cw) mindössze 0,30 volt – is jelentős szerepe volt abban, hogy a benzinmotoros változatok mindegyikének végsebessége meghaladta a 200 km/órát. A nagy tengelytávnak és a szinte pontosan 50:50 arányú tengelyek közötti súlyelosztásnak köszönhetően a járművet lenyűgözően sportos, dinamikus menettulajdonságok jellemezték – legyen szó akár a 4 hengeres motorral hajtott BMW 518i-ről vagy éppen még a bemutató évében útjára bocsájtott, 315 lóerős (232 kW) BMW M5-ről.

 

Az autósokat 1991-ben lepte meg a BMW 5 Touring, amely az első BMW kombi volt a prémium felső középkategóriában. Az autó egyik különlegessége a csomagtértetőtől függetlenül is nyitható hátsó szélvédő volt. Ugyanegyebben az évben a BMW 5 mindkét karosszériaváltozatának ajtóiba merevítőket építettek be az oldalirányú ütközések elleni fokozott védelem jegyében.

 

Az első összkerék-meghajtású BMW 5 1992-ben lépett piacra BMW 525iX néven. Abban az évben kerültek először V8-as motorok a BMW 5-sorozat modelljeinek orrába. Az érintett két verzióban, a BMW 530i-ben és a BMW 540i-ben dolgozó erőforrások különlegesen sima járásukkal tüntették ki magukat. A BMW M5 esetében a BMW maradt a 6 hengeres motornál – viszont 3,8 literesre növelte annak hengerűrtartalmát, aminek az eredményeként a teljesítménye 340 lóerőre (250 kW) nőtt. Az ily módon még jobb erőnlétnek örvendő BMW M5 Touring, azaz kombi változatban is elérhetővé vált. Bár a Limousine gyártása 1995-ben befejeződött, a BMW 5 Touring egészen 1996-ig kapható volt. A két karosszériavariánsból összesen 1,3 millió példányt értékesítettek.

 

Gyártási periódus: 1988–1996
Motorok: 1,8–4,0 liter (83–250 kW/113–340 LE), 4, 6 és 8 henger
Hosszúság/szélesség/magasság: 4720 mm/1751 mm/1412 – 1421 mm

A BMW 5 NEGYEDIK GENERÁCIÓJA.

BMW 5 Limousine (E39), egy álló autó rézsútos oldalnézetből

(BMW E39)

Tekintélyesebb méretei ellenére a negyedik generációs BMW 5 (E39) karosszériája alig volt nehezebb, mint az elődjéé. Mindez az alumínium nagyobb arányú használatának – többek között ebből a könnyűfémből készült a futómű is – köszönhető. A felépítmény torziós merevsége jelentősen megnőtt. Mindezeken felül a bemutatótermekbe 1995-ben eljutott BMW 5 (E39) egyedülálló rozsdavédelmet kapott – az autó karosszériaelemeinek több mint háromnegyedét tűzihorganyzási eljárásnak vetették alá.

 

A számos egyéb részlet mellett az elegáns formaterv is hozzájárult a rekord alacsony légellenállási együtthatóhoz, amely elég volt a kategóriaelsőséghez. A biztonságról akár tíz légzsák is gondoskodhatott.

 

A Limousine mellé 1997-ben csatlakozott a BMW 5 Touring. 1998-ban pedig egy vadonatúj technológia bukkant fel a dízel változatokban: az első soros 6 hengeres common rail befecskendezésű erőforrással a BMW globális szinten is mércét állított a dízelmotoroknál elérhető teljesítmény és hatékonyság tekintetében – méghozzá évekre. A modern benzin- és dízelmotorok teljesítményükkel és sima járásukkal nyújtanak inspirációt – legyen szó a 4 hengeres dízelmotorról vagy éppen a BMW M5-öt mozgató V8-as, 400 lóerős (294 kW) egységről.

 

A BMW 5-sorozat 2000-ben megejtett frissítésekor bukkantak fel a mai napig használt, nappali menetfényként a funkcionáló világító gyűrűk. Ugyanekkor váltották le a korábbi, szögletes ködlámpákat a kerek alakúak. A maga 1,48 milliós eladási példányszámával (ebből 266 000 Touring volt) a 2004-ig gyártott, negyedik generációs BMW 5 új értékesítési rekordot állított be.

 

Gyártási periódus: 1995–2004
Motorok: 2,0–5,0 literes (85–294 kW/115–400 LE), 4, 6 és 8 henger
Hosszúság/szélesség/magasság: 4775–4805 mm/1800 mm/1435–1445 mm

A BMW 5 ÖTÖDIK GENERÁCIÓJA.

BMW 5 Limousine (E60), egy mozgó autó rézsútos elölnézetből

(BMW E60, E61)

A 2003-ban megjelent BMW 5 Limousine (E60/60) karakteres vonalait Chris Bangle vezetése alatt rajzolták meg a BMW dizájnerei. A konkáv és a konvex felületek váltakozása a fény és az árnyék különleges, az autó megjelenését még erőteljesebbé és dinamikusabbá tevő összjátékát hozták létre. A BMW luxuslimuzinjából átkerült iDrive koncepció lehetővé tette a vezető számára, hogy a BMW 5 legkülönbözőbb rendszereit az ún. kontrollerrel vezérelje. Az extralistán megjelent a Head-Up kijelző, amely az utazással kapcsolatos információkat közvetlenül a vezető látóterébe, a szélvédőre vetíti ki.

 

Noha az új BMW 5 Limousine nagyobbá és tágasabbá vált, nem lett nehezebb – sőt, modelltől függően akár 75 kilogrammal is könnyebb volt az elődjénél. Mindez többek között a tömegtakarékos, alumíniumból készült első szekcióból, valamint az acél karosszériából álló kompozit építési módnak köszönhető, amely iparági szinten teremtett új trendet.

 

Az opcionális tételek sorát gyarapították az adaptív kanyarfények és féklámpák. A karosszériadőlés-szabályozó Dynamic Drive mellett debütált az Aktív sebességtartó automatika (ACC) is. E felszereltségek – a sportos hangolású futóművön túl – a kategóriában párját ritkító menetdinamikai tulajdonságokkal vértezték fel az autót. A soros 6 hengeres motorok dízel változatait a common rail, a benzines verziókat pedig a Bi-VANOS technológia tette kiemelkedően különlegessé.

 

2005 elején robbant be a piacra a hatalmas, 5 literes hengerűrtartalmú, V10-es, 507 lóerős (373 kW) motorral ellátott BMW M5. Az autó Touring változata a világ legyorsabb kombijainak elitklubjába tartozott.

 

2007-ben az ötödik generáció frissítésen esett át, melynek keretében módosították a világítási rendszert és a lökhárítókat, illetve átdolgozták az iDrive rendszert.

 

Gyártási periódus: 2003–2010
Motorok: 2,0–5,0 liter (120–373 kW/163–507 LE), 4, 6, 8 és 10 henger
Hosszúság/szélesség/magasság: 4841 4855 mm/1846 mm/1468–1512 mm

BMW 5 GRAN TURISMO.

BMW 5 Gran Turismo (F07), egy mozgó autó rézsútos elölnézetből

(BMW F07)

A BMW 5-tel párhuzamosan a BMW létrehozott egy teljesen új járműszegmenst: a BMW 5 Gran Turismo a limuzinok jellemzőit a Sports Activity Vehicle (SAV) modellek rugalmas használhatóságával és a klasszikus Gran Turismók erényeivel hozza össze. Az autó az elegancia, a nagyvonalú térkínálat és a jellegzetesen BMW-s dinamizmus tökéletes szintézisét valósítja meg.

 

A kupészerű tetővonal és a nyújtott oldalprofil kiválóan harmonizálnak a nagyméretű vesékkel, valamint az L-alakú hátsó lámpák, illetve a vízszintes elrendezésű kontúrok által optikailag még szélesebbé tett farral. A hozzá elérhető motoroknak, valamint az alapfelszereltséghez tartozó Dynamic Driving Controlnak és 8 fokozatú automata sebességváltónak köszönhetően a BMW 5 Gran Turismo a dinamizmus és a hatékonyság legmagasabb szintjét valósítja meg. A felfüggesztés olyan innovatív megoldásaival győz meg, mint az elöl alkalmazott kettős keresztlengőkaros, illetve az integrált ötlengőkaros hátsó futómű. A tökély az opcionális Integrált aktív kormányzással volt fokozható.

 

A belső tér is kellemes meglepetéseket tartogat, hiszen az tekintélyes méretű és sokoldalúan használható. Az emelt üléspozíció és a nagyméretű üvegfelületek is az előnyök sorát gyarapítják. A környezet luxus jellegét a válogatott anyagok erősítik tovább. A BMW iDrive rendszernek köszönhetően a vezető mindenkor tisztán átláthatja a BMW 5 Gran Turismo által kínált számtalan funkció, köztük a BMW ConnectedDrive (opcionális) olyan elemeinek működését, mint a Sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, a BMW Night Vision vagy éppen Távolságifényszóró-asszisztens. A felszereltség olyan tételeket is tartalmazott, mint a BMW Online és a BMW Teleszerviz.

 

Gyártási periódus: 2009–2017
Motorok: 2,0–4,0 liter (135–330 kW/180–450 LE), 4, 6 és 8 henger
Hosszúság/szélesség/magasság: 4998 mm/1901 mm/1559 mm

A BMW 5 HATODIK GENERÁCIÓJA.

BMW 518d Limousine (F10 LCI), egy mozgó autó rézsútos oldalnézetből

(BMW F10, F11)

A BMW 5-sorozat eladdig legsikeresebb generációja, amelyből több mint kétmillió példány talált gazdára, 2010-ben jelent meg a piacon. A sportos és elegáns dizájn, a BMW-kre jellemző, lelkesítő vezetési élmény, valamint számos innovatív technológia bebiztosította az autó pole pozícióját a prémium felső középkategóriás limuzinok mezőnyében.

 

A járműhöz megrendelhető volt az intelligens BMW xDrive összkerék-meghajtási rendszer, amely az adott szituációhoz igazítva osztja el a hajtási nyomatékot a kerekek között. A legerősebb rendelhető motor 407 lóerős (300 kW) BMW TwinPower Turbo benzines egység volt. A dízelmotorok kínálatának csúcsát a 300 LE (220 kW) teljesítményű soros 6 hengeres dízel erőforrás foglalta el. 2010 szeptemberétől vált elérhetővé a BMW 5-höz az M Sport csomag, amelynek segítségével sportos részletekkel volt gazdagítható mind a külső megjelenés, mind a belső tér. A csomag részét képező M Sport futómű, M Aerodinamikai csomag és M könnyűfém keréktárcsák jóvoltából a BMW 5 különlegesen erős benyomást kelt. A csomag megrendelése esetén a belső tér rangját az M dizájnt magukon viselő sportülések, az M bőrkormány, az M sebesség-előválasztó kar és az M belső díszítőelemek emelték tovább.

 

A 2013-ban végrehajtott facelift során némileg átdolgozták a dizájnt, emellett további motorváltozatok kerülte be a választékba. A modellfrissítéssel párhuzamosan az alapfelszereltség részévé váltak a xenon fényszórók, de a Bluetooth telefonkihangosító is alapáras tétellé vált.

 

A BMW 5 hibrid változata 2016-tól volt megvásárolható. A BMW 530e iPerformance plug-in hibrid hajtásláncot kapott, amelynek segítségével az autó zéró helyi károsanyag-kibocsátás mellett is képes haladni. Mindehhez pedig a jól ismert BMW előnyök, azaz a dinamizmus, a kényelem és a hatékonyság társulnak.

 

Gyártási periódus: 2010–2017
Motorok: 2,0–4,0 liter (105–423 kW/143–575 LE), 4, 6 és 8 henger
Hosszúság/szélesség/magasság: 4899–5039 mm/1860 mm/1464–1471 mm

A BMW 5 HETEDIK GENERÁCIÓJA.

BMW 530e Limousine (G30), egy töltés alatt álló autó rézsútos elölnézetből

(BMW G30, G31)

A 2017-ben színre lépett BMW 5-sorozat új magasságokba emelte a sportos üzleti limuzin fogalmát. A dizájnt a jellegzetesen BMW-s arányok, azaz a nagy tengelytáv, a nyújtott motorháztető és a lendületesen ívelő tetővonal határozzák meg. A letisztult felületek és a precízen megrajzolt kontúrok által keltett összhatást a BMW vesék teszik még markánsabbá, amelyek összeérnek a fényszórókkal és ezzel még szélesebbnek láttatják az autót.

 

A modern belső égésű motorokkal, illetve hatékony hibrid hajtáslánccal elérhető modelleket a kategóriában verhetetlen dinamizmus jellemzi. Az opcionális Adaptív futómű és az Integrált aktív kormányzás megrendelése esetén a menetdinamikai tulajdonságok még magasabb szintre kerülnek.

 

A kritikus közlekedési szituációkban a fejlett vezetőt segítő rendszerek gondoskodnak a biztonságról. Az opcionálisan rendelhető Driving Assistant Professional például a sávtartásban, illetve a vészfékezést szükségessé tevő helyzetekben nyújt támogatást.

 

A 2020-ban elvégzett modellfrissítés külső jegyei közé az áttervezett vesék, a korábbiaknál laposabb, akár lézeres fényforrásokkal is elérhető első fényszórók, valamint az új fényezések tartoznak. Belülre új komfortülések váltak elérhetővé, a vezetőt segítő rendszerek köre pedig a Mentésifolyosó-asszisztenssel és a Városifék-aktiválás funkcióval gazdagodott.

 

Gyártási periódus: 2017-től napjainkig
Motorok: 1,6–4,4 liter (110–467 kW/150–635 LE), 4, 6 és 8 henger
Hosszúság/szélesség/magasság: 4936–5001 mm/1868–1903 mm/1467–1479 mm

BMW használt autók egy BMW márkakereskedés előtt

BMW HASZNÁLT AUTÓK.

BMW 5 Limousine (G30), egy mozgó autó rézsútos oldalnézetből

BMW 5 LIMOUSINE.

BMW 5 Limousine M modellek (G30), egy mozgó autó rézsútos elölnézetből

BMW 5 LIMOUSINE M MODELLEK.

BMW 5 Touring (G31), egy álló autó rézsútos oldalnézetből

BMW 5 TOURING.

Fogyasztás és CO2-kibocsátás.

  • Az üzemanyag-felhasználási, CO2-kibocsátási és villamosenergia-fogyasztási adatok a Könnyűgépjárművekre Vonatkozó Világszinten Harmonizált Vizsgálati Eljáráson (WLTP) alapulnak és a 715/2007/EK rendelet jelenleg hatályban lévő változatában előírt mérési eljárás szerint kerültek meghatározásra. A feltüntetett értékek a magyarországi piacra szállított alapfelszereltségű gépjárműre vonatkoznak. Az értéktartományon – amelynek megállapítása során figyelembe vették a különböző kerék- és gumiabroncsméreteket, valamint a választható kiegészítő felszereltségeket – belül az adatok az egyedi konfigurációnak megfelelően változhatnak.


    Az új személyautók hivatalos üzemanyag-fogyasztásáról és CO2-kibocsátásáról további információt a „New Passenger Vehicle Fuel Consumption and CO2 Emission Guidelines” című, a DAT Deutsche Automobil Treuhand GmbH, Hellmuth-Hirth-Str. 1, 73760 Ostfildern-Scharnhausen, Németország postacímen megrendelhető brosúrából vagy a https://www.dat.de/co2 weboldalon kaphat.


    Az itt szereplő gépjárművek vonatkozásában az olyan gépjárművet terhelő adók vagy egyéb illetékek tekintetében, amelyek (legalább részben) a széndioxid-kibocsátáson alapulnak, a széndioxid-kibocsátási adatok eltérhetnek az itt megadott értékektől.


    Kérjük, hogy a WLTP mérési eljárással kapcsolatos további információkért keresse fel a www.bmw.de/wltp weboldalt.