Punte spre viitor: Designul BMW transferă inspiraţia din trecut - de la BMW 328 la BMW 328 Hommage şi până la BMW Seria 4 - în epoca modernă.

JÁRMŰTERVEZÉS: A BMW GÉNJEI

<b>Járműtervezés: a BMW génjei</b>

Gyors áttekintés a BMW szakértőjével. Christopher Weil, a BMW külső formatervezésért felelős vezetője elmagyarázza a BMW formatervezés legfontosabb jellemzőit, a Hofmeister-kanyartól a kettős fényszórókon át a veserácsig, és részletesen bemutatja az autó vázlattervétől a végleges sorozatgyártású modellig vezető jelentős lépéseket, például az új BMW 4 Gran Coupé esetében.

Híd a jövőbe: a BMW dizájn a múltból – itt például a BMW 328-tól a BMW 328 Hommage-on át a BMW 4-es sorozatig – a modern korba ülteti át az inspirációt.

Christopher Weil, a BMW külső formatervezésért felelős vezetője gyermekkora óta élénken érdeklődik a BMW formatervezési génjei iránt. „A BMW járművek mindig is lenyűgöztek. Voltak olyan egyedi megoldások – például a sportos és ugyanakkor elegáns átmenetek az autó elejétől a hátuljáig –, amelyek már gyerekként is inspiráltak.” Napjainkban aktívan részt vesz rajongása tárgyainak alakításában. Többek között ő volt a felelős a BMW 328 Hommage tanulmányáért, amely a Comói-tónál megrendezett Concorso d'Eleganza Villa d'Este 2011-es autókiállításra készült. „A járművet nagymértékben inspirálta a márka történelme, de a klasszikus dizájnelemeket átemeltük a modern korba. A fényszóróktól kezdve, amelyek az autóversenyzés történetére utalnak, a felniken át, amelyet a BMW 328-as inspirált, egészen a BMW veserács függőleges újraértelmezéséig, amely már az új BMW 4-es sorozatban is látható (➜ Bővebben: Fémjel: a BMW jellegzetes veserácsának 13 formaterve). Hidat képez a hagyományoktól a jövő felé. Egy olyan prémiummárkának, mint a BMW, ezt egy lépéssel tovább kell vinnie, és a BMW 4-es sorozat, a BMW 4 Gran Coupé és a BMW i4 ebben a tekintetben ismét a határokat feszegeti. Jó ideje egyetlen BMW-nek sem volt olyan izmos és érzéki oldalfala, mint a BMW 4-es sorozatnak.”

Bővebben
Melyek a BMW legfontosabb dizájnelemei? Mi határozza meg jellegzetes sziluettjét? Ebben a stíluskalauzban Christopher Weil szakértő áttekintést ad a BMW autók formatervezéséről.

JÁRMŰTERVEZÉS: A LEGFONTOSABB LÉPÉSEK

 

 

A BMW-nél a kezdeti ötlettől kezdve az első vázlatterven át a végleges modellig egy világosan megkomponált folyamat zajlik. Mindig egy műhelymunkával kezdődik, ahol meghatározzák a jármű karakterét. Ezután az autótervezők kapnak egy megbízást, amelyben meghatározzák az esztétikai, technológiai és aerodinamikai jellemzőket – és a legkülönfélébb vázlatokon és terveken kezdenek dolgozni. „Az ötleteket a világ minden tájáról gyűjtik össze, és a kreativitás kovácsa, a Designworks, Los Angeles-i és sanghaji formatervező stúdióival szintén részt vesz a folyamatban” – árulja el Weil.

 

Aztán a sok ötlet közül kiemelkedik egy vezérfonal. Egy konkrét vízió. Ezt a modellt egy második vázlat, egy kihívó kíséri, árulja el szakértőnk. A cél? Még jobban feltárni a határokat. „A BMW járművekben mindig is sok jellegzetes stíluselem volt, és kellő körültekintéssel igyekszünk ezeket továbbfejleszteni. A BMW 4-es sorozathoz hasonlóan a technika és a formatervezés terén is a legmodernebb technikát kívánjuk nyújtani. Egy autótervező munkájához hozzátartozik, hogy hosszú távú hatást felmutató járműveket tervezzen. Ennek ellenére minden egyes járműnek már az első pillantásra BMW-ként kell beazonosíthatónak lennie.” És ez így is működik.

Bővebben

JÁRMŰTERVEZÉS: A JELLEGZETES DIZÁJNJELEMEK

-

„A BMW számos ikonikus stíluselemmel rendelkezik, amelyeket mi, autótervezők fenntartunk és továbbfejlesztünk. A legfontosabb ikon a BMW hűtőrács – a híres veserács – minden BMW fő megkülönböztető jegye. A márka egész történetében mindössze két kivétel volt: a BMW 700 és az Isetta. Egy visszatekintés a BMW történetére és a hűtőrács evolúciójára megmutatja, hogy az új BMW 4 Coupé mennyire követi a márka legendás sportautós hagyományait. Az olyan kiemelkedő klasszikusok, mint a BMW 328 Coupé az 1930-as évekből és a BMW 3.0 CS az 1970-es évekből, részei a BMW lenyűgöző kupétörténetének, amelyet a presztízs, a tiszta vezetési élmény és a versenypályán elért sikerek jellemeztek, amely ihletet adott számomra. A BMW 3.0 CS esetében az autó elülső része hasonló elrendezésű, függőleges vesealakú hűtőrácsot kapott, bár ebben az esetben egy kicsit keskenyebbet. Ezt a történetet értelmeztük újra” – mondja Weil, majd hozzáteszi: „Természetesen a jövőben is minden BMW-nek megmarad a saját, a jármű karakteréhez egyedileg igazodó veserostély kialakítása.”

 

Az ikonikus járműveknek vannak elvitathatatlan dizájnelemei. Ezeknek a kulcsfontosságú jellemzőknek a folyamatos újraértelmezése azonban izgalmas feladat az járműtervezők és csapataik számára. A BMW formatervezési „génjei” közül meghatározóak az L-alakú hátsó lámpák, a horpadt oldalvonal, a cápauszony-antenna és a kör alakú iker fényszórók is. Ezek először 1968-ban a BMW 2800 CS modellben jelentek meg, és a sportos járművek védjegyévé váltak. Egy olyan hagyomány, amelyet az új BMW 4-es sorozat büszkén folytat.

Bővebben
A BMW 2800 CS hosszúkás formája már álló helyzetből is sportos és elegáns megjelenést kölcsönöz. Ez a modell is a híres Hofmeister-kanyarra támaszkodik.

Egy másik feltűnő elem a BMW formatervében a Hofmeister-kanyar, amely a BMW karosszériafejlesztést hosszú ideig vezető Wilhelm Hofmeisterről kapta a nevét. A Hofmeister-kanyar először a BMW 3200 CS „Bertone” luxuskategóriás BMW 3200 CS és a BMW új középkategóriás „New Class” (az 1500-as és a 115-ös) modelljein mutatkozott be, amelyeket először az 1961-es frankfurti Nemzetközi Autókiállításon (IAA) mutattak be. A C-oszlopon lévő kettős hurkot valójában nemcsak esztétikai, hanem szerkezeti okokból is építették be. Így a karosszéria ezen részén nagyobb stabilitást biztosított. Az új BMW 4-es sorozatban ez a jellegzetesség még áramvonalasabb és sportosabb.

 

Az elektromos járművek, a BMW i4 és a BMW i4 M50 szintén ezt a formatervezési nyelvet követik. Felismerhetően elektromos modellek, dizájnjuk azonban nem teljesen különül el. „A BMW i4 dizájnja sokkal simább felületű, és már kívülről is látszik, hogy elektromos modellről van szó, a kék i applikációk és a zárt veserács révén. Az elektromos járművekben is meg akartuk őrizni a BMW-re jellemző elegáns, hosszúkás arányokat. Számomra a csúcspont a hosszú motorháztető. Ha belülről a motorháztető fölé nézünk, még úgyis látszik. Amikor egy nagy sugárúton haladsz, és látod, hogy fák tükröződnek rajta, vagy fénytörések vándorolnak át rajta, miközben vezetsz valahol, az egészen lenyűgöző.”

 

A stílusjegyek a belső térben is megtalálhatók. „A BMW belső terében a legszembetűnőbb a vezetőközpontú pilótafülke. A vezető felé hajló konzol olyan, mint egy szabott öltöny. A külső dizájn sportos ígéretéhez a belső tér is passzol.”

 

 

Bővebben
A stílusjegyek a belső térben is megtalálhatók. A vezető felé hajló konzol olyan, mint egy szabott öltöny. A külső dizájn sportos ígéretéhez a belső tér is passzol.

JÁRMŰTERVEZÉS: AZ ARÁNYOK

 

 

A jellegzetes sziluett és arányok mindig is a BMW tervezési jellemzői voltak, mind a rajzasztalon, mind a valóságban. A BMW stílusmeghatározó jellemzői a rövid túlnyúlások, a hosszú motorháztető és a süllyesztett üvegház. Az üvegház – néha üvegháznak is nevezik – a járműnek az a része, amely a szélvédőt, a hátsó- és az oldalablakokat, a köztük lévő oszlopokat és a tetőt foglalja magában. A járműnek jól kell ülnie az úton, beleértve a hátsó részét is. Álló helyzetben is dinamikusnak kell lennie.

Bővebben
.

JÁRMŰTERVEZÉS: A VONALAK, FÉNYEK ÉS KONTÚROK

 

 

A BMW tervezőcsapata számára az autótervezés a fény és az árnyék kölcsönhatásából létrejövő izgalmas, dinamikus mozgás megteremtéséről szól. Christopher Weil számára a fény és a jármű karosszériájának kölcsönhatása olyan, mint a költészet. „Egy kivilágított alagútban különösen jól látható, ahogy a fénypontok tökéletesen áramlanak. A BMW formatervezésének célja, hogy tudatosan úgy alakítsa a járművet, hogy ez az összjáték erőteljes benyomást és dinamizmust keltsen. Az új BMW 4-es sorozatban a karosszéria izmosodása az első és a hátsó kerekek felett rendkívül érzéki felületeket biztosít. A jármű fókuszpontját optikailag az oldalfal peremének lesüllyesztésével csökkentjük, a szinte Z-alakú ív dinamikus fényjátékot teremt.”

Bővebben
.

JÁRMŰTERVEZÉS: A TANULMÁNYTÓL A TÖMEGGYÁRTÁSIG

A BMW-nél háromféle tanulmányi forma létezik. A Hommage Cars olyan járműveket takar, amelyek visszautalnak a történelemre, megragadják azt, és modern értelmezést adnak neki. A Vision Vehicle járművekkel igazán messzire tekinthetünk a jövőbe. A Concept Cars járművek kézzelfogható előretekintéssel szolgálnak egy sorozatgyártású járműre. Különböző dizájntémákkal játszunk, kezdetben koncepcióautó-vázlatokban, amelyek később az utakon is megjelennek valamilyen formában – végül is vannak bizonyos szabályok és követelmények egy sorozatgyártású modellel szemben. Minden tanulmány és koncepció esetében azonban lényegesen szabadabb kezet kapunk a vázlatok elkészítése során. Végül azonban, miközben egy BMW-t tervezünk, az összes részletnek és felületetnek egy koherens egésszé kell összeállnia. A bevált stílusutakat végül átvesszük a koncepcióautóból a sorozatgyártású járművek formatervezési elemeként. És ez az, amire Christopher Weil a BMW 4-es sorozat esetében különösen büszke. „A függőleges veserács kezdettől fogva kulcsfontosságú téma volt. Az a tény, hogy ezt az ikonikus dizájnelemet a koncepcióautó formatervétől egészen az utcára is át tudtuk vinni, valódi kinyilatkoztatás. Akárcsak a BMW 4-es sorozat egész megjelenése!”

Bővebben
Photos: BMW; Author: Markus Löblein; Animations: Nicolas Guyon

THE 4 GRAN COUPÉ

THE 4 GRAN COUPÉ