A sütik általunk történő használatának kezelése átmenetileg offline. Ezért lehet, hogy bizonyos sütihasználat engedélyezését igénylő funkciók hiányozni fognak.
FOGYASZTÁS ÉS EMISSZIÓ.
Az új járművek tüzelőanyag-fogyasztását és CO2-kibocsátását szabványosított eljárással határozzák meg. 2018 szeptemberében a korábban alkalmazandó Új Európai Vezetési Ciklust (NEDC) felváltotta a WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure) nevű, valósághűbb vezetési ciklus. Ezt kiegészíti az RDE teszt (valós körülmények között tapasztalt kibocsátás), amely közvetlenül az úton kibocsátott szennyezőanyagokat méri. Az új ellenőrzési folyamatokkal a fogyasztók a jövőben jobban fel tudják mérni járművük tüzelőanyag-fogyasztását és kibocsátását. Ezen az oldalon hasznos információkat kaphat a dízelmotorok hatékonyságáról is.
Az új járművek tüzelőanyag-fogyasztását és CO2-kibocsátását szabványosított eljárással határozzák meg. 2018 szeptemberében a korábban alkalmazandó Új Európai Vezetési Ciklust (NEDC) felváltotta a WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure) nevű, valósághűbb vezetési ciklus. Ezt kiegészíti az RDE teszt (valós körülmények között tapasztalt kibocsátás), amely közvetlenül az úton kibocsátott szennyezőanyagokat méri. Az új ellenőrzési folyamatokkal a fogyasztók a jövőben jobban fel tudják mérni járművük tüzelőanyag-fogyasztását és kibocsátását. Ezen az oldalon hasznos információkat kaphat a dízelmotorok hatékonyságáról is.
5 TÉNY A WLTP MÉRÉSI ELJÁRÁSRÓL.
- 01 Az új, törvényileg kötelező WLTP fogyasztásmérési eljárás a korábbiaknál jóval gyakorlatiasabb.
- 02 A tesztek hosszabb ideig tartanak, emellett az azokon résztvevő járművekkel gyorsabban és dinamikusabb stílusban haladnak.
- 03 Az új mérési eljárás végeredményeként megállapított referenciaértékek ily módon közelebb állnak a valóságban tapasztalhatókhoz.
- 04 Mindez átláthatóbbá teszi a vásárlók számára azt, hogy várhatóan mekkora üzemanyag-költségekkel kell számolniuk.
- 05 A WLTP mérési technika fokozatos bevezetése 2017. szeptember 1-jével vette kezdetét.
A WLTP MÉRÉSI TECHNIKA.
Precízebb teszteljárás a realisztikusabb üzemanyag-fogyasztási és a CO₂-kibocsátási értékek érdekében.
A WLTP mérési technika a globális szinten begyűjtött, valós vezetési adatokon alapul, aminek eredményeként a megállapított értékek közelebb állnak a valósághoz. A megelőző metódusokhoz képest a változást az újragondolt, jóval szigorúbb tesztelési körülmények, a nagyobb sebesség, valamint a lényegesen hosszabb tesztperiódus (20 helyett 30 perc) jelentik.
A CO2-kibocsátás meghatározása is sokkal precízebb, mivel a mérési eljárás során a jármű alap- és kiegészítő felszereltségeit is tekintetbe veszik. Minden egyes járműhöz kétféle fogyasztási érték tartozik: a legalacsonyabb és a legmagasabb, amelyeket az aerodinamikai tulajdonságok, a tömeg és a gördülési ellenállás határoznak meg. A WLTP-nek köszönhetően Ön tisztább képet kap járművének fogyasztásáról és CO2-kibocsátásáról. Valamely specifikus járműkonfiguráció esetében közvetlenül az egyedi sztenderd értéket tüntetik fel. Valamely specifikus járműkonfiguráció esetében közvetlenül az egyedi sztenderd értéket tüntetik fel. Még ezen tesztelési eljárás mellett is előfordulhat, hogy eltérés mutatkozik a teszt során megállapított és a valós közlekedés során mért adatok között. A fentiektől függetlenül továbbra is igaz, hogy a mindennapi fogyasztás és CO2-kibocsátás nagyban függ a topográfiai és klimatikus viszonyoktól, valamint az egyéni vezetési stílustól. A jelentős hatást gyakorló tényezők közé tartozik továbbá a forgalmi helyzet, a jármű pillanatnyi terhelése, valamint olyan berendezések használata, mint a légkondicionáló. Ami biztos: Mivel a tesztelési körülmények sokkal realisztikusabbak a korábbiaknál, így papíron a fogyasztási és CO2-kibocsátási értékek magasabbak, a hatótávok pedig alacsonyabbak lesznek. Ezzel együtt mindez nincs negatív hatással a valós életben tapasztalható fogyasztásra és hatótávra. Mindemellett pedig a BMW Group folyamatosan olyan új technológiákon dolgozik, amelyek még előnyösebbé teszik a fogyasztást és a hatótávot.
A BMW Group által az EU 27+ országban forgalmazott járművek mindegyikét alávetik a WLTP mérési eljárásnak.
Németországban a törvényhozók úgy rendelkeztek, hogy a WLTP eljárás során megállapított értékeket kezdetben az NEDC mérési eljárásra konvertálva kell kommunikálni. A EU Bizottság egy korrelációs technikát dolgozott ki erre a célra, amelyet minden járműgyártónak alkalmaznia kell.
Az említett közbenső fázis a váltást hivatott egyszerűsíteni. A fázis időtartama az egyes országok jogi szabályozásától függ, így az országról-országra változik.
2018 szeptemberétől az összes autógyártónak törvényes kötelessége a WLTP eljárásnak alávetni minden, az EU-ban, valamint az Egyesült Királyságban, Svájcban, Törökországban, Norvégiában, Liechtensteinben és Izraelben (EU 27+) forgalmazott járművét.
2021. január 1-jétől minden, az EU törvényi szabályozását követő országban a típusjóváhagyást követően minden jármű esetében a WLTP adatokat kell közölni és kommunikálni.
A WLTP ISMERTETÉSE VIDEÓN.
E filmek tájékoztatják Önt a WLTP mérési eljárással kapcsolatos legfontosabb tényekről.
A WLTP ÉS AZ NEDC ÖSSZEHASONLÍTÁSA.
Tudja meg részletesebben, hogy mi a különbség a régi és az új teszteljárás között.
Teszteljárás | NEDC | WLTP | |
---|---|---|---|
Teszt időtartama | 20 perc | 30 perc | |
Teszttávolság | 11 km | 23,2 km | |
Álló helyzetben eltöltött idő | 25% | 13% | |
Tesztfázisok | Város, városon kívül, (kombinált) | Alacsony, Közepes, Magas, Extra magas, (Kombinált); (plusz „Város” az elektromos, illetve a plug-in hibrid hajtáslánccal ellátott járművek esetében) | |
Sebesség | Átlag: 34 km/óra Maximális: 120 km/óra | Átlag: 46,6 km/óra Maximális: 131 km/óra | |
Kezdő hőmérséklet | 20–30 °C; Hidegindítás | 14 °C (23 °C-on tesztelve, 14 °C-ra korrigálva) Hidegindítás | |
Kiegészítő felszereltségek | Nincsenek számításba véve. | Minden felszereltség számításba vételre került az aerodinamikai tulajdonságokra, a tömegre és a gördülési ellenállásra gyakorolt hatása alapján. |
VALÓS VEZETÉSI KÖRÜLMÉNYEK KÖZÖTTI EMISSZIÓ (RDE).
A jármű által a hétköznapi forgalomban kibocsátott szennyezőanyag-mennyiség realisztikus mérése.
2016 májusának közepétől a Valós Vezetési Körülmények Közötti Emisszió (RDE) mérése minden, az EU, valamint Svájc, Törökország, Norvégia, Liechtenstein és Izrael területén működő autógyár részére kötelező. Az RDE tesztek során közvetlenül a közúti forgalomban történik a kibocsátott káros anyagok – így például a szilárd részecskék és a nitrogén-oxidok (NOx) – mennyiségének mérése. A metódus jóvoltából meghatározhatók a hétköznapi közlekedés során várható átlagos emissziós értékek. A mindennapok során kibocsátott károsanyag-mennyiség mérséklésének érdekében a BMW Group számos technológiát vet be az általa gyártott járművek esetében.
A BMW BluePerformance komponensei például a dízelmotorok nitrogén-oxid kibocsátását csökkentik. A 6 hengeres dízelmotorok új, 2020-tól bevezetésre kerülő generációjánál a motor közvetlen közelében elhelyezett tároló katalizátort egy sokkal hatékonyabb, ugyancsak a motor közelében elhelyezett SCR rendszer váltja fel. Mindennek eredményeként – kiváltképpen városi forgalomban – hatékonyabban történik a nitrogén-oxidok semlegesítése. Az eddigiekhez hasonlóan az alváznál lévő, második SCR katalizátor – amely a járműtípustól függően saját AdBlue® adagolórendszerel rendelkezik – szintén hozzájárul a folyamathoz.
A BMW Group volt az első olyan autógyártó, amely a NOx tároló katalizátort és az SCR rendszert egyszerre alkalmazta sorozatgyártású járművek esetében. A dupla AdBlue adagolás bevezetésével a BMW ismét új mércét állított a kipufogógázok tisztítása és a szennyezőanyag-kibocsátás mérséklése terén.
A BMW 2006 óta minden dízel járművét részecskeszűrővel látja el annak érdekében, hogy csökkenjen a kipufogógázban lévő káros részecskék mennyisége. A fentieken túl a márka benzines modellpalettájának minden tagja speciális részecskeszűrőt kap.
A BMW 2020. október 1-jétől az EU6d szabványnak megfelelő autókat gyárt – három hónappal megelőzve a szabvány 2021. január 1-jei kötelező életbe lépését. Az EU6c-vel ellentétben az EU6d emissziós szabvány már konkrét határértékeket szab meg az RDE teszt során a kipufogógázban kimutatott részecskék és nitrogén-oxidok mennyiségére vonatkozóan. Az EU6d minősítés igazolja, hogy járműve teljesíti az EU jelenleg hatályban lévő legszigorúbb emissziós szabványának előírásait.
BMW TWIN POWER TURBO TECHNOLÓGIÁVAL ELLÁTOTT MOTOROK.
Erő és hatékonyság: a BMW benzin- és dízelmotorok.
Az innovatív, BMW TwinPower Turbo technológiájú benzin- és dízelmotorok minden BMW valódi ékköveinek számítanak. Az erőforrások a legmodernebb befecskendezési rendszereket fokozatmentes teljesítményszabályozással és innovatív turbófeltöltési technológával ötvözik.
BMW TwinPower Turbo benzinmotorok.
A kivételesen sima járású háromhengeres benzinmotorok, a négyhengeres benzines erőforrások, valamint a BMW TwinPower Turbo soros hangeres benzines egység – amely már többször is elnyerte „Az Év Motorja” díjat – etalonnak számítanak. A BMW EfficientDynamics motorcsalád legújabb generációjának tagjai még elődeiknél is gazdaságosabbak, kisebb emissziójúak és erősebbek.
A hatékonyságot és a dinamizmust egyszerre növelendő – amely törekvés a BMW EfficientDynamics stratégia sarokkövének számít –, a motoroknál alkalmazott innovatív műszaki csomag a legmodernebb befecskendezési eljárást, a Valvetronic fokozatmentes szelepvezérlést és a dupla-VANOS-t innovatív turbófeltöltési technológiával ötvözi. Az eredmény: egy különlegesen hatékony hajtáslánc, amely lenyűgözően példázza a BMW általánosan elismert szakértelmét.
BMW TwinPower Turbo dízelmotorok.
A BMW TwinPower Turbo dízelmotorokon egyértelműen tükröződik a BMW EfficientDynamics alapelv szisztematikus gyakorlati megvalósítása: esetükben a csúcsszintű gazdaságosság, teljesítmény és járási kultúra alacsony fogyasztással találkozik. Az erőforrások hatékonyságát és az első rendű dinamizmus zálogának tekinthető, példás teljesítményét senki nem kérdőjelezi meg. Míg a BMW TwinPower Turbo háromhengeres dízelmotorok ideális belépő szintű erőforrásnak számítanak, addig az innovatív BMW TwinPower Turbo négyhengeres, illetve a kivételesen erős BMW TwinPower Turbo soros hathangeres dízelmotor figyelemre méltóan alacsony emissziójú és súrlódási együtthatójú. A maximális vezetési élmény tehát garantált. A BMW EfficientDynamics motorcsaládba tartozó, könnyű alumíniumból készült dízel egységek esetében változó turbinageometriájú turbófeltöltést alkalmaznak. A üzemanyag égéstérbe juttatása a legújabb generációs common rail közvetlen befecskendezés feladata.
BMW DÍZELMOTOROK: PROGRESSZÍVAK ÉS HATÉKONYAK.
A dízelmotor nem csak a gazdaság előmozdítója, hanem egy rendkívül hatékony hajtás. Az innovatív AdBlue befecskendezési technológiának köszönhetően a modern, dízelüzemű BMW járművek nitrogén-kibocsátása a nulla felé tendál. A szennyezőanyag-kibocsátás további csökkentése érdekében további kipufogógáztisztítási eljárásokat is alkalmaznak. Tehát, a dízelmotor hatékony hajtásrendszer, különösen azon járművezetők számára, akik rendszeresen nagy távolságokat tesznek meg. A BMW Group-on belül minden hajtástípus párhuzamosan fejlődik tovább és tökéletesedik.
AMIT A DÍZELMOTORRÓL TUDNI ÉRDEMES.
Legyen szó gazdaságosságról vagy hatékonyságról, számos nyomós ok szól a modern dízelmotorok mellett. Mégis gyakran hiányoznak a tények és a háttérinformációk. Formáljon saját véleményt az itt található, dízelhajtás és a szennyezőanyag-kibocsátás témájáról szóló informatív áttekintés segítségével.
A dízelmotor és a környezet
Az EU, valamint a világ számos további állama az üvegházhatású CO2 gáz kibocsátásának jelentős csökkentését tűzte ki célul. A dízelmotor fontos szerepet tölt be a klímacélok elérésében, elvégre a dízel járművek előnyösen kicsi CO2-lábnyommal rendelkeznek, köszönhetően alacsonyabb fogyasztásuknak. Egy, az Euro 6 EU-szabvány előírásait teljesítő dízel például nagyjából 15%-kal kevesebb CO2-t enged a levegőbe, mint egy vele összehasonlítható teljesítményű benzinmotor. Mindezzel a háttérrel a dízelmotorok mintegy 1 000 000 000 tonna CO2-kibocsátást takarítottak meg az elmúlt 20 év során. A részecskeszűrőknek – amelyeket a BMW 2006 óta alapfelszereltségként épít be a járműveibe – köszönhetően pedig a dízel járművek hozzájárulási részaránya a belső égésű motorok összes részecskekibocsátásán belül lényegében elenyésző.
Részecskék és részecskeszűrők
A „részecske” kifejezés a levegőben lebegő szilárd anyagokat takarja. A természetes lebegőrészecske-források az erózió, a finomszemcséjű porok, a vulkánkitörések és a pollen. Az emberi tevékenység következtében a légkörbe kerülő részecskékért az országúti közlekedés mellett a légi és a hajóközlekedés, valamint az ipar felelős. A részecske-kibocsátásnak durván 20%-a írható az autók számlájára – és a kipufogógázok ezen belül is kisebb részarányt képviselnek, mint a gumik kopása és a felvert por. A részecskeszűrőknek – amelyeket a BMW 2006 óta alapfelszereltségként épít be a járműveibe – köszönhetően pedig a járműveinkbe épített motorok úgyszólván egyáltalán nem eregetnek a levegőbe szilárd részecskéket.
Pontosan mi is a CO₂?
A szén-dioxid egy üvegházhatású gáz, amely egyebek mellett a szén, a gázolaj, a benzin, a földgáz és a fa elégetése során képződik. A szén-dioxid a természetben fontos szerepet tölt be, hiszen számos élő organizmus és növény anyagcseréjének kulcsfontosságú eleme. Amennyiben azonban túlzott mennyiségben van jelen a légkörben, a gáz jelentősen hozzájárul az üvegházhatás kialakulásához és ebből kifolyólag a klímaváltozáshoz. Az EU teljes CO2-kibocsátásából a közlekedés alig 30%-kal részesedik, amely arányból 72% írható a közúti közlekedés számlájára. Az alacsonyabb fogyasztásuk révén a benzinmotoroknál kevesebb CO2-t kibocsátó dízelek nélkül a légkörbe kerülő CO2 mennyisége lényegesen nagyobb lenne.
Mit jelent a „NOx”?
A „NOx” a nitrogén-oxidok gyűjtőneve, amelyek a nitrogén (N) légnemű oxidációs termékei. A túlzottan magas NOx-koncentráció megterheli a tüdőt és károsíthatja a növényeket. A nitrogén-oxidok az üzemanyagok – valamint a szén, a kőolaj, a fa és a szemét – nagy hőfokon való elégetése során szabadulnak fel. 1990 és 2017 között a közúti közlekedés átlal okozott NOx-terhelés több mint 60%-kal csökkent. Mindennek eredményeként 2017-ben a teljes NOx-kibocsátásból a közúti közlekedés nagyjából 37,5%-kal részesedett. A BMW a nitrogén-oxidok több lépcsőben való semlegesítésében hisz, amely metódust manapság igen hatékonynak ismerik el. A motor emissziójának csökkentése és a kipufogógáz visszaforgatása mellett a módszertan szerves része az NSC (nitrogén-oxid tároló katalizátor) és az SCR (szelektív katalitikus redukció) rendszer együttes alkalmazásával történő kipufogógáz-utókezelés. A kipufogógáz hőmérsékletének és az AdBlue-befecskendezésnek hatására az SCR rendszer a mérgező nitrogén-oxidokat ártalmatlan vízzé és nitrogénné alakítja át.
Az új BMW 6 hengeres dízelmotor esetében a korábban alkalmazott, igen hatékony, NOx tároló katalizátort, DPF-et (dízel részecskeszűrő) és az autó alján elhelyezett SCR-t tömörítő rendszert egy, még nagyobb potenciállal rendelkező szisztéma váltotta fel. Utóbbi esetében a motor közvetlen közelében lévő SCR rendszer (amely a DPF-en alapul) dolgozik össze az alvázon elhelyezett SCR rendszerrel annak érdekében, hogy a motor lehető legszélesebb működési tartományában optimális legyen a nitrogén-oxidok semlegesítése. Ez az új rendszer a záloga annak, hogy a BMW járművek teljesítsék a jövőben életbe lépő kibocsátási szabványok előírásait.EU kipufogógáz-kibocsátási szabvány
Az EU kipufogógáz-kibocsátási szabvány a jármű és a motor típusa alapján emissziós határértékeket szab meg. Az új járműveknek évről-évre szigorodó kipufogógáz-kibocsátási előírásoknak kell megfelelniük ahhoz, hogy típusengedélyt kaphassanak. Függetlenül attól, hogy dízel vagy benzinmotorosak-e, a BMW Group által gyártott összes új jármű teljesíti az Euro 6 emissziós szabvány előírásait. Az Ön EU típusengedéllyel rendelkező járművének emissziós besorolását a típusengedélyről szóló igazolás V9 szekciójában találja.
Környezetvédelmi zónák
Annak érdekében, hogy az erősen szennyezett levegőjű nagyvárosokban is teljesíthetők legyenek az EU emissziós határértékek, illetve azért, hogy hosszú távon javuljon a levegő minősége, néhány európai nagyvárosban forgalomkorlátozás alá eső, úgynevezett környezetvédelmi vagy más néven alacsony emissziójú zónákat jelöltek ki. Ezekbe a zónákba a járművek csak bizonyos, országonként változó feltételek teljesülése mellett hajthatnak be – például abban az esetben, ha kívülről fel van ragasztva rájuk az emissziós besorolásukat jelző címke, illetve, ha meghatározott emissziós osztályba tartoznak. Függetlenül attól, hogy dízel vagy benzinmotorosak-e, a BMW Group által gyártott összes új jármű teljesíti az Euro 6 emissziós szabvány előírásait, ily módon pedig jogosult behajtani az európai könyezetvédelmi zónák többségébe.
Emissziós címke
Az emissziós címke arról ad tájékoztatást, hogy a jármű melyik EU emissziós osztályba tartozik. Néhány európai nagyvárosban – köztük Berlinben – csak ilyen címke birtokában lehet behajtani a csökkentett emissziójú környezetvédelmi zónákba. Jelenleg a járművek az általuk kibocsátott szennyező anyagok mennyisége alapján vörös, sárga vagy zöld címkét kapnak, de előfordulhat az is, hogy nem jogosultak egyik címkére sem. A BMW Group által jelenleg forgalmazott új járművek mindegyike teljesíti az Euro 6 emissziós szabvány előírásait, ily módon zöld emissziós címkét kapnak a forgalomba helyezéskor. E címke birtokában Ön jogosult behajtani a legtöbb európai környezetvédelmi zónába.
GY. I. K. – A FOGYASZTÁS ÉS AZ EMISSZIÓ MEGÁLLAPÍTÁSÁRA SZOLGÁLÓ MÉRÉSI ELJÁRÁSOK
Ön kérdez. Mi válaszolunk.
Mi az a WLTP?
A „WLTP” a „Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure” (magyarul: „Könnyűgépjárművekre Vonatkozó Világszinten Harmonizált Mérési Eljárás”) rövidítése.
Az eljárás – amelynek 2018 szeptembere óta minden járművet alá kell vetni – egy új, az üzemanyag-fogyasztást és a CO2-kibocsátást a korábbiaknál valósághűbben modellező mérési metódust alkalmaz. A WLTP a korábban használt NEDC mérési eljárást váltja le.Mi is az a WLTP vezetési ciklus?
A jármű fogyasztása és emissziója egyebek mellett a vezetési stílustól függ. Ez az oka annak, hogy a WLTP metódus kidolgozásakor az egész világról gyűjtötték a vezetési adatokat. Ezeket az adatokat 4 reprezentatív fázis kialakításához használták fel, amelyekhez különböző átlagsebességek vannak hozzárendelve. A fázisok: lassú, közepes, nagy és extra nagy. A fázisokhoz különböző intenzitású gyorsítások és fékezések, valamint eltérő számú megállások tartoznak, hogy ily módon valósághűen modellezhessék a hétköznapi vezetési stílust. Az említett fázisok kombinációjából áll össze az a vezetési ciklus, az amelyhez tartozó fogyasztásra és emisszióra a gyártók a járműspecifikációk megadásakor „kombinált” értékként hivatkoznak. A lakott területeken különösen gyakran használt elektromos és hibrid járművek esetében a vezetési ciklus egy 5., ún. „Város” fázissal egészül ki. Utóbbi az alacsony és a közepes sebességű fázis szintéziséből születik meg.
A gyakorlatban mit jelent számomra a WLTP bevezetése?
A WLTP bevezetése azt jelenti, hogy a járművek műszaki adattáblázatában feltüntetett üzemanyag-fogyasztási és a CO2-kibocsátási értékek nagyjából tükrözik a valós használat melletti értékeket. Az, hogy a WLTP számol az egyedi kiegészítő felszereltségekkel, még realisztikusabb értékeket eredményez, hiszen azok ily módon az Ön saját járműkonfigurációjára vonatkoznak. Mindez egyúttal azt is jelenti, hogy a valósághoz a korábbiaknál közelebb álló fogyasztási és CO2-kibocsátási adatok a belső égésű járművek esetében magasabbak lesznek, az elektromos járműveknél és a plug-in hibrideknél pedig kisebb a járműadatlapon feltüntetett hatótáv. Mindez egyes országokban azt eredményezheti, hogy a járművet magasabb, a CO2-kibocsátás alapján kivetett adóval sújthatják.
Mi az az RDE?
Az „RDE” a „Real Driving Emissions” (magyarul: „Valós Vezetési Körülmények Közötti Emisszió”) rövidítése. Az új folyamat az olyan szennyező anyagok kibocsátásának mérésére szolgál, mint amilyenek például a nitrogén-oxidok (Nox) és a szilárd részecskék. Az eljárás legfőbb újítása abban rejlik, hogy a mérés közúton, valós körülmények között zajlik, nem pedig laboratóriumban. A mérés során a Hordozható Emissziómérési Rendszer (Portable Emissions Measurement System – PEMS) néven ismert készüléket a tesztelés alatt álló jármű kipufogójához rögzítik.
Mi az az EU6?
Az Euro 6 egy, a kipufogógázban található szennyező anyagok megengedett mennyiségére vonatkozó szabvány. A szabvány az EU5-nél alacsonyabban húzta meg a vonalat a maximálisan kibocsátható szilárd részecsék és nitrogén-oxidok tekintetében. 2018 szeptemberétől* lépett kötelező érvényre az EU6c emissziós szabvány, amely az EU6b szabványhoz képest a benzinüzemű járművek számára kisebb kibocsátottrészecske-számot írt elő. A dízelmotoros járművek esetében az EU6b és az EU6c szabványok által megállapított határértékek nem változtak. A 2019 szeptemberében* életbe lépett EU6d-TEMP, valamint a 2021 januárjától* érvényes EU6d szabvány – az RDE-vel párhuzamosan – kis mértékben ismét lejjebb viszi a részecske-, illetve nitrogén-oxid kibocsátási határértéket.
*Az előírások az új járművekre vonatkoznak. Az új járműtípusok mindegyikének teljesítenie kell az új emissziós szabványokat már 1 évvel azelőtt, hogy a szabványok általi előírások hatályba lépnének.Mit takar a „szelektív katalitikus redukció (SCR)” elnevezés
Azt, hogy az emisszió csökkentésének érdekében folyékony ammóniát – ún. AdBlue® folyadékot – fecskendeznek a dízelmotoros autók kipufogórendszerébe. Az AdBlue® folyadék hatására végbemenő Szelektív Katalitikus Redukció (Selective Catalytic Reduction – SCR) akár 90%-kal is csökkenti a kipufogógázban lévő nitrogén-oxidok mennyiségét. A folyamat végtermékei a víz, a nitrogén és a CO2.
Mit az a BluePerformance?
A BMW a BluePerformance technológiát használja arra, hogy még tovább mérsékelje járműveinek nitrogén-oxid kibocsátását. E technológia megnyitja az utat a dízelmotoros autók emissziós értékeinek még optimálisabbá tétele előtt. A dízel részecskeszűrőn és a NOx tároló katalizátoron túl az összes 4 hengeres dízelmotorral ellátott BMW megkapja az AdBlue® befecskendezést alkalmazó SCR katalizátort (Selective Catalytic Reduction), amely jelentős mértékben csökkenti a kipufogógáz nitrogén-oxid tartalmát. A 6 hengeres dízelmotorok új, 2020-tól bevezetésre kerülő generációjánál a motor közvetlen közelében elhelyezett tároló katalizátort egy sokkal hatékonyabb, ugyancsak a motor közelében elhelyezett SCR rendszer váltja fel. Mindennek eredményeként – kiváltképpen városi forgalomban – hatékonyabban történik a nitrogén-oxidok semlegesítése. Az eddigiekhez hasonlóan az alváznál lévő, második SCR katalizátor – amely a járműtípustól függően saját AdBlue® adagolórendszerel rendelkezik – szintén hozzájárul a folyamathoz.
Mi az a részecskeszűrő?
A részecskeszűrő egy olyan eszköz, amely dízel- és benzinmotoros járművek kipufogógázában jelenlévő részecskék számának csökkentésére hivatott.
A WLTP hogyan érvényesül az elektromos és a hibrid járművek esetében?
Mivel az elektromos és a hibrid járműveket főleg lakott területeken használják, az alacsony, közepes, nagy és extra nagy fázisok mellett a WLTP esetükben egy külön 5. fázist – amelynek neve „Város” – is bevezetett. Utóbbi az alacsony és a közepes sebességi fázisok szintéziséből áll össze, hiszen e két fázis modellezi a leghűebben a lakott területeken megszokott tempót. Ily módon a gyártók a valósághoz közelebb álló hatótávolságot adhatnak meg.