BESZÉLJÜNK RÓLA MA, HOGY ELKERÜLJÜK A JÖVŐ FÉLREÉRTÉSEIT.

Hivatalos változtatások a fogyasztás, az emisszió és a szennyezőanyag-kibocsátás mérési módszereiben.

BESZÉLJÜNK RÓLA MA, HOGY ELKERÜLJÜK A JÖVŐ FÉLREÉRTÉSEIT.

Hivatalos változtatások a fogyasztás, az emisszió és a szennyezőanyag-kibocsátás mérési módszereiben.

BESZÉLJÜNK RÓLA MA, HOGY ELKERÜLJÜK A JÖVŐ FÉLREÉRTÉSEIT.Hivatalos változtatások a fogyasztás, az emisszió és a szennyezőanyag-kibocsátás mérési módszereiben.

1992-ben bevezették az Új Európai Vezetési Ciklust (New European Driving Cycle; NEDC). Egészen idáig ezen eljárás segítségével határozták meg a járművek fogyasztását és emisszióját. Kétségtelen tény, hogy a laboratóriumi körülmények között elvégzett tesztek hátrányosak a valóságos fogyasztási és emissziós értékek megállapítása során.
Pontosan emiatt 2018 szeptemberétől egy új, WLTP-nek nevezett (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) vezetési ciklus váltja fel az NEDC-t.
Ennek részeként az NEDC előírásai alapján elvégzett laboratóriumi vizsgálatok eredményét kiegészítik a közúti forgalomban mért emissziós tesztek eredményeivel, azaz az RDE-vel (Real Driving Emissions).
Az új tesztelési eljárásoknak köszönhetően a vásárlók a jövőben jobban meg tudják becsülni autójuk várható fogyasztását és károsanyag-kibocsátását.

AZ NEDC-TŐL A WLTP-IG.

A valósághoz közelebb álló fogyasztási és emissziós értékek a valósághoz közelebb álló tesztelési körülményeknek köszönhetően.

Az új WLTP mérési eljárás alapját a valóságos körülményekhez közelítő tesztelési feltételek képezik – mindez azt jelenti, hogy a mérés során megállapított értékek közelebb állnak azokhoz, amelyeket a felhasználó a valóságban tapasztal. A változást többek között az újradefiniált, szigorúbb tesztkörülmények, a nagyobb tesztsebesség és a jóval hosszabb tesztelési időtartam (20 helyett 30 perc) jelenti.


Annak érdekében, hogy a mérés precízebb CO2-kibocsátási eredményeket hozzon, az új tesztelési eljárásnak nem kizárólag alapfelszereltségű járműveket vetnek alá – ahogy eddig –, hanem olyanokat is, amelyek minden létező kiegészítő felszereltséggel fel vannak szerelve. Ennek megfelelően minden egyes jármű esetében két – a légellenállástól, tömegtől és gördülési ellenállástól függően legalacsonyabb, valamint legmagasabb – norma szerinti fogyasztási adatot szerepeltetnek. A WLTP-nek köszönhetően Ön a jövőben jobban meg tudja majd becsülni egy jármű fogyasztását és CO2-kibocsátását. Különleges járműkonfigurációk esetében lehetőség van közvetlenül az egyedi norma szerinti érték feltüntetésére. A nagy pontosság ellenére természetesen előfordulhatnak eltérések. A valós fogyasztási és CO2-kibocsátási értékek továbbra is függenek a terep, a klíma és a személyes vezetési stílus tényezőitől. A forgalmi helyzet, a pillanatnyi terhelés és az egyes berendezések, például a légkondicionáló használata szintén befolyásolja a fogyasztást. Egy dolog azonban biztos: mivel ezeket az értékeket a korábbiaknál valóságosabb körülmények között mérik, a belső égésű motorral ellátott járművek adatlapján várhatóan magasabb fogyasztási és CO2-kibocsátási, az elektromos járművek esetében pedig alacsonyabb hatótávolság-adatok szerepelnek majd. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a valós fogyasztás vagy hatótávolság hátrányosan változott volna – ráadásul a BMW Group folyamatosan dolgozik az új, a fogyasztást és a hatótávolságot javító technológiákon.


A BMW Group már dolgozik az új tesztciklusra való áttérésen, egyúttal termékportfólióját lépésről lépésre új járművekkel, új motorváltozatokkal, illetve műszaki fejlesztésekkel készíti fel a megváltozott körülményekre. Mindez biztosítja majd azt, hogy a BMW Group teljes flottája maradéktalanul megfeleljen a vonatkozó törvényi előírásoknak.


2017 szeptemberétől kizárólag a WLTP mérési eljárásnak alávetett új típusok hozhatók forgalomba. A törvény azt is előírja, hogy a WLTP-vel végzett mérések eredményei eleinte egy kalkulációval kiegészítve kerülnek kommunikálásra, amely az értékeket a korábbi NEDC adatokra is visszakonvertálja. Az Európai Bizottság ezen célból egy arányállítási technikát fejlesztett ki, amelynek alkalmazása valamennyi autógyártó számára kötelező. Az átmeneti időszak célja, hogy egyszerűsítse az új rendszerre történő átállást, időtartama pedig a nemzeti törvénykezés hatálya alá esik, így piaconként eltérő lehet.


2018 szeptemberétől valamennyi autógyártó köteles a WLTP szerinti mérésekre való átállásra az Európai Unió, Svájc, Törökország, Norvégia, Liechtenstein, Izrael és Írország területén értékesített járművek esetében.


2020 decemberétől pedig valamennyi országban, amely átveszi az EU gépjárművek forgalomba helyezésére vonatkozó törvénykezését, a WLTP értékeket lesz kötelező feltüntetni és kommunikálni.

„Az új tesztelési módszer garantálja, hogy a laboratóriumi mérések eredménye jobban tükrözze az autó közúti fogyasztását és emisszióját.”
Európai Autógyártók Szövetsége

A WLTP ÉS AZ NEDC ÖSSZEHASONLÍTÁSA.

Az alábbiakban számszerűsítve láthatók a régi és az új teszteljárás közötti különbségek.

Vizsgálati eljárás
NEDC
WLTP
A tesztelés időtartama
20 perc
30 perc
Teszttávolság
11 km
23,2 km
Az álló helyzetben, járó motorral eltöltött idő aránya
25%
13%
Tesztfázisok
Város, városon kívül, (kombinált)
Alacsony, közepes, magas, extra magas, (kombinált); (plusz „város” az elektromos, valamint a plug-in hibrid járművek számára)
Sebesség
Átlag: 34 km/óra
Maximum: 120 km/óra
Átlag: 46,6 km/óra
Maximum: 131 km/óra
Indulási hőmérséklet
Hidegindítás
20–30° C
(23 °C-on tesztelve, 14 °C-ra korrigálva) Hidegindítás
14° C
Kiegészítő felszereltségek
Nincsenek figyelembe véve.
Minden egyes kiegészítő felszereltséget figyelembe vesznek azoknak az autó aerodinamikai tulajdonságaira, tömegére és gördülési ellenállására gyakorolt hatása miatt.

VALÓS KÖRÜLMÉNYEK KÖZÖTTI EMISSZIÓ.

Kötelezettség a közúti forgalomban kibocsájtott káros anyagok mennyiségének csökkentésére.

2018 szeptemberétől a WLTP mellett az RDE (Real Driving Emissions) alkalmazása is kötelező lesz minden autógyártó számára az EU-ban, valamint Svájcban, Törökországban, Liechtensteinben, Izraelben és Izlandon. Az RDE tesztek során a szennyező anyagok – például a szilárd részecskék és a nitrogén-oxidok (NOx) – kibocsátását közvetlenül a közúti forgalomban mérik. E metódusnak köszönhetően meghatározhatók a hétköznapi közlekedéssel együtt járó, átlagos emissziós értékek.


A szennyezőanyag-kibocsátás további csökkentése érdekében a BMW Group számos különböző, a kipufogógázt tisztító technológiát vet be.

A BMW BluePerformance megoldások például a dízelmotorok nitrogén-oxid (NOx) kibocsátását csökkentik. A BMW Group a nitrogén-oxid kibocsátásának csökkentésére nitrogén-oxid (NOx) tároló katalizátort alkalmaz. Modelltől függően a rendszer része az SCR (Selective Catalytic Reduction) a karbamid alapú AdBlue® rendszerrel, amelyek együtt a nitrogén-oxid akár 90%-át vízgőzzé és szintén veszélytelen nitrogénné alakítják. A BMW Group volt az első autógyártó, amely az NOx-tároló katalizátort és az SCR rendszert együtt vezette be a sorozatgyártásba.


2006 óta a dízel járművekben mindezeken felül részecskeszűrők is az alapfelszereltséghez tartoznak a porrészecskék mennyiségének csökkentése érdekében. A benzinmotoros modellekben szintén fokozatosan bevezetésre kerülnek a speciális részecskeszűrők.


A BMW Group ezáltal meg tud felelni az EU6c károsanyag-kibocsátási standard szigorú előírásainak, amely 2018 szeptemberétől valamennyi új gépjármű esetében kötelező érvényű. Az EU6c károsanyag-kibocsátási az EU6b-nél alacsonyabb szilárdanyag-tartalmat ír elő a benzinmotorok számára. Ugyanez a határérték vonatkozik a dízelmotorok ciklusaira is az EU6b és az EU6c esetében.

EU KÁROSANYAG-KIBOCSÁTÁSI SZABVÁNY.

EU KÁROSANYAG-KIBOCSÁTÁSI SZABVÁNY.

Csökkenő értékek. Növekvő kihívás.

Az aktuálisan érvényben lévő EU károsanyag-kibocsátási szabvány meghatározza a káros anyagok, például a nitrogén-oxidok, valamint a szilárd részecsék kibocsátásának EU-n belül érvényes határértékeit. A határértékek járműtípusonként változnak. A klímavédelem hatásosabbá tételének, valamint a levegő minőségének javítása érdekében a határértékek folyamatosan szigorodnak. Mindez új kihívásokkal szembesíti az autógyártókat.

GYAKORI KÉRDÉSEK.

Ön kérdez. Mi válaszolunk.

  • Mi az a WLTP?

    A WLTP rövidítés a „Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure” kifejezés kezdőbetűiből áll össze.
    A fogalom egy olyan tesztelési eljárást takar, amelynek segítségével a korábbiaknál valósághűbben határozható meg a járművek fogyasztása és CO2-kibocsátása. Törvény írja elő, hogy 2018 szeptemberétől minden járművet kötelezően alá kell vetni a WLTP által meghatározott vizsgálati eljárásoknak. A WLTP váltja majd fel az eddig alkalmazott NEDC tesztelési eljárást.

  • Mit jelent a WLTP vezetési ciklus?

    Egy jármű fogyasztása és emissziója egyéb tényezők mellett a vezetési stílustól függ. Ez az oka annak, hogy a WLTP kidolgozása során az egész világról begyűjtötték a vezetésre vonatkozó adatokat. Az adatok alapján 4 különböző, reprezentatív fázist határoztak meg, amelyekhez más és más átlagsebesség tartozik: alacsony, közepes, magas és extra magas. Az egyes fázisokhoz eltérő intenzitású gyorsítás, fékezés és állási idő tartozik annak érdekében, hogy a mérés során modellezni tudják a hétköznapokban előforduló szituációkat. A vezetési ciklus az említett fázisok kombinációjából áll össze, amelyet a gyártók kombinált értékként kommunikálnak. Mivel az elektromos és a hibrid járműveket elsősorban városi övezetekben használják, azok vezetési ciklusa kiegészül egy 5., ún. városi fázissal, amely az alacsony és a közepes sebességek átlagából származik.

  • Mi az az RDE?

    Az RDE rövidítés a „Real Driving Emissions” kezdőbetűiből származik. Ez egy új, a nitrogén-oxid- (NOx) és részecskekibocsátást mérő eljárás. Ennek legfontosabb tulajdonsága, hogy a mérést a közúti forgalomban, valós körülmények között végzik el, nem pedig a laboratóriumban. A mérés úgy történik, hogy a tesztelésnek alávetett jármű kipufogójához hozzáillesztik a Portable Emissions Measurement System (röviden PEMS) néven ismert készüléket.

  • A BMW Group hogyan alkalmazza a WLTP szerint előírt új metódusokat?

    A BMW Group már dolgozik az új tesztciklusra való áttérésen, egyúttal termékportfólióját lépésről lépésre új járművekkel, új motorváltozatokkal, illetve műszaki fejlesztésekkel készíti fel a megváltozott körülményekre. Mindez garantálja, hogy a BMW teljes járműflottája mindenkor megfeleljen a vonatkozó jogszabályokban foglaltaknak.

    Alapelv: a BMW Group által előállított járművek mindenben megfelelnek a vonatkozó jogszabályi előírásoknak. Mindezt a nemzeti és nemzetközi szintű hivatalos vizsgálatok eredményei igazolják.

  • A WLTP bevezetése miként érint engem?

    A WLTP bevezetése azt jelenti, hogy a feltüntetett fogyasztási és CO2-kibocsátási adatok közelítik majd a mindennapi használat során tapasztalható értékeket. Mindemellett az is realisztikusabb értékeket eredményez, hogy a WLTP figyelembe veszi a kiegészítő felszereltségeket. A valósághoz közelebb álló értékek közreadása azonban azzal is együtt jár, hogy a belső égésű motorral ellátott járműveknél magasabb fogyasztási és CO2-kibocsátási értétek, az elektromos meghajtású (köztük a plug-in hibrid) járműveknél pedig alacsonyabb elektromos hatótávolság szerepelnek majd az adatlapokon. Egyes országokban a törvényi szabályozás miatt magasabbak lehetnek a CO2-kibocsátás alapján kirótt adók.

  • Mit jelent az EU6?

    Az Euro 6 a jelenleg érvényben levő károsanyag-kibocsátási szabvány neve. E szabvány alacsonyabb maximális szilárdrészecseke- és nitrogén-oxid-kibocsátási célértékeket határoz meg, mint az EU5. 2018 szeptemberétől* hivatalosan az EU6c emissziós szabvány lép életbe, amely az EU6b szabvánnyal összehasonlítva szigorúbb szilárdrészecske-kibocsátási célértékeket határoz meg a benzinmotorral ellátott járművek tekintetében. Az EU6b és az EU6c a tesztcikluson belül ugyanazokat a célértékeket írja elő a dízelmotoros járművek számára. A 2019 szeptemberétől* életbe lépő EU6d-TEMP, valamint a 2021 januárjától* érvényes EU6d szabványok az RDE bevezetésével párhuzamosan ismét enyhén szigorítják majd a részecske- és a nitrogén-oxid-kibocsátási határértékeket.

    *Az összes új járműre vonatkozóan. Az új járműtípusok mindegyikét már 1 évvel korábban alá kell vetni az új emissziómérési eljárásoknak.

  • Mit takar a szelektív katalitikus redukció (SCR) fogalma?

    Annak érdekében, hogy a járművek kipufogógázának károsanyag-tartalma még alacsonyabb legyen, AdBlue® nevű folyékony ammóniát fecskendeznek a kipufogórendszerbe. Az AdBlue®-befecskendezést alkalmazó szelektív katalitikus reduktor (SCR) akár 90%-kal is képes csökkenteni a nitrogén-oxid-kibocsátást. A kémiai reakció eredményeként vízgőz, nitrogén és CO2 keletkezik.

  • Mi a BluePerformance?

    A BMW BluePerformance technológiát alkalmaz az általa gyártott járművek nitrogén-oxid-kibocsátásának további csökkentése céljából. E technológia segítségével a dízelmotorok emissziója még optimálisabbá tehető. A dízel részecskeszűrő és a NOx tárolókatalizátor mellett bizonyos modellekbe AdBlue®-befecskendezést alkalmazó SCR katalizátort (SCR = Selective Catalytic Reduction) is beépítenek, amely számottevő mértékben csökkenti a kipufogógázok nitrogén-oxid-tartalmát.

  • Mi az a részecskeszűrő?

    A részecskeszűrő egy olyan eszköz, amely a dízel-, valamint a benzinmotorok szilárdrészecske-kibocsátását hivatott csökkenteni.

  • Mint jelent a WLTP az elektromos és a hibrid járművek esetében?

    Mivel az elektromos és a hibrid járműveket elsősorban városokban használják, esetükben a WLTP a négy fázis – alacsony, közepes, magas és extra magas – mellé társít egy ötödik, ún. városi fázist is. Utóbbi azokat a fázisokat kombinálja, amelyek a leghűbben tükrözik a városi forgalmi viszonyokat – vagyis az alacsony és a közepes sebességűt. Mindennek köszönhetően a valósághoz közelebb álló hatótáv adható meg.

BMW EfficientDynamics