KÖZELEBB A VALÓSÁGHOZ, TÁVOLABB A FÉLREÉRTÉSEKTŐL.

Hivatalos változtatások a fogyasztás, az emisszió és a szennyezőanyag-kibocsátás mérési módszereiben.

KÖZELEBB A VALÓSÁGHOZ, TÁVOLABB A FÉLREÉRTÉSEKTŐL.

Hivatalos változtatások a fogyasztás, az emisszió és a szennyezőanyag-kibocsátás mérési módszereiben.

KÖZELEBB A VALÓSÁGHOZ, TÁVOLABB A FÉLREÉRTÉSEKTŐL.Hivatalos változtatások a fogyasztás, az emisszió és a szennyezőanyag-kibocsátás mérési módszereiben.

1992-ben bevezették az Új Európai Vezetési Ciklust (New European Driving Cycle; NEDC). Egészen idáig ezen eljárás segítségével határozták meg a járművek fogyasztását és emisszióját. Kétségtelen tény, hogy a laboratóriumi körülmények között elvégzett tesztek mindig is okoztak némi zavart a valóságos fogyasztási és emissziós értékek megállapítása során.
Pontosan emiatt 2018 őszétől egy új, WLTP-nek nevezett (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) vezetési ciklus váltja fel fokozatosan az NEDC-t.

Ennek részeként az NEDC előírásai alapján elvégzett laboratóriumi vizsgálatok eredményét kiegészítik a közúti forgalomban mért emissziós tesztek eredményeivel, azaz az RDE-vel (Real Driving Emissions).

AZ NEDC-TŐL A WLTP-IG.

A valósághoz közelebb álló fogyasztási és emissziós értékek a valósághoz közelebb álló tesztelési körülményeknek köszönhetően.

A WLTP egy új, a károsanyag-kibocsátás és a fogyasztás meghatározására szolgáló mérési eljárás, amelynek alkalmazását törvény írja elő az autógyártók számára. A hétköznapi használati körülményeket modellező WLTP a korábbiaknál valósághűbb eredményeket képes nyújtani. Az egyik változást a jóval hosszabb tesztelési időtartam (20 helyett 30 perc), a másikat pedig az újrameghatározott, lényegesen nagyobb tesztsebesség jelenti.
Annak érdekében, hogy a mérés precízebb CO2-kibocsátási eredményeket hozzon, az új tesztelési eljárásnak nem kizárólag alapfelszereltségű járműveket vetnek alá – ahogy eddig –, hanem olyanokat is, amelyek minden létező kiegészítő felszereltséggel el vannak látva. Ennek megfelelően minden egyes jármű esetében két – a felszereltségtől függő legalacsonyabb, valamint legmagasabb – norma szerinti fogyasztási adatot szerepeltetnek.
Különleges járműkonfigurációk esetében lehetőség van közvetlenül az egyedi norma szerinti érték feltüntetésére.
A WLTP-nek köszönhetően Ön a jövőben jobban meg tudja majd becsülni egy jármű fogyasztását és CO2-kibocsátását. Mivel ezeket az értékeket a korábbiaknál valóságosabb körülmények között mérik, a belső égésű motorral ellátott járművek adatlapján várhatóan magasabb fogyasztási és CO2-kibocsátási adatok szerepelnek majd.
A BMW már dolgozik az új tesztciklusra való áttérésen, egyúttal termékportfólióját lépésről lépésre új járművekkel, új motorváltozatokkal, illetve műszaki fejlesztésekkel készíti fel a megváltozott körülményekre. Mindez biztosítja majd azt, hogy a BMW Group teljes flottája maradéktalanul megfeleljen a WLTP szabványnak.
2018 szeptemberétől az EU-ban, Svájcban, valamint Törökországban működő autógyártó cégek a törvényi előírások alapján kizárólag a WLTP mérési eljárásnak alávetett járműveket hozhatnak forgalomba. Az egyes piacokon az átmenet ütemezése a vonatkozó helyi törvényi szabályozástól függ. Mindazonáltal legkésőbb 2020 decemberétől azokban az országokban, amelyek elfogadták az EU típusjóváhagyásra vonatkozó irányelveit, minden egyes jármű esetében kötelező feltüntetni a vonatkozó WLTP-értékeket.

„Az új tesztelési módszer garantálja, hogy a laboratóriumi mérések eredménye jobban tükrözze az autó közúti fogyasztását és emisszióját.”
Európai Autógyártók Szövetsége

A WLTP ÉS AZ NEDC ÖSSZEHASONLÍTÁSA.

Az alábbiakban számszerűsítve láthatók a régi és az új teszteljárás közötti különbségek.

Tesztelési körülmények
NEDC
WLTP
A tesztelés időtartama
20 perc
30 perc
Teszttávolság
11 km
23,5 km
Az álló helyzetben, járó motorral eltöltött idő aránya
25%
13%
Tesztfázisok
Város, városon kívül, (kombinált)
Alacsony, közepes, magas, extra magas, (kombinált); (plusz „város” az elektromos, valamint a plug-in hibrid járművek számára)
Sebesség
Átlag: 34 km/óra
Maximum: 120 km/óra
Átlag: 46,6 km/óra
Maximum: 131 km/óra
Indulási hőmérséklet
Hidegindítás
20–30° C
(23 °C-on tesztelve, 14 °C-ra korrigálva) Hidegindítás
14° C
Kiegészítő felszereltségek
Nincsenek figyelembe véve.
Minden egyes kiegészítő felszereltséget figyelembe vesznek azoknak az autó aerodinamikai tulajdonságaira, tömegére és gördülési ellenállására gyakorolt hatása miatt.

VALÓS KÖRÜLMÉNYEK KÖZÖTTI EMISSZIÓ.

Kötelezettség a közúti forgalomban kibocsájtott káros anyagok mennyiségének csökkentésére.

2018 szeptemberétől a WLTP mellett az RDE (Real Driving Emissions) alkalmazása is kötelező lesz minden autógyártó számára. Az RDE tesztek során a szennyező anyagok – például a szilárd részecskék és a nitrogén-oxidok (NOx) – kibocsátását közvetlenül a közúti forgalomban mérik. E metódusnak köszönhetően meghatározhatók a hétköznapi közlekedéssel együtt járó, átlagos emissziós értékek.
A szennyezőanyag-kibocsátás további csökkentése érdekében a BMW számos különböző, a kipufogógázt tisztító technológiát vet be. Utóbbiak közé tartozik például az SCR (Selective Catalytic Reduction) katalizátort alkalmazó BluePerformance technológia, valamint dízel és a benzines járműveknél alkalmazott részecskeszűrő. Mindennek köszönhetően a BMW képes teljesíteni az EU6c károsanyag-kibocsátási szabvány által meghatározott alacsony határértékeket, amelyeknek 2018 őszétől minden újonnan forgalomba helyezett járműnek meg kell felelnie. Az EU6c károsanyag-kibocsátási szabvány az EU6b szabványhoz képest alacsonyabb határértékeket állapít meg a benzinmotoros járművek számára.

EU KÁROSANYAG-KIBOCSÁTÁSI SZABVÁNY.

EU KÁROSANYAG-KIBOCSÁTÁSI SZABVÁNY.

Csökkenő értékek. Növekvő kihívás.

Az aktuálisan érvényben lévő EU károsanyag-kibocsátási szabvány meghatározza a káros anyagok, például a nitrogén-oxidok, valamint a szilárd részecsék kibocsátásának EU-n belül érvényes határértékeit. A határértékek járműtípusonként változnak. A klímavédelem hatásosabbá tételének, valamint a levegő minőségének javítása érdekében a határértékek folyamatosan szigorodnak. Mindez új kihívásokkal szembesíti az autógyártókat.

2017. SZEPTEMBER.

2017. SZEPTEMBER.

A WLTP-re és az RDE-re való fokozatos áttérés 2017 szeptemberétől veszi kezdetét.

2018. SZEPTEMBER.

2018. SZEPTEMBER.

Minden egyes újonnan forgalomba helyezett járművet minősíteni kell a WLTP tesztelési eljárás segítségével, illetve azoknak teljesíteniük kell a szilárdrészecske-kibocsátási határértékeket az RDE teszteljárás során. Mindez lehetővé teszi a járművek összehasonlítását a CO2-kibocsátás és a fogyasztás tekintetében.

2019. SZEPTEMBER.

2019. SZEPTEMBER.

Minden újonnan gyártott és forgalomba helyezett járműnek teljesítenie kell a NOx RDE határértékeket az RDE tesztelési eljárás körülményei között.

2020. DECEMBER.

2020. DECEMBER.

Minden olyan országban, amely elfogadta az EU típusjóváhagyásra vonatkozó irányelveit, az összes jármű esetében fel kell tüntetni a WLTP-értékeket.

GY. I. K.

Ön kérdez. Mi válaszolunk.

  • Mi az a WLTP?

    A WLTP rövidítés a „Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure” kifejezés kezdőbetűiből áll össze.
    A fogalom egy olyan tesztelési eljárást takar, amelynek segítségével a korábbiaknál valósághűbben határozható meg a járművek fogyasztása és CO2-kibocsátása. Törvény írja elő, hogy 2018 szeptemberétől minden járművet kötelezően alá kell vetni a WLTP által meghatározott vizsgálati eljárásoknak. A WLTP fokozatosan váltja majd fel az eddig alkalmazott NEDC tesztelési eljárást.

  • Mit jelent a WLTP vezetési ciklus?

    A jármű fogyasztása és emissziója a vezetési stílustól függ. Ez az oka annak, hogy a WLTP kidolgozása során az egész világról begyűjtötték a vezetésre vonatkozó adatokat. Az adatok alapján 4 különböző, reprezentatív fázist határoztak meg, amelyekhez más és más átlagsebesség tartozik: alacsony, közepes, magas és extra magas. Az egyes fázisokhoz eltérő intenzitású gyorsítás, fékezés és állási idő tartozik annak érdekében, hogy a mérés során modellezni tudják a hétköznapokban előforduló szituációkat. A vezetési ciklus az említett fázisok kombinációjából áll össze.

  • Mi az az RDE?

    Az RDE rövidítés a „Real Driving Emissions” kezdőbetűiből származik. Ez egy új eljárás, amely az olyan szennyező anyagok kibocsátásának mérésére szolgál, mint amilyenek például a nitrogén-oxidok és a szilárd részecskék. Ennek legfontosabb tulajdonsága, hogy a mérést a közúti forgalomban, valós körülmények között végzik el, nem pedig a laboratóriumban. A mérés úgy történik, hogy a tesztelésnek alávetett jármű kipufogójához hozzáillesztik a Portable Emissions Measurement System (röviden PEMS) néven ismert készüléket.

  • A BMW miként kíván megfelelni az új WLTP vizsgálati eljárás követelményeinek?

    A BMW már dolgozik az új tesztciklusra való áttérésen, egyúttal termékportfólióját lépésről lépésre új járművekkel, új motorváltozatokkal, illetve műszaki fejlesztésekkel készíti fel a megváltozott körülményekre. Mindez biztosítja majd azt, hogy a BMW Group teljes flottája maradéktalanul megfeleljen a WLTP szabványnak.

  • A WLTP bevezetése miként érint engem?

    A WLTP-nek köszönhetően Ön pontosabban becsülheti meg, hogy egy jármű a valóságban milyen fogyasztással és CO2-kibocsátással rendelkezik. A valósághoz közelebb álló értékek közreadása azonban azzal is együtt jár, hogy a belső égésű motorral ellátott járműveknél magasabb fogyasztási és CO2-kibocsátási értétek, az elektromos meghajtású (köztük a plug-in hibrid) járműveknél pedig alacsonyabb elektromos hatótávolság szerepel majd az adatlapokon.

  • Mit jelent az EU6?

    Az Euro 6 a jelenleg érvényben levő károsanyag-kibocsátási szabvány neve. E szabvány alacsonyabb maximális szilárdrészecseke- és nitrogén-oxid-kibocsátási határértékeket határoz meg, mint az EU5. 2018 őszétől hivatalosan az EU6c emissziós szabvány lép életbe, amely az EU6b szabvánnyal összehasonlítva szigorúbb szilárdrészecske-kibocsátási határértékeket határoz meg a benzinmotorral ellátott járművek tekintetében. Az EU6b és az EU6c a tesztcikluson belül ugyanazokat a határértékeket írja elő a dízelmotoros járművek számára.

  • Mit takar a szelektív katalitikus redukció (SCR) fogalma?

    Annak érdekében, hogy a járművek kipufogógázának károsanyag-tartalma még alacsonyabb legyen, AdBlue-nak nevezett folyékony ammóniát fecskendeznek a kipufogórendszerbe. Ez a folyadék reakcióba lép a nitrogén-oxidokkal, és lebontja azokat. A kémiai reakció eredményeként víz, nitrogén és CO2 keletkezik.

  • Mi a BluePerformance?

    A BMW BluePerformance technológiát alkalmaz az általa gyártott járművek nitrogén-oxid-kibocsátásának további csökkentése céljából. E technológia segítségével a dízelmotorok emissziója még optimálisabbá tehető. A dízel részecskeszűrő és a NOx tárolókatalizátor mellett bizonyos modellekbe AdBlue-befecskendezést alkalmazó SCR katalizátort (SCR = Selective Catalytic Reduction) is beépítenek, amely számottevő mértékben csökkenti a kipufogógázok nitrogén-oxid-tartalmát.

  • Mi az a részecskeszűrő?

    A részecskeszűrő egy olyan eszköz, amely dízel-, valamint újabban a benzinmotorok szilárdrészecske-kibocsátását hivatott csökkenteni.

BMW EfficientDynamics