A sütik általunk történő használatának kezelése átmenetileg offline. Ezért lehet, hogy bizonyos sütihasználat engedélyezését igénylő funkciók hiányozni fognak.
A BMW EMBLÉMA JELENTÉSE ÉS TÖRTÉNETE
Vajon tényleg egy propeller vagy nem? A BMW ikonikus logója évtizedek óta állandó vitatéma –méghozzá egy reklámfogás miatt. Most megtudhatja, mit jelent valójában a BMW embléma, hogyan jött létre – és hogyan tükröződik a márka átalakulása az új BMW logóban.
„Sokan azt hiszik, hogy a BMW logója egy stilizált propeller” – mondja Fred Jakobs, a BMW Group Classic munkatársa. „Az igazság azonban egy kicsit árnyaltabb.”
Szóval, mit is jelent és mit jelképez a BMW logó? Mindenre fény derül itt, a „BMW elmagyarázza”-sorozatunk aktuális epizódjában.
Fred Jakobs, Archívum igazgató, BMW Group Classic"Sokan azt hiszik, hogy a BMW logója egy stilizált propeller. Az igazság azonban egy kicsit árnyaltabb."
Először nem volt szükség szimbólumra a BMW számára
A BMW név – Bayerische Motoren Werke, azaz Bajor Motorgyár – története 1917-ig nyúlik vissza. A BMW a dél-németországi Bajorország fővárosában, Münchenben található Rapp Motorenwerke repülőgépmotor-gyártó vállalat átnevezéséből jött létre. Bár a vállalat neve megváltozott, a műszaki berendezések, az eszközök és a munkaerő kezdetben ugyanaz maradt.
Amikor a BMW név 1917 júliusában először szerepelt a cégjegyzékben, még nem állt mellette céglogó. Hasonlóképpen, az ugyanebben a hónapban készült első hirdetésből is hiányzott bármilyen BMW szimbólum vagy embléma. A repülőgépmotorok mellett azonban már szerepelt a tervekben a jövőbeni termékpaletta: motorok gépkocsikhoz, mezőgazdasági eszközökhöz és hajókhoz.
„A kezdeti időkben a logó és annak jelentése korántsem volt annyira ismert a széles nyilvánosság előtt, mint ma, mivel a BMW-nek nem voltak konkrét végfelhasználói, akiket meg kellett volna szólítani” – magyarázza Fred Jakobs. A fő üzletág repülőgépmotorok gyártása és karbantartása volt a német légierő számára.
A BMW a Rapp Motorenwerke GmbH cégből (1913-1917) alakult. Ezt mutatja az 1917 októberében készült első BMW logó is, amely folytatta a Rapp hagyományát, miszerint a cég logója körül egy fekete gyűrű található, amelyen a cég neve szerepel.
A BMW logó a bajor színeket tartalmazza, fordított sorrendben
Mindazonáltal 1917. október 5-én a fiatal cég logót kapott. Ez az első BMW logó, amelyet bejegyeztek a német birodalmi védjegylajstromba, megtartotta a régi Rapp-logó kerek formáját. A szimbólum külső gyűrűjét két aranyszínű vonal határolta, és a BMW betűket tartalmazta.
A cég logóján a vállalat szülőhazája, Bajorország is megjelenik. A BMW jelvényen a belső kör négyzeteiben a bajor állam színei – fehér és kék – láthatóak. Ezek azonban fordított sorrendben vannak (legalábbis ami a heraldikai szabályokat illeti, ahol az óramutató járásával megegyező irányban, balról felülről olvasható). A kék és a fehér fordított sorrendjének oka a BMW logójában az akkori helyi védjegytörvény volt, amely megtiltotta az állami címerek vagy más szuverenitási szimbólumok használatát a kereskedelmi logókon.
Balra: Ezzel az emblémával mutatkozott be a BMW az 1924-es berlini autókiállításon. Jobbra: A kezdeti években a BMW a legkülönbözőbb célra és eszközökhöz gyártott motorokat: repülőgépekhez, autókhoz, mezőgazdasági gépekhez és hajókhoz.
-
Mit jelent a BMW logó?
A BMW logó jelentésének első kulcsa a színei: a fehér és a kék a BMW székhelyének, a németországi Bajorországnak a színei. Egy 1929-es BMW hirdetés a BMW emblémát a négy színes négyszöggel együtt egy forgó repülőgép propellerben ábrázolja. Ez az értelmezés, miszerint a BMW-logó egy propellert ábrázol, azóta is fennmaradt.
Honnan ered tehát a BMW logóhoz kapcsolódó propeller-mítosz?
Sokan még ma is azt hiszik, hogy a BMW logója egy forgó légcsavart ábrázol. Hogyan lehetséges ez? A BMW-propeller mítosza évekkel az első vállalati logó után alakult ki. Egy 1929-es BMW hirdetés egy repülőgépet ábrázolt, amelynek forgó légcsavarjában a BMW logó szerepelt. A gazdasági világválság kezdetén a reklám egy új repülőgép-motort próbált népszerűsíteni, amelyet a BMW a Pratt & Whitney licensze alapján készített. A légcsavar értelmezése nagyon jól illeszkedett a fiatal vállalat reklámarculatába, mivel hangsúlyozta a cég gyökereit és a repülőgépgyártásban való jártasságát.
A BMW ezen 1929-es kiadványa óta fennmaradt az a mítosz, hogy a BMW logója egy forgó propellert mintáz.
1942-ben aztán a BMW maga is összekapcsolta a propellert a cég szimbólumával. A BMW egyik kiadványában, a „Flugmotoren-Nachrichten”-ben (Repülőgépmotor-hírek) megjelent egy cikk, amely alátámasztotta, hogy a BMW jelvény egy forgó légcsavar. A történetet egy fotóval illusztrálták, amelyen a BMW logó egy forgó légcsavaron látható.
A BMW nem tett komoly erőfeszítéseket ennek a mítosznak a megdöntésére. Sőt, a BMW emblémáját továbbra is propellerként ábrázolta, mint például ezen az 1942-es illusztráción a vállalat üzemi magazinjából.
Fred Jakobs, Archívum igazgató, BMW Group Classic"A BMW sokáig kevés erőfeszítést tett annak a mítosznak a megcáfolására, hogy a BMW szimbóluma egy propeller."
A BMW logó: jelentés és történelem
A BMW logó története tehát egy legendán alapul – egy olyan legendán, amely a mai napig él. „A BMW sokáig nem sok erőfeszítést tett annak a mítosznak a megcáfolására, hogy a BMW jelvény egy propeller” – magyarázza Fred Jakobs, a BMW Group Classic munkatársa. A szakértő szerint tehát nem lenne teljesen helytelen ragaszkodni ahhoz a történethez, hogy a BMW embléma egy propeller. Azonban az sem teljesen igaz, hogy a BMW logójában egy sematikus propeller található. Az állandó ismétlés ezt a magyarázatot egy önmagát gerjesztő városi legendává tette. „Ez az értelmezés már 90 éve bevett magyarázat, így időközben bizonyos jogosultságot szerzett” – magyarázza Jakobs.
A BMW logó először 1923-ban jelent meg az utcákon, a BMW első motorkerékpárjának, a BMW R 32-nek az üzemanyagtartályán.
AZ ÚJ LOGÓ AZ ÚJ MÁRKAKOMMUKÁCIÓ SZOLGÁLATÁBAN
Több mint egyszerű dizájnfrissítés: a BMW új márkaarculatának kialakítása a jövő mobilitását jelképezi.
Mennyiben tükröződik a márkán belüli változás az új logóban?
„A BMW kapcsolati márkává válik. Az új kommunikációs logó nyitottságot és tisztaságot sugároz” – magyarázza Jens Thiemer, a BMW Ügyfél- és márkaigazgató-helyettese. „Ezzel az új, átlátható változattal minden eddiginél jobban szeretnénk meginvitálni ügyfeleinket, hogy a BMW világának részévé váljanak. Emellett új márkaarculatunk a digitalizáció kihívásaihoz és lehetőségeihez is igazodik. Visszafogott vizuális- és grafikai megoldásunkkal rugalmasan reagálunk a kommunikáció sokféle érintkezési felületére, amelyeken a BMW a jövőben online és offline is megmutatja jelenlétét. A kiegészítő kommunikációs logó a márka jövőbeli jelentőségét és relevanciáját szimbolizálja a mobilitás és a vezetés élménye tekintetében.”