FORMULA E

FELVILLANYOZÓ VERSENY.

BMW i.

A VILÁG ELSŐ VERSENYSOROZATA TISZTÁN ELEKTROMOS FORMULA AUTÓKKAL: EZ A FORMULA E.

FELVILLANYOZÓ VERSENY.A VILÁG ELSŐ VERSENYSOROZATA TISZTÁN ELEKTROMOS FORMULA AUTÓKKAL: EZ A FORMULA E.

A fenntarthatóság és a versenyzés teljesen új formátumát jelentő Formula E alig néhány év alatt a világ egyik vezető versenysorozatává nőtte ki magát. Ez a világ első, teljesen elektromos és károsanyag-kibocsátástól mentes Formula versenyautóknak rendezett versenysorozata. A volán mögött helyet foglaló, a világ legjobbjai közé sorolt pilóták között zajló izgalmas küzdelem helyszíneként a világ lenyűgöző nagyvárosainak utcái szolgálnak. A Formula E a belvárosokban, közvetlenül a rajongók előtt zajlik, akikhez így – emocionális és akciódús formában – kézzelfogható közelségbe kerül az elektromobilitás témája.

Új utak keresése az innováció által hajtva: ezek a BMW i és az ABB FIA Formula E Championship közös értékei – nem véletlen, hogy az első pillanattól partnerek. A versenysorozat 2014. szeptemberi elrajtolásától a BMW a sorozat „hivatalos járműpartnere”, amely a koncepció képviselőjeként is támogatja a versenyt. Azóta a BMW i nemcsak a teljes biztonsági autóflottát biztosítja, hanem aktívan részt vesz a Formula E fejlesztésében is. A versenyzésbe gyári csapattal – a BMW i Andretti Motorsport Team színeiben – való belépés az ötödik szezonban a következő logikus lépés volt a nagyra törő együttműködésben.

Bővebben
„A Formula E versenykörnyezetében szerzett tudásunk közvetlenül visszaáramlik a sorozatgyártásba. Számunkra ez jelenti mottónk – a versenypályáról a közutakra – tökéletes megvalósítását.”
Jens Marquardt, BMW Motorsport igazgató

VERSENYSPORT ÉS SOROZATGYÁRTÁS KÉZ A KÉZBEN.

„Még soha nem dolgoztak annyira együtt a BMW versenyautóit és sorozatgyártású modelljeit fejlesztő mérnökök, mint a Formula E projekteken.” Jens Marquardt, BMW Motorsport igazgató.

A Formula E a sorozatgyártású modellek tökéletes kutatólaboratóriuma. Nincs még egy olyan BMW projekt, amelynél a verseny- és a sorozatgyártású modellek közötti technológiatranszfer annyira szoros lenne, mint a Formula E esetében. A szériában gyártott BMW i modellek hajtásláncát fejlesztő mérnökök párhuzamosan a Formula E hajtásláncon is dolgoznak – néha pedig még a gyártósor is azonos.

A BMW iFE.18 új BMW i hajtásláncának fejlesztése során a BMW értékes tapasztalatokat gyűjthet, amelyeket a későbbi sorozatgyártású modellek fejlesztése során kamatoztathat. Amíg például a jövő iNEXT modelljei a Formula E-ben szerzett tudás előnyeit élvezik, addig a Formula E meghajtását a sorozatgyártású modelleknél szerzett tapasztalatok mentén fejlesztik tovább.

Bővebben
BMW FORMULA E
BMW FORMULA E
BMW FORMULA E
BMW FORMULA E

A BMW I ANDRETTI MOTORSPORT SIKERE DIRIYAH-BAN – ALEXANDER SIMS ELSŐ GYŐZELME.

Két pole position és egy győzelem: a BMW i Andretti Motorsport pilótája, Alexander Sims (GBR) ezzel a fantasztikus mérleggel zárta az ABB FIA Formula E Championship Diriyah-ban (Szaúd-Arábia) megrendezett nyitányát. A szombati, második versenyben Sims a rajttól magabiztosan őrizte vezető helyét, egészen a Formula-E karrierje során első alkalommal aratott győzelemig. 35 ponttal így Sims vezeti a pilóták rangsorát. Maximilian Günther (GER) a kilencedik rajthelyről indulva grandiózus előzéssorozattal a második helyen végezte a versenyt, egy utólagos időbüntetés miatt azonban végül a tizenegyedik helyre esett vissza.

Günther egy biztonsági autós fázis végén túl korán előzte meg két ellenfelét, ezért a verseny végeztével és a díjátadást követően 24 másodperces büntetést kapott, így végül pont nélkül zárt. A csapatversenyben a BMW i Andretti Motorsport 35 ponttal a harmadik helyen áll. Alexander Sims (#27 BMW iFE.20, időmérő eredménye: 1. hely, versenyeredmény: 1. hely, pontok száma: 35, pilóta-rangsor: 1. hely): „Leírhatatlan érzés volt elsőként áthaladni a célvonalon. Nagyszerű nap volt. A verseny során nem voltak problémáink, a BMW iFE.20 igazán fantasztikusan szerepelt. Tanultunk a tegnapi hibákból. Nagyon köszönöm a csapatnak, akik velem együtt az elmúlt szezonban nehéz időkön mentek keresztül. A tesztek után tudtuk, hogy erős az autónk, azonban azt, hogy itt Diriyah-ban ilyen jól teljesítünk, álmodni sem mertük volna. Ilyesmivel egy ennyire küzdelmes versenysorozatban nem lehet tervezni.“

AZ ABB FIA FORMULA E 2019/2020-AS SZEZON VERSENYNAPTÁRA

Dátum
Helyszín
Ország
BMW i MOTORSPORT


A BMW M Motorsporttal, többek között a Nürburgring 24 órás versennyel kapcsolatos további információ: bmw-motorsport.com.

AZ AUTÓ.

A BMW iFE.18 a Formula E szabályai szerint előírt, egységes alvázra épült. Az új, először az 5. szezonban bevetésre került Gen2 versenyautó látványos külsője alatt még nagyobb teljesítmény és jobb hatékonyság rejlik. A nagyobb akkumulátorkapacitásnak köszönhetően az autó teljesítménye és végsebessége egyaránt megnőtt, ezzel feleslegessé válik az eddig szükséges verseny közbeni autócsere. Ez az előny volt az egyik alapvető ok, ami miatt a BMW gyári csapatot indított.

A BMW iFE.18 dizájnja egészen különleges. Az autó minden szemszögből a BMW logó kék-fehér színeit mutatja. A leglátványosabb talán a felülnézet, amelyet a versenyek nézői, valamint a kamerák a Formula E-közvetítések során a legtöbbször látnak majd.

Bővebben

A HAJTÁSLÁNC.

A BMW know-howja az BMW iFE.18 esetében nem az alvázban, hanem a jármű szívében, a hajtásláncban ölt testet. A Racing eDrive meghajtás a BMW i tapasztalatát ültei át egy nagy teljesítményű versenymotorba. Jellegzetessége a nagy teljesítmény, a kiemelkedő hatékonyság, amikhez a legmodernebb technológiák és anyagok társulnak. A hajtáslánc legfontosabb elemei az elektromotor, a hűtés és az inverter. Az iNEXT járműgeneráció meghajtása és a BMW iFE.18 hajtáslánca alapvetően azonos szoftverelemekből építkezik, ami a sorozatgyártású és a versenyautók közötti intenzív know-how transzfer újabb jele.

HIVATALOS JÁRMŰPARTNER.

Jóllehet, a BMW iFE.18 versenyautóval a BMW a Formula E-ben most először áll rajthoz, „hivatalos járműpartnerként“ azonban már a Formula E első, 2014-en, Pekingben megrendezett futama óta részt vesz a versenyeken – a BMW i8 Coupé Safety Carral éppúgy, mint a BMW i3s Race Director Car autóval.

Bővebben
Safety car

BMW i8 COUPÉ SAFETY CAR.

Az évad negyedik versenyén, Mexikóvárosban mutatkozott be az új dizájnnal rendelkező BMW i8 Coupé Safety Car. Az autó festését – amelyet a Formula E és a BMW Motorsport közösen alkotott meg – a BMW iFE.18 ikonikus formanyelve ihlette. Műszaki tekintetben a biztonsági autót a számos BMW M alkatrész teszi különlegessé, amelyekkel a jármű optimálisan képes megfelelni a versenysport kihívásainak.

A módosított, illetve új komponensek közé a bukócső, a hátsó spoiler és a karbonszálas csomagtértető, az első splitter, a BMW M4 GTS ülései, a négypontos biztonsági övek, a tetőre szerelt fényhíd, a BMW M karbon-kerámia fékek és a sportfutómű tartoznak.

A BMW i8 ROADSTER.

i8 Formula E

A versenypályán vagy az úton – a BMW i8 Roadster minden tekintetben lenyűgöző, lélegzetelállító és felkészült arra, hogy újraértelmezze a szabadság fogalmát. Kettős karaktere a tiszta, nyitott tetejű elektromos autózást és a haladás iránti vágyat egyszerre testesíti meg. A BMW i8 Roadster az innovatív, többszörösen díjnyertes* plug-in hibrid meghajtás 374 lóerejének (275 kW) köszönhetően alig 4,6 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100 km/órás sebességre. A Formula E már ma és a jövőben is ideális technológiai laborként szolgál a BMW i számára. A versenypályán megszerzett tapasztalatok közvetlenül megjelennek a sorozatgyártású modellekben is – mert csak az képes a fejlődésre, aki tapasztalatokra épít.

BMW i8 Roadster:
Fogyasztás, l/100 km (kombinált): 2,0
CO2-kibocsátás, g/km (kombinált): 46
Energiafogyasztás, kWh/100 km (kombinált): 14,5

* A Nemzetközi Év Motorja 2015, 2016, 2017 és 2018 díjak nyertese. (Forrás: „engine technology international magazine” különkiadás: „International ENGINE of the year awards“; kiadások: 2015, 2016, 2017, 2018)

BMW i3s Race Director Car.

A BMW i3s már a Formula E indulása óta a versenybírók hivatalos járműve. Az agilis és páratlanul dinamikus BMW i3s-sel a versenybírók pillanatok alatt beavatkozhatnak a versenybe, biztosíthatják a pályát és a verseny problémamentes lebonyolítását. Ezáltal nemcsak a BMW i profitál a versenysportból, hanem a Formula E is a BMW i3 közutakon finomra csiszolt képességeiből.

BMW i3s.

i3s

A BMW i3s nemcsak a pályán nyújt egyedülálló produkciót a versenybírók hivatalos autójaként, hanem a mindennapokban is mindig rajtra kész: 0-ról 100 km/órára mindössze 6,9 másodperc alatt gyorsul fel. Már az első métereken mindent belead – köszönhetően a 184 lóerős (135 kW) elektromotornak, amelynek legnagyobb nyomatéka 270 Nm. Az agilis BMW i3s egészen a 160 km/órás végsebességig megőrzi robbanékony lendületességét.

Az egyedülálló jellemzők nem a véletlen művei, hiszen a modell génjei és technológiai know-howja megegyeznek a BMW Formula E versenyautóéval. Így tehát nem csak a profi versenyzők tapasztalhatják meg már ma, hogy milyen is a jövő sportos, károsanyag-kibocsátás nélküli autózása.

BMW i3s (120 Ah) tisztán elektromos BMW eDrive meghajtással:
Energiafogyasztás, kWh/100 km (kombinált): 16,2-16,5
CO2-kibocsátás, g/km (kombinált): 0

Üzemanyag-fogyasztás és CO₂-kibocsátás

  • A ( )-ben szereplő adatok a 7 fokozatú M duplakuplungos Drivelogic sebességváltóval felszerelt modellekre vonatkoznak.

    Az üzemanyag-felhasználási, széndioxid-kibocsátási és villamosenergia-fogyasztási adatok a Könnyűgépjárművekre Vonatkozó Világszinten Harmonizált Vizsgálati Eljáráson (WLTP) alapulnak és a 715/2007/EK rendelet jelenleg hatályban lévő változatában előírt mérési eljárás szerint kerültek meghatározásra. A feltüntetett értékek a magyarországi piacra szállított alapfelszereltségű gépjárműre vonatkoznak. Az értéktartományon – amelynek megállapítása során figyelembe vették a különböző kerék- és gumiabroncsméreteket, valamint a választható kiegészítő felszereltségeket – belül az adatok az egyedi konfigurációnak megfelelően változhatnak.

    Az itt szereplő gépjárművek vonatkozásában az olyan gépjárművet terhelő adók vagy egyéb illetékek tekintetében, amelyek (legalább részben) a széndioxid-kibocsátáson alapulnak, a széndioxid-kibocsátási adatok eltérhetnek az itt megadott értékektől.

    Az új személyautók hivatalos üzemanyag-fogyasztásáról és CO2-kibocsátásáról további információt a „New Passenger Vehicle Fuel Consumption and COEmission Guidelines” című, a DAT Deutsche Automobil Treuhand GmbH, Hellmuth-Hirth-Str. 1, 73760 Ostfildern, Németország postacímen megrendelhető brosúrából vagy a https://www.dat.de/co2 weboldalon kaphat.