.jpg)
FELVILLANYOZÓ VERSENY.

A VILÁG ELSŐ VERSENYSOROZATA TISZTÁN ELEKTROMOS FORMULA AUTÓKKAL: EZ A FORMULA E.
A fenntarthatóság és a versenyzés teljesen új formátumát jelentő Formula E alig néhány év alatt a világ egyik vezető versenysorozatává nőtte ki magát. Ez a világ első, teljesen elektromos és károsanyag-kibocsátástól mentes Formula versenyautóknak rendezett versenysorozata. A volán mögött helyet foglaló, a világ legjobbjai közé sorolt pilóták között zajló izgalmas küzdelem helyszíneként a világ lenyűgöző nagyvárosainak utcái szolgálnak. A Formula E a belvárosokban, közvetlenül a rajongók előtt zajlik, akikhez így – emocionális és akciódús formában – kézzelfogható közelségbe kerül az elektromobilitás témája.
Új utak keresése az innováció által hajtva: ezek a BMW i és az ABB FIA Formula E Championship közös értékei – nem véletlen, hogy az első pillanattól partnerek. A versenysorozat 2014. szeptemberi elrajtolásától a BMW a sorozat „hivatalos járműpartnere”, amely a koncepció képviselőjeként is támogatja a versenyt. Azóta a BMW i nemcsak a teljes biztonsági autóflottát biztosítja, hanem aktívan részt vesz a Formula E fejlesztésében is. A versenyzésbe gyári csapattal – a BMW i Andretti Motorsport Team színeiben – való belépés az ötödik szezonban a következő logikus lépés volt a nagyra törő együttműködésben.
Jens Marquardt, BMW Motorsport igazgató„A Formula E versenykörnyezetében szerzett tudásunk közvetlenül visszaáramlik a sorozatgyártásba. Számunkra ez jelenti mottónk – a versenypályáról a közutakra – tökéletes megvalósítását.”
VERSENYSPORT ÉS SOROZATGYÁRTÁS KÉZ A KÉZBEN.
„Még soha nem dolgoztak annyira együtt a BMW versenyautóit és sorozatgyártású modelljeit fejlesztő mérnökök, mint a Formula E projekteken.” Jens Marquardt, BMW Motorsport igazgató.
A Formula E a sorozatgyártású modellek tökéletes kutatólaboratóriuma. Nincs még egy olyan BMW projekt, amelynél a verseny- és a sorozatgyártású modellek közötti technológiatranszfer annyira szoros lenne, mint a Formula E esetében. A szériában gyártott BMW i modellek hajtásláncát fejlesztő mérnökök párhuzamosan a Formula E hajtásláncon is dolgoznak – néha pedig még a gyártósor is azonos.
A BMW iFE.18 új BMW i hajtásláncának fejlesztése során a BMW értékes tapasztalatokat gyűjthet, amelyeket a későbbi sorozatgyártású modellek fejlesztése során kamatoztathat. Amíg például a jövő iNEXT modelljei a Formula E-ben szerzett tudás előnyeit élvezik, addig a Formula E meghajtását a sorozatgyártású modelleknél szerzett tapasztalatok mentén fejlesztik tovább.




A BMW I ANDRETTI MOTORSPORT SIKERE DIRIYAH-BAN – ALEXANDER SIMS ELSŐ GYŐZELME.
Két pole position és egy győzelem: a BMW i Andretti Motorsport pilótája, Alexander Sims (GBR) ezzel a fantasztikus mérleggel zárta az ABB FIA Formula E Championship Diriyah-ban (Szaúd-Arábia) megrendezett nyitányát. A szombati, második versenyben Sims a rajttól magabiztosan őrizte vezető helyét, egészen a Formula-E karrierje során első alkalommal aratott győzelemig. 35 ponttal így Sims vezeti a pilóták rangsorát. Maximilian Günther (GER) a kilencedik rajthelyről indulva grandiózus előzéssorozattal a második helyen végezte a versenyt, egy utólagos időbüntetés miatt azonban végül a tizenegyedik helyre esett vissza.
Günther egy biztonsági autós fázis végén túl korán előzte meg két ellenfelét, ezért a verseny végeztével és a díjátadást követően 24 másodperces büntetést kapott, így végül pont nélkül zárt. A csapatversenyben a BMW i Andretti Motorsport 35 ponttal a harmadik helyen áll. Alexander Sims (#27 BMW iFE.20, időmérő eredménye: 1. hely, versenyeredmény: 1. hely, pontok száma: 35, pilóta-rangsor: 1. hely): „Leírhatatlan érzés volt elsőként áthaladni a célvonalon. Nagyszerű nap volt. A verseny során nem voltak problémáink, a BMW iFE.20 igazán fantasztikusan szerepelt. Tanultunk a tegnapi hibákból. Nagyon köszönöm a csapatnak, akik velem együtt az elmúlt szezonban nehéz időkön mentek keresztül. A tesztek után tudtuk, hogy erős az autónk, azonban azt, hogy itt Diriyah-ban ilyen jól teljesítünk, álmodni sem mertük volna. Ilyesmivel egy ennyire küzdelmes versenysorozatban nem lehet tervezni.“
AZ ABB FIA FORMULA E 2019/2020-AS SZEZON VERSENYNAPTÁRA
Dátum
|
Helyszín
|
Ország
|
|
---|---|---|---|
December 15.
|
Diriyya
|
Szaúd-Arábia
|
|
Január 12.
|
Marrakesch
|
Marokkó
|
|
Január 26.
|
Santiago
|
Chile
|
|
Február 16.
|
Mexikóváros
|
Mexikó
|
|
Március 10.
|
Central Harbourfront Event Space , Hong Kong
|
Kína
|
|
Március 23.
|
Sanya
|
Kína
|
|
13. April
|
Circuito Cittadino dell'Eur , Róma
|
Olaszország
|
|
Április 27.
|
Les Invalides , Párizs
|
Franciaország
|
|
Május 11.
|
Monaco
|
Monaco
|
|
Május 25.
|
Tempelhof repülőtér, Berlin
|
Németország
|
|
Június 22.
|
Bern
|
Svájc
|
|
Július 13.
|
New York
|
USA
|
|
Július 14.
|
New York
|
USA
|
|
AZ AUTÓ.
A BMW iFE.18 a Formula E szabályai szerint előírt, egységes alvázra épült. Az új, először az 5. szezonban bevetésre került Gen2 versenyautó látványos külsője alatt még nagyobb teljesítmény és jobb hatékonyság rejlik. A nagyobb akkumulátorkapacitásnak köszönhetően az autó teljesítménye és végsebessége egyaránt megnőtt, ezzel feleslegessé válik az eddig szükséges verseny közbeni autócsere. Ez az előny volt az egyik alapvető ok, ami miatt a BMW gyári csapatot indított.
A BMW iFE.18 dizájnja egészen különleges. Az autó minden szemszögből a BMW logó kék-fehér színeit mutatja. A leglátványosabb talán a felülnézet, amelyet a versenyek nézői, valamint a kamerák a Formula E-közvetítések során a legtöbbször látnak majd.




A HAJTÁSLÁNC.
A BMW know-howja az BMW iFE.18 esetében nem az alvázban, hanem a jármű szívében, a hajtásláncban ölt testet. A Racing eDrive meghajtás a BMW i tapasztalatát ültei át egy nagy teljesítményű versenymotorba. Jellegzetessége a nagy teljesítmény, a kiemelkedő hatékonyság, amikhez a legmodernebb technológiák és anyagok társulnak. A hajtáslánc legfontosabb elemei az elektromotor, a hűtés és az inverter. Az iNEXT járműgeneráció meghajtása és a BMW iFE.18 hajtáslánca alapvetően azonos szoftverelemekből építkezik, ami a sorozatgyártású és a versenyautók közötti intenzív know-how transzfer újabb jele.
HIVATALOS JÁRMŰPARTNER.
Jóllehet, a BMW iFE.18 versenyautóval a BMW a Formula E-ben most először áll rajthoz, „hivatalos járműpartnerként“ azonban már a Formula E első, 2014-en, Pekingben megrendezett futama óta részt vesz a versenyeken – a BMW i8 Coupé Safety Carral éppúgy, mint a BMW i3s Race Director Car autóval.

BMW i8 COUPÉ SAFETY CAR.
Az évad negyedik versenyén, Mexikóvárosban mutatkozott be az új dizájnnal rendelkező BMW i8 Coupé Safety Car. Az autó festését – amelyet a Formula E és a BMW Motorsport közösen alkotott meg – a BMW iFE.18 ikonikus formanyelve ihlette. Műszaki tekintetben a biztonsági autót a számos BMW M alkatrész teszi különlegessé, amelyekkel a jármű optimálisan képes megfelelni a versenysport kihívásainak.
A módosított, illetve új komponensek közé a bukócső, a hátsó spoiler és a karbonszálas csomagtértető, az első splitter, a BMW M4 GTS ülései, a négypontos biztonsági övek, a tetőre szerelt fényhíd, a BMW M karbon-kerámia fékek és a sportfutómű tartoznak.
A BMW i8 ROADSTER.

A versenypályán vagy az úton – a BMW i8 Roadster minden tekintetben lenyűgöző, lélegzetelállító és felkészült arra, hogy újraértelmezze a szabadság fogalmát. Kettős karaktere a tiszta, nyitott tetejű elektromos autózást és a haladás iránti vágyat egyszerre testesíti meg. A BMW i8 Roadster az innovatív, többszörösen díjnyertes* plug-in hibrid meghajtás 374 lóerejének (275 kW) köszönhetően alig 4,6 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100 km/órás sebességre. A Formula E már ma és a jövőben is ideális technológiai laborként szolgál a BMW i számára. A versenypályán megszerzett tapasztalatok közvetlenül megjelennek a sorozatgyártású modellekben is – mert csak az képes a fejlődésre, aki tapasztalatokra épít.
BMW i8 Roadster:
Fogyasztás, l/100 km (kombinált): 2,0
CO2-kibocsátás, g/km (kombinált): 46
Energiafogyasztás, kWh/100 km (kombinált): 14,5
* A Nemzetközi Év Motorja 2015, 2016, 2017 és 2018 díjak nyertese. (Forrás: „engine technology international magazine” különkiadás: „International ENGINE of the year awards“; kiadások: 2015, 2016, 2017, 2018)

BMW i3s Race Director Car.
A BMW i3s már a Formula E indulása óta a versenybírók hivatalos járműve. Az agilis és páratlanul dinamikus BMW i3s-sel a versenybírók pillanatok alatt beavatkozhatnak a versenybe, biztosíthatják a pályát és a verseny problémamentes lebonyolítását. Ezáltal nemcsak a BMW i profitál a versenysportból, hanem a Formula E is a BMW i3 közutakon finomra csiszolt képességeiből.
BMW i3s.

A BMW i3s nemcsak a pályán nyújt egyedülálló produkciót a versenybírók hivatalos autójaként, hanem a mindennapokban is mindig rajtra kész: 0-ról 100 km/órára mindössze 6,9 másodperc alatt gyorsul fel. Már az első métereken mindent belead – köszönhetően a 184 lóerős (135 kW) elektromotornak, amelynek legnagyobb nyomatéka 270 Nm. Az agilis BMW i3s egészen a 160 km/órás végsebességig megőrzi robbanékony lendületességét.
Az egyedülálló jellemzők nem a véletlen művei, hiszen a modell génjei és technológiai know-howja megegyeznek a BMW Formula E versenyautóéval. Így tehát nem csak a profi versenyzők tapasztalhatják meg már ma, hogy milyen is a jövő sportos, károsanyag-kibocsátás nélküli autózása.
BMW i3s (120 Ah) tisztán elektromos BMW eDrive meghajtással:
Energiafogyasztás, kWh/100 km (kombinált): 16,2-16,5
CO2-kibocsátás, g/km (kombinált): 0
Üzemanyag-fogyasztás és CO₂-kibocsátás
-
A ( )-ben szereplő adatok a 7 fokozatú M duplakuplungos Drivelogic sebességváltóval felszerelt modellekre vonatkoznak.
Az üzemanyag-felhasználási, széndioxid-kibocsátási és villamosenergia-fogyasztási adatok a Könnyűgépjárművekre Vonatkozó Világszinten Harmonizált Vizsgálati Eljáráson (WLTP) alapulnak és a 715/2007/EK rendelet jelenleg hatályban lévő változatában előírt mérési eljárás szerint kerültek meghatározásra. A feltüntetett értékek a magyarországi piacra szállított alapfelszereltségű gépjárműre vonatkoznak. Az értéktartományon – amelynek megállapítása során figyelembe vették a különböző kerék- és gumiabroncsméreteket, valamint a választható kiegészítő felszereltségeket – belül az adatok az egyedi konfigurációnak megfelelően változhatnak.
Az itt szereplő gépjárművek vonatkozásában az olyan gépjárművet terhelő adók vagy egyéb illetékek tekintetében, amelyek (legalább részben) a széndioxid-kibocsátáson alapulnak, a széndioxid-kibocsátási adatok eltérhetnek az itt megadott értékektől.
Az új személyautók hivatalos üzemanyag-fogyasztásáról és CO2-kibocsátásáról további információt a „New Passenger Vehicle Fuel Consumption and CO2 Emission Guidelines” című, a DAT Deutsche Automobil Treuhand GmbH, Hellmuth-Hirth-Str. 1, 73760 Ostfildern, Németország postacímen megrendelhető brosúrából vagy a https://www.dat.de/co2 weboldalon kaphat.