A sütik általunk történő használatának kezelése átmenetileg offline. Ezért lehet, hogy bizonyos sütihasználat engedélyezését igénylő funkciók hiányozni fognak.

FENNTARTHATÓSÁG, AHOGYAN A BMW ÉRTELMEZI.
Szisztematikusan kialakított fenntarthatósági stratégiájával a BMW Group új mércét állít az autóiparban.
A BMW Group számára a vezetési élmény jóval többről szól, mint puszta mobilitásról. A fenntarthatóság követelménye ugyanis kulcsfontosságú szempont a számunkra, amelyből jottányit sem engedünk. Éppen ellenkezőleg: a jövőbe egy teljesen új és következetesen kidolgozott stratégiával lépünk be, amely nemcsak a közvetlen ráhatásunk alá tartozó területekre terjed ki, hanem a fenntarthatóság egészét is új szintre emeli. Az elmúlt években-évtizedekben jelentős előrelépéseket tettünk járműveink életciklus-elemzésének terén. Az erőforrásoktól az energiafelhasználáson át egészen az újrahasznosítási arányig számos tényezőt vettünk górcső alá a munkánk során. A következő években folyamatosan még szélesebbre terjesztjük ki messzeható elektrifikációs stratégiánkat, 2023-ra pedig 25-re emeljük a választékunkban szereplő elektrifikált modellek számát. Természetesen tisztában vagyunk azzal, hogy a klímasemlegesség és az emissziómentes mobilitás céljai csak többféle elektrifikált hajtási technológián keresztül érhetők el. E megfontolásból, valamint – összhangban vásárlóink igényeivel – a rugalmasság növelésének céljából, a technológia-semlegesség elvét követve következetesen kitartunk a hidrogén-üzemanyagcellák fejlesztése mellett. A kutatómunka egyik eredményét, a BMW i Hydrogen NEXT tanulmányt már 2019-ben bemutattuk a Frankfurti Nemzetközi Autókiállításon. Következő lépésként, 2022-ben kihozzuk a BMW i Hydrogen NEXT kisszériás változatát. Így egyengetjük hát lépésről lépésre a környezetbarát és emissziómentes jövő felé vezető utat.
Oliver Zipse – a BMW AG igazgatótanácsának elnöke„ MI, ITT A BMW-NÉL NEM A FENNTARTHATÓSÁG FOGALMÁNAK ÉRTELMEZÉSÉN TÖRJÜK A FEJÜNKET. INKÁBB FENNTARTHATÓVÁ TESSZÜK A BMW-T. “
80%
csökkenés 2030-ig a járművenkénti CO2-kibocsátás terén.

HATÁROZOTT IRÁNYKIJELÖLÉS AZ ÉRTÉKLÁNCBAN
Mi pontosan tudjuk, hogy mit jelent a fenntarthatóság holisztikus megközelítése. Éppen ezért nagy súlyt helyezünk arra, hogy járműveink fejlesztése és gyártása még magasabb szinten történjen. A célunk egy olyan fenntartható értéklánc kialakítása, amely a maga szükségleteit reciklátumokból és megújuló energiaforrásokból elégíti ki – ideértve az energiaellátást is. Igaz ugyan, hogy még nem teljesen jutottunk el idáig – azonban eddig is számos, úttörő jelentőségű sikert arattunk a jövőbe vezető úton. Természetesen nemcsak az erőforrásokkal való kíméletes bánásmód játszik központi szerepet a BMW Group üzleti modelljében, hanem a CO2-kibocsátás csökkentése is. Az elektrifikált modellek arányának folyamatos növekedése, illetve e járművek nagyfeszültségű akkumulátorainak gyártása intenzív enegia- és természetierőforrás-felhasználással jár, ezért a teljes termékláncban a lehető legmesszebb ható intézkedéseket foganatosítottuk a CO2-kibocsátás mérséklése érdekében. Az egyik ilyen intézkedésként a BMW Group az alapanyag-ellátási lánc számára meghatároz majd egy CO2-lábnyomot, amelynek betartását fontos előfeltételként fogalmazza meg a beszállítói szerződések megkötéséhez. Ily módon a BMW Group lesz az első olyan autógyártó, amely CO2-kibocsátási célokat tűz ki beszállítói lánca számára. Amennyiben nem tennék meg ezt a lépést, az előretörő elektrifikáció a CO2-kibocsátás drasztikus növekedésével járna a beszállítói lánc esetében. Ez utóbbi tény vett rá tehát minket arra, hogy fordulatot hajtsunk végre, kitűzve magunk el azt a célt, hogy 2020-ban a beszállítói lánc CO2-kibocsátását 20%-kal mérsékeljük 2019-hez képest.
20%
csökkenés 2030-ig a BMW Group beszállítói láncának legyártott járművenként számított CO2-kibocsátásában. Ha nem tennénk ilyen lépéseket, a növekvő arányú elektrifikáció miatt a beszállítói lánc minden egyes legyártott járműre számítva a jelenleginél 40%-kal több szén-dioxidot bocsátana ki. Mindezt nem engedhetjük meg, ezért fordulatot hajtunk végre.

ÚJRAGONDOLT GYÁRTÁSI FOLYAMAT
Mint az ENSZ Környezetvédelmi Programja "Nemzetközi nyilatkozat a tisztább termelésről" záradékának aláírójaként elköteleztük magunkat arra, hogy világszinten a lehető legminimálisabbra csökkentsük a gyártási tevékenységünk által a környezetre gyakorolt hatásokat és a nyersanyag-felhasználást. A BMW Group telephelyei és gyártóegységei már ma is erőforrás-hatékonysági viszonyítási alapnak számítanak az alacsony CO2-kibocsátás tekintetében. Nem elégszünk meg azzal, hogy pusztán csak részei legyünk a fenntartható jövőnek – inkább utóbbi motorjává szeretnénk válni. Ennek logikus velejárójaként 2030-ig a legmerészebb célokat tűztük ki magunk elé a teljes iparágon belül. Mélyreható intézkedéseink hatásainak nyomon követése és elemzése céljából minden meglévő termelési helyünkön környezetközpontú irányítási rendszereket vezettünk be, amelyeket folyamatosan fejlesztünk és optimalizálunk. Csakis ily módon tudjuk a magunk és mások számára is hitelt érdemlően bizonyítani az általunk alkalmazott sztenderdek és intézkedések hatékonyságát.
Amellett, hogy a gyártás során folyamatosan növeljük a megújuló energiaforrások és az újrahasznosított nyersanyagok részarányát, kiemelt figyelmet fordítunk az újrahasznosításra. Jelenleg ott tartunk, hogy a világszinten általunk előállított 2,5 millió jármű gyártása során keletkezett hulladék 90%-át hasznosítjuk és használjuk fel újra. Mindeközben pedig folyamatosan dolgozunk azért, hogy még magasabbra emelhessük a lécet. Nem véletlen tehát, hogy például az általunk gyártott járművekre vetített fajlagos CO2-kibocsátás jóval kisebb annál, mint amennyit a német autóipar többi szereplője képes felmutatni.
FENNTARTHATÓ ANYAGOK HASZNÁLATA

FSC minősítéssel rendelkező fa

Kenaf

Természetes gumi

Econyl

Alumínium
99%
Az üzemeinkben 2021-ben előállított 2,5 millió jármű gyártása során keletkezett hulladékot anyagában (93,4%) vagy termikusan (5,8%), a fenti arányban hasznosítottuk újra. Kérjük, a részletekért tekintse át a BMW Group 2021-es jelentését:
https://www.bmwgroup.com/content/dam/grpw/websites/bmwgroup_com/ir/downloads/en/2022/bericht/BMW-Group-Report-2021-en.pdf
AZ ÚJRAHASZNOSÍTÁS KULCSKÉRDÉS

FENNTARTHATÓSÁG A BMW iX ESETÉBEN

Járműként a BMW iX új mércét állít a fenntarthatóság terén. A teljes járműélettartamra vetített üvegházhatásúgáz-kibocsátást alapul véve a BMW iX 45%-kal kevesebb káros anyagot bocsájt ki, mint egy vele összehasonlítható teljesítményű dízelmotoros SAV – köszönhetően az esetében alkalmazott holisztikus megközelítésnek. Az eredményhez hozzájárulnak olyan tényezők is, mint a 100%-ban megújuló forrásokból származó energiát használó gyártás, valamint a teljes ellátási láncot jellemző átlátható nyersanyag-beszerzés. A fenntarthatóságra törekvés érzékletesen megmutatkozik a természetes vagy újrahasznosított anyagok alkalmazásában is. A belső térben felhasznált bőrt például olívalevél-kivonatban cserzik, amely nem tartalmaz krómsókat. Az opcionális 'Clear & Bold' specifikáció kezelőszerv-szigete FSC-minősítésű fából készül, a padlóborítás és a lábszőnyegek anyaga pedig Econyl.
RECIKLÁTUMOK

Amikor annak műszaki, ökológiai és gazdasági szempontból értelme van és a gyakorlati megvalósításnak sincs akadálya, újrahasznosított vagy megújuló alapanyagokat használunk. Mi több, célul tűztük ki magunk elé, hogy 2030-ra jelentősen megnöveljük ezen anyagok részarányát a gyártásban. A két legontosabb alapanyagunk, azaz az alumínium és az acél esetében 4-6-os, illetve 2-5-ös tényezőt céloztunk meg. Jelenleg az általunk felhasznált acél nagyjából 25%-a másodlagos, bizonyos komponensek esetében pedig akár az 50%-ot is eléri a másodlagos alumínium részaránya. A hőre lágyuló műanyagból készült alkatrészek esetében az másodlagos alapanyagok aránya 20% körüli. A fentiek nyomán a termékciklust a hatékony újrahasznosítást célul kitűzve tervezzük meg, hiszen az újrahasznosított anyagok alkalmazása jelentős mértékben csökkenti a CO2-lábnyomot.
AZ ÉLETTARTAMUK VÉGÉRE ÉRT JÁRMŰVEK ÚJRAHASZNOSÍTÁSA

Attól, hogy egy BMW kiszolgálta az idejét, még az értéklánc fontos eleme marad. Éppen ezért az élettartamuk végére ért járműveket, azok részegységeit és a bennük található anyagokat nem semlegesítendő hulladéknak tekintjük, hanem alapvető fontosságú másodlagos nyersanyagforrásnak. Az elhasználódott járművek, illetve azok komponenseinek és anyagainak visszaforgatása a nyersanyagciklusba az egyik legfontosabb eleme a környezetbarát és erőforráskímélő gyártás megvalósításának.
ZÖLD VILLAMOS ENERGIA
2020 óta a BMW Group gyártási telephelyei számára világszerte csak olyan külső villamos energiát szerzünk be, amelyet megújuló energiaforrásokból állítanak elő.

HATÉKONY ENEGIATERMELÉS
A BMW Group közvetlen befolyást gyakorol saját tulajdonú gyárainak és telephelyeinek CO2-kibocsátására és már jelenleg is mértékadónak számít az erőforrások hatékony felhasználásának terén. Azt a célt tűztük ki magunk elé, hogy 2030-ra a 2019-es értékhez képest 80%-kal csökkentjük telephelyeinken az egy járműre eső CO2-kibocsátást. Ennek érdekében a termeléshez már most is csak olyan külső villamos energiát használunk fel, amely teljes egészében megújuló forrásokból származik. A karbon-ellentételezés jóvoltából 2021 óta minden egységünk nettó CO2-semlegesnek számít. A célok megvalósításának érdekében befektetéseket eszközölünk telephelyeink energiahatékonyságának optimalizálásába, valamint helyszíni kutatásokat végzünk azért, hogy megtaláljuk a legideálisabb energiaforrást – amely lehet szélenergia, hidrogén, biogáz vagy akár biomassza is. A zöld hidrogén energiaforrásként való felhasználására szintén kulcsfontosságú tényezőként tekintünk mindazon egységeink esetében, ahol erre lehetőség van. Jelenleg egy pilot projekt keretében éppen azt vizsgáljuk az egyik gyárunkban, hogy a hidrogén milyen hatékonysággal alkalmazható hőtermelési célra. A külső és belső forrásból származó energia aránya gyártási egységenként változik. A fentieken túl optimalizáljuk a termelés energiahatékonyságát: a gyártási folyamatok során keletkező hulladékhő újrafelhasználásával és a termikus ciklusok bezárásával mérsékeljük a fűtési igényt. Az adatelemzéshez hasonló digitális technikák pedig lehetővé teszik a villamosenergia-felhasználás intelligens vezérlési metódusok általi csökkentését, illetve a gyártás közben keletkező hulladék mennyiségének minimalizálását.
A FENNTARTHATÓSÁG GYAKORLATI ÉRVÉNYESÍTÉSE A GYÁRAINKBAN

A BMW Group lipcsei üzeme.
Ahol valósággal a levegőben érezni a hatékonyságot – a BMW Group Lipcsében működő üzeme a világ egyik legmodernebb és legfenntarthatóbb járműgyára. 2013 óta innen kerülnek ki elektromos hajtáslánccal és könnyűépítésű CFRP alvázzal rendelkező járműveink. A gyár az első olyan termelőegység egész Németországban, amely működése során döntő mértékben a helyben, e célra felállított szélturbinák által termelt villamosenergiára támaszkodik. A gyártás közbeni hatékony erőforrás- és energiamenedzsment további fejlesztésének érdekében, további intézkedésként az üzem szomszédságában egy innovatív akkumulátorfarmot hoztunk létre, amely körülbelül 700 BMW i3 nagyfeszültségű akkumulátorát tömöríti. A létesítmény egyik célja, hogy hasznos tapasztalatokkal lásson el minket az akkumulátorok élettartamának növelése terén. A másik pedig az, hogy a szélturbinák által megtermelt villamosenergiából eltárolja a felesleget, majd, amikor arra szükség van, az elektromos hálózatba táplálja azt. Ily módon hozzájárulunk a nyilvános villamosenergia-hálózat stabilitásához is.

A BMW Group dingolfingi gyára.
A radikális intézkedéseknek köszönhetően az élvonalban: A BMW Group legnagyobb európai járműgyártó egységének számító dingolfingi üzem büszkén mondhatja el magáról, hogy az elmúlt tíz évben mind erőforrás-felhasználását, mind emisszióját egyharmadával sikerült csökkentenie – hála az innovatív gyártási technológiáknak és berendezéseknek. Az új energiaellátó központ a vegyes hő- és villanyerőmű (CHP) által kimagaslóan hatékonyan előállított villamosenergiára és hőre támaszkodik. A CHP földgázból állít elő villanyáramot, a közben keletkező hőt pedig energiaforrásként hasznosítja. CHP erőművének, valamint a Németország egyik legnagyobbjának számító napelemrendszerének köszönhetően a gyár képes saját maga fedezni energiaigényének csaknem felét. A gyár a fennmaradó szükségletének kielégítésére kizárólag zöld villamos energiát vásárol külső szolgáltatóktól. A hulladékkezelés szintén óriási jelentőséggel bír a vállalati fenntarthatósági stratégiában. Nos, a dingolfingi gyár ezen a téren is élenjáró teljesítményt nyújt például az innovatív présüzemnek köszönhetően, amely lenyűgöző, 99,8%-os újrahasznosítási aránnyal dicsekedhet.

A BMW Group senjangi gyára.
Több innováció, kisebb emisszió. Azon túl, hogy az Európában és Brazíliában működő gyártóegységeink már csak kizárólag megújuló energiaforrások segítségével előállított villamosenergiát vásárolnak, senjangi üzemünkben működik a BMW Group leghatékonyabb napenergia-előállító rendszere, amelynek legnagyobb teljesítménye 15,1 megawatt.

HAJTÓERŐNK A FELELŐSSÉGVÁLLALÁS
A „Cobalt For Development”-hez hasonló projektjeink segítségével saját fenntarthatósági stratégiánkat lépésről-lépésre kiterjesztjük környezetünkre és ezzel az értéklánc valamennyi fázisára. Irányelvek kidolgozásával, valamint hathatós támogatással és promócióval biztosítjuk azt, hogy az értékláncban tevékenykedő partnereink következetesen ugyanazokat a magas közösségi és környezetvédelmi normákat alkalmazzák, mint mi magunk.
100%
– beszállítóinkkal úgy állapodtunk meg, hogy ilyen arányban használnak zöld energiát a nekünk szállított akkumulátorcellák gyártása során.
NAGYFESZÜLTSÉGŰ AKKUMULÁTORAINK: EGY IGAZI SIKERTÖRTÉNET

Az akkumulátorcellák újrahasznosítása.
Hatékonyság a legutolsó voltig: Világszinten megszerveztük a nagyfeszültségű BMW akkumulátorok visszavételét – még ott is, ahol erre nem kötelez minket törvény. „Második életük” során járműveink akkumulátorai statikus energiatároló rendszerekben teljesítenek szolgálatot, amelyek sikerrel látják el a világ különböző részein működő termelőegységeinket. Az említett energiatároló létesítmények segítségével a megújuló forrásokból származó villamosenergiát a nyilvános hálózatba tápláljuk, fokozva ezzel utóbbi stabilitását és mérsékelve a fogyasztók költségeit. Nem mellesleg pedig az energiatárolók közelebb visznek minket célkitűzésünkhöz, a zéró helyi CO2-kibocsátással járó gyártási tevékenységhez. A fentiekre az egyik legjobb példa a BMW Group lipcsei üzeme, ahol egy, körülbelül 700 BMW i3 akkumulátorból álló tárolófarm működik. A megújuló forrásokból származó villamosenergia puffertárolójaként funkcionáló farmok eltárolják az adott pillanatban nem felhasználható szélenergiát, majd azt betáplálják az elektromos hálózatba. Az akkumulátorokból összeépített energiatároló rendszerek előnye a fentieken túl, hogy csökkentik a gyártási költségeket.

Akkumulátorcelláink újrahasznosítása.
Azon akkumulátoraink esetében, amelyek statikus tárolóegységként hasznos élettartamuk végére értek, egyre emelkedő arányban vagyunk képesek újrahasznosítani az értékes összetevőket. Ily módon különlegesen magas minőségű újrahasznosított anyagokhoz jutunk, amelyeket új lítium-ion akkumulátorainkba építünk be. A továbblépés érdekében partnerségre léptünk az újrahasznosítás egyik világhírű specialistájának számító, német Duesenfeld vállalattal, hogy kifejlesszünk egy, az akkumulátorokban található anyagok – köztük a grafit és az elektrolitok – 96%-ban való újrahasznosítását lehetővé tevő eljárást. Jelenleg csak az elektrolitokkal átitatott hőre lágyuló műanyagok maradnak vissza az újrahasznosítás során.

Beszállítóink erőforrás-hatékony tevékenysége.
Trendteremtés már a gyártás előtt: A fenntarthatóság egyik éllovasaként a szavunk nagy súllyal esik latba a beszállítóinknál – és mi élünk is ezzel a lehetőséggel. Például szerződéses megállapodást kötöttünk akkumulátorcella-gyártóinkkal arról, hogy kizárólag zöld villamosenergiát használnak fel a nekünk szállított ötödik generációs akkumulátorcellák előállítása során. Az általunk végrehajtott intézkedések jóvoltából 2030-ig mintegy 10 millió tonna CO2 kibocsátását akadályozzuk meg, amely mennyiség nagyjából egy egymilliós lélekszámú, Münchenhez hasonló város éves CO2-kibocsátásának felel meg. A Carbon Disclosure Project (CDP) egyik résztvevőjeként abban támogatjuk beszállítóinkat, hogy tevékenységük során csökkentsék CO2-kibocsátásukat és növeljék a megújuló energiaforrások részarányát.
